Össztűz alatt az állami mobilszolgáltató

2012.02.20. 16:58 - Tóth Balázs

Tanulságos sajtóközleményt adott ki hétfő délután a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, ezért azt változtatás nélkül bemásoljuk a cikk végére. A hatóságnak természetesen nem feladata a szenzációkeltés, és nem lenne jó, ha a bulvárosodás ösvényére lépne, de azért a sajtóközlemények címében, ajánlójában illik feltüntetni az új információkat. Ebben az esetben azt, hogy mindhárom mobilszolgáltató megtámadta a frekvenciapályázatot. Az ok az árverési feltételek tavaly októberi módosítása, ami lehetővé tette az állami szereplő részvételét.

A hírközlési hatóságnak 45 napja van a másodfokú eljárás lebonyolítására, és ha a hatóság helybenhagyja korábbi döntését, leghamarabb áprilisban indulhat el a negyedik szolgáltató. Feltéve persze, hogy valóban létrejön. Az időzítés tökéletes, mert addigra a Vodafone és a Telenor is végez a hálózatmodernizációs programjával, tehát onnantól kezdve minden erejükkel arra koncentrálhatnak, hogy keresztbe tegyenek a negyedik szereplőnek.

Az elmúlt napokban sok pletyka született a frekvenciatenderről. Az egyik szerint a Magyarország és az IMF között zajló tárgyalásoktól is függ a negyedik szolgáltató sorsa, hiszen a hálózat kiépítése több tízmilliárd adóforint elköltésével járna, miközben az államnak éppen a kiadások csökkentésével kellene foglalkoznia. Az államnak még így is jól jöhet a maradék frekvencia, ami egy újabb árverésen további bevételeket hozhat. A másik pletyka viszont arról szól, hogy állami tulajdonban lévő cégeknél már azt is tudják, mikortól lesznek a leendő állami szolgáltató ügyfelei.

Íme az NMHH figyelemfelkeltő sajtóközleménye:

15 nap állt rendelkezésükre a 900 MHz-es frekvencia-árverés résztvevőinek fellebbezés benyújtására

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Hivatala még tavaly augusztusban indította el a 900 MHz-es frekvenciasáv árverési eljárását. Az idén január 31-i eredményhirdetést követően 15 nap állt rendelkezésre a fellebbezések benyújtására. Ez az időszak lezárult.

Az NMHH nemzetközi árverés keretében értékesítette a 900 MHz–es tartományban nyújtható, 10,8 MHz-nyi frekvenciahasználati jogosultságokat. A frekvenciasávon a nyertesek a technológia-semlegesség figyelembe vételével, GSM, UMTS, LTE, valamint WiMAX technológián alapuló mobilinternet-szolgáltatást biztosíthatnak ügyfeleik számára.

Az árverés eredményeként az eddig háromszereplős mobilpiacra új szolgáltató léphet. A Magyar Posta Zrt.-Magyar Fejlesztési Bank Invest Zrt.-Magyar Villamos Művek Zrt. konzorciuma az 5 MHz-es „A” blokkon túl opciót szerzett további frekvenciablokkok megvásárlására is az 1800 MHz-es, valamint a 2100 MHz-es frekvenciasávokban. Az EGSM sáv további 5,8 MHz-nyi frekvenciáját, azaz a „B” és a „C” blokkok tartományait a Vodafone Magyarország Zrt., a Magyar Telekom Nyrt. és a Telenor Magyarország Zrt. nyerte meg.

A januári döntéssel kapcsolatban a három, már a piacon lévő mobilszolgáltató a Magyar Telekom, Telenor és a Vodafone fellebbezett. A fellebbezések alapvetően az új, piacra lépő szereplőnek az árverési eljárásban történő részvételi lehetőségét, valamint az új belépő számára biztosítandó belföldi roamingszolgáltatás előírását vitatják.

A beérkezett fellebbezések alapján másodfokú eljárás indul. A döntést az NMHH elnöke a hírközlési elnökhelyettes hatáskörébe delegálta. A másodfokú döntés meghozatalára 45 nap áll rendelkezése. Amennyiben a hatóság a korábbi döntést helyben hagyja, akkor az új, negyedik mobilszolgáltató leghamarabb áprilisban kezdheti el működését.

Címkék:


Kapcsolódó anyagok:

Késik az állami mobilszolgáltató - 2012.02.20.
Az egyik mobilszolgáltató fellebbezett az NMHH döntése ellen.
Mire kell a szolgáltatóknak a frekvencia? - 2012.01.31.
Mindegyik mobilcég több frekvenciához jutott az NMHH árverésén, amivel a felhasználók jól járnak. A Vodafone parkolópályán tartja az LTE-t.
A Posta lesz a negyedik mobilszolgáltató - 2012.01.31.
A frekvenciasávok 43 milliárd forintért keltek el.

Kommentek

  • 2012.02.20 17:11:51Hó apó

    V0daf0ne, Telen0r, T-M0bile

  • 2012.02.20 17:14:23Hó apó

    Amúgy mit értenek azon, hogy a hálózatfejlesztés befejezése?
    Gyorsabb lesz? Jobb lesz a lefedettség?
    A lefedettség mind a háromnak botrányos, 3G az ország 20%-án sincs.

    Tök jó, ha az alig elérhető 3G gyorsabb lesz, az mindjárt emeli a
    konfortfokozatom.....

  • 2012.02.20 17:17:00nemsirunk

    Tényleg nagy szükség van még egy állami szolgáltató cégre a MÁV meg a BKV mellé, mert ezek is olyan jól és hatékonyan működnek. Majd az adókból fű alatt megtámogatva olcsóbb lesz mint a többi. Amíg az EU ezt is el nem kaszálja.

  • 2012.02.20 17:19:36Hó apó

    >>>nemsirunk

    Az olcsóbbsághoz nem kell állami támogatás.
    Ausztriában miért kerül egy perc 2 Ft-ba a mobilon,
    9 GB mobilnet meg 3000 Ft-ba?

  • 2012.02.20 17:22:36Hó apó

    Azt majd elfelejtettem, hogy a jobb lefedettség mellet,
    gyorsabb hálózaton, a magyarnál 3x több alkalmazotti bérek
    mellett kerül ennyibe....

  • 2012.02.20 17:24:52nemsirunk

    Nem kellene, de majd itt lesz, hogy jusson a megfelelő zsebekbe is.

  • 2012.02.20 17:26:43fikanick

    Itthon alacsonyabbak az adatforgalmi dijak, mint Nagy Britanniaban es a halozat is sokkal jobb.

  • 2012.02.20 17:53:04eax_

    "Ausztriában miért kerül egy perc 2 Ft-ba a mobilon"

    Ez hulyeseg, sehol sem kerul "egy perc 2 forintba mobilon". Olyan van, hogy valami akcioban X kivalasztott szamot hivhatsz 0.01 eur-ert, de ez akkora csusztatas, mint hogy Mo-n ingyen van a telefonalas:
    [link]

  • 2012.02.20 17:55:04Zola_

    A hálózatot nem kifejezetten a telefonálás hanem az adatátvitel kapcsán kell fejleszteni, hogy a mobilnet még jobban eladható legyen, mivel folyamatosan nő az okostelefon felhasználók száma, akik adatforgalmat is vesznek, vagy azt tartalmazó díjcsomagot választanak.

  • 2012.02.20 18:06:34flippant

    Majd az EU pontot tesz ennek az "ügynek" is a végére

  • 2012.02.20 18:22:51Matatdor

    Most hoztam Ausztriából egy ottani T-mobilos árlistát:20 eu/hóért 1000 percet és + 0 eu egy Nokia lumina710 telot adnak,30 eu/hóért 2000 percet és 0 eu a nokia lumina800 telot adnak!!!!! én itthon 7100 ft (25.5 euro)fizetek 250!!!percért.Ez rablás,szemét Tré mobil!!Meg lehet nézni:www.t-mobil.at!

  • 2012.02.20 18:35:25én58

    Amerika a világ csendőre, az EU meg a miénk

  • 2012.02.20 18:35:42Vittore.

    Én csak azt nem értem, hogy mi a fenének 40 megabit/s-es hipernet, giganet, meg tökömnet, ha nincs korlátlan mobilinternet? Most nem mindegy, hogy az a szánalmas adatkorlát mennyi idő alatt fogy el? Amúgy meg mire a 40 megabites sebesség, ha tiltott a torrent?

  • 2012.02.20 18:38:01dr Kangörény

    Ha olcsóbb lenne az állami társaság, akkor lehetne értelme, de nem lesz olcsóbb, hiszen akkor nehéz lenne lopni.

    Ráadásul elöre közölték, hogy fapados szolgáltató lesz, tehát fejlesztés, új technológia tölük nem lesz.

  • 2012.02.20 18:39:10room_101

    A kérdés az, eléggé fog-e lejteni a pálya az állami szolgáltatónak, hogy a párthűség és szervilizmus alapján összeszedett kontraszelektált stáb balfaszságát ellensúlyozni tudja.

  • 2012.02.20 18:44:50TóthT

    Nem is értem hogy miért nem az EU támadta ezt meg...
    Kivetettük a telekom adót, majd az abból befolyó pénzt arra fordítjuk, hogy konkurenciát teremtsünk nekik, ráadásul a bevételeik 20-30%-át még le is nyúljuk tőlük ezzel a mozdulattal (kb. ennyi mindegyik szolgáltató kormányzati-önkormányzati-állami cégtől származó árbevétele, amit nyilvánvalóan átterelnek az új szolgáltatóhoz - hajrá munkahelyteremtés!).

    Olyan érzésem van, mintha arra köteleznék a halálraítéltet, hogy ugyan hozzon már magával otthonról egy kötelet amivel fellógathatjuk...

    Ez egy hatalmas lol...

  • 2012.02.20 18:46:36whiterose

    Az tény, hogy Magyarországon mobilinternet nagyon drága, sőt elképesztően drága!

  • 2012.02.20 19:17:00Trompf

    Nem hittem, hogy van ember aki a Vodafon, T-Mobil, Telenor hármasnak fog szurkulni.

    Pedig már többen leírták hogy említett szolgáltatók épp velünk basznak ki. Ugyanis drágább, mind a net, mind a percdíj, mint pl Nyugat-Európában.

    Persze az Orbán-fóbia nagy úr belátom.

  • 2012.02.20 19:18:14nemsirunk

    én58: és ez a mi szerencsénk. Az EU helyrerakja az Orbánt, mielőtt nagyon elszaladna vele a ló.

  • 2012.02.20 19:19:28Tökibá

    Remélem is, hogy jól betart a mostani három az OrbánGSM-nek.
    Előbb megb@sszuk a mostaniakat különadóval, majd jön egy negyedik, ami az egyenlőknél is egyenlőbb.
    Pofátlan parasztok.

  • 2012.02.20 19:39:21fesztiválozó

    1. Sehol sem olvastam, hogy "fapados" lesz a cég.
    2. Milyen adóforintokról ír a cikk? Nyereséges vállalatok tennék bele a pénzüket (igaz, állami tulajdonú cégek) az új vállalkozásba, nem költségvetési pénz kerülne bele.
    3. Nem ártana megnézni, hogy hogyan alakult a magyar mobilpiac az elmúlt 3-4 évben. Szinte be vannak betonozva a részesedések, amiről nekem az a szó jut eszembe, hogy "kartell"...

  • 2012.02.20 19:47:17Uramisten

    mikor tudok ingyen telefonálni? :)

  • 2012.02.20 19:48:45muhaddib

    Az, hogy a mobil net gyorsabb nyilván nem a magánszemélyek - bár nekik se rossz - javát, hanem a nagyvállalatokat szolgálja, hiszen a piacon ők adják legnagyobb bevételt. Egy nagyvállalatnál akár több száz alkalmazottnak is adhat céges laptopot, amit valós munkára használnak. Ezek a munkák sokszor nagy sebességű internetet - Skype konferencia(hang, videó), céges oktatási videók, nagyvállalati biztonsági szoftverhálózaton keresztüli kapcsolódás adatbázisokhoz...Ezek mind nagy sebességű, és megbízható internet elérést kérnek. Remélem a fejlesztés nem fog leállni.

  • 2012.02.20 19:57:33kunzoo

    Remélem majd az állami cégtől is leszedik a különadót a verseny szellemében:)))

    Szerencse hogy nem 15 éve államosították mert akkor most telefonálhatna az állami szféra kb. 1 kilós gigatelefonokkal, és a Hír Tv győzelemittasan jelentené hogy ha készen lesznek az illetékesek a népszámlálás adatainak feldolgozásával, ezt megünneplendő bevezetik az SMS szolgáltatást 2013 jan. elsejétől. Előjegyzés alapján 10-15 év alatt aktiválják.

  • 2012.02.20 19:59:18Hó apó

    Kommentár nélkül:

    [link]

  • 2012.02.20 20:02:59Hó apó

    "Kivetettük a telekom adót, majd az abból befolyó pénzt arra fordítjuk, hogy konkurenciát teremtsünk nekik, ráadásul a bevételeik 20-30%-át még le is nyúljuk tőlük ezzel a mozdulattal "

    A kábítószeren nincs akkora haszon, mint a magyar mobilszolgáltatóknál.
    Mivel lehet a következő nyereségességet elérni?
    450 Mrd Ft bevétel, 137 Mrd nyereség

    Ez a Telenor volt 2010-ben.....

  • 2012.02.20 20:13:49zuppe

    Boldogan otthagynám a német, norvég, brit szolgáltatókat, ha lenne saját, ez nem is kérdés.

  • 2012.02.20 20:18:14Hó apó

    Olvasgatom itt a mélygondolatú veretes hozzászólásokat....
    Már várom, mikor jön valamelyik IQ fighter azzal, hogy menjünk
    tüntetni a negyedik szolgáltató ellen, mert még többet akarok
    fizetni a kartellező 3 jelenlegi szolgáltatónak....

  • 2012.02.20 20:27:05SUNexecutive

    Részben idevág:

    Aki új előfizetést akar vásárolni mostanában, javaslom, hogy erősssen figyeljen oda, mit csinál, mert a "nagy versenyben" a t-mobile finoman árat emelt, és most kb ugyanazt lehet kapni a T-nél az új Mozaik díjcsomaggal, mint a Vodánál a Mátrixszal például. Kifejezetten kinyílik a bicska a zsebemben, mikor összehasonlítom az eddig használt csomagomat (médiamánia L) az "új" és "sokkal jobban kalibrálható" Mátrixszal. Kiderül, hogy sokkal jobban járok a mostantól 25 forintért küldhető sms-lehetőséggel, mint az eleddig ingyenes küldhető 300 darabommal, a percdíjaim 5 forinttal nőnek a "kiélezett piaci helyzetben" 20-ról 25 forintra, az internetcsomagom valamilyen általam nem ismert módon fordított linearitással 1gigáról 750 megára csökken, cserébe nincs túlforgalmazási díj (eddig nem léptem túl a csomag adta adatmennyiséget, most lehetőséget kapok rá for freeeeee) és 21mbps lett a névleges(!) sebesség amit egyébként az iPhone nem tud kihasználni. És az abszolut slusszpoén, hogy "csökken" a havidíj 650 forinttal 11000-re! Baszki, január elsejével emelték meg az áfa összegével ennyire!!!!

    A legjobb, ha megnézed, hogy az osztrák T 6000 forintnak megfelelő euróért ad 1000 percet, meg 1000 smst, vagyis fele annyiért mint itthon kétszer kapsz többet. Röhej?!?

  • 2012.02.20 20:31:09SUNexecutive

    Zuppe: ebben nem hiszek, a háromból 2 magyar volt. A 4. Szolgáltató is hiába lenne árpádsávos, néhány év, és mint a cikk is említi, eladásra kerül.

  • 2012.02.20 20:34:39Zola_

    Tény, hogy a fogyasztók szempontjából jól jönne egy igazi versenytárs a piacon, de komoly lefedettségi szinthez rengeteg befektetés kell az új szolgáltató részéről, és nem tiszta, hogy milyen finanszírozásból mikorra tervezik elérni. Persze, egy átmeneti időszakban kötelező a belföldi roaming engedése a többiek részéről, de azért az nyilván nem az igazi.

  • 2012.02.20 20:38:28iko75

    hihetetlen, hogy ebben is az orbán-ellenesség, meg a feltétlen isszuk a szadesz szavait a menő egyeseknél...baromarcúak, az osztrák állam részvényese az OMV-nek. szerinted? kell ehhez hozzáfűzni?
    amúgy, biztos, hogy van a fidesz környékén is, aki lop, lenyúl pénzt. de ahhoz, hogy a szadesz-maszopot utolérjék, még bőven kell fejlődniük. nem hiszem, hogy részletezni kell.

  • 2012.02.20 20:38:58Hó apó

    >>>SUNexecutive

    "A legjobb, ha megnézed, hogy az osztrák T 6000 forintnak megfelelő euróért ad 1000 percet, meg 1000 smst, vagyis fele annyiért mint itthon kétszer kapsz többet"

    Ugyanezt az osztrák Orange-nál 2200 Ft-ért megkapod.....

  • 2012.02.20 20:50:41Csarli666

    Ez természetes, hogy a triumvirátus nem akar senkit még a kondér mellé.
    Elég jól elvannak Ők és nagyokat falatoznak. Kinek kell egy negyedik és ráadásul, ha még olcsóbban is csinálná az már "felháborító" lenne. Mert valljuk be őszintén, ennél lényegesen lehet olcsóbban szolgáltatni és ha épp az Állam tenné ezt akkor mi van?

  • 2012.02.20 20:55:43flugi_

    Lehet hogy én vagyok rosszhiszemű, de szerintem nem lesz érdemi változás lakossági fronton a postamobil rendeleti előnybe helyezésével.

    Ahogy azt sem hiszem, hogy nagyon kartellezne a három jelenlegi szolgáltató. Én például azért nem váltok, mert nekem megér havi 1-2 ezer forintot, hogy nem foglalkozok a témával, nem görcsölök a számhordozásos ügyintézéssel, nem lógok folyton az ajánlatokon, szóval ennyivel is egyszerűbb az életem, és ezzel nem hiszem hogy egyedül vagyok, szerintem az emberek többsége ilyen: amikor vett mobilt, akkor szinte találomra választott egy szolgáltatót, aztán ott maradt és kész. Pontosan ezért a postamobilra átjelentkezők "rossz" ügyfelek, mert pont olyan gyorsan otthagyják majd, ahogy átmentek.

    Nem lesz ebből valódi verseny szerintem még nagyon sokáig.

  • 2012.02.20 21:18:32Hó apó

    >>>flugi_

    "Ahogy azt sem hiszem, hogy nagyon kartellezne a három jelenlegi szolgáltató"

    Áááááááá... dehogy.... véletlenül emelnek egyszerre mindig árat, véletlenül kerül pont ugyanannyiba minden mind a háromnál, véletlenül
    maradnak a piaci arányok már lassan 5 éve.....

  • 2012.02.20 21:38:44Szél Kállmán

    Ráadásul a 3 szolgáltató mind külföldi tulajdonban van. Fejlesztgetnek, fejlesztgetnek, de a haszon nagy részét kiviszik az országból. A Postamobil nem fogja.

  • 2012.02.20 21:57:20igazi hős

    Komolyan van gondolkodó embert ebben az országban, aki szerint egy új szolgáltató, aki rendeletileg biztosíthatóan legalább egymillió előfizetővel indulhat, bármilyen szempontból (ár, minőség) versenyezni fog a meglevő szolgáltatókkal? Úgy, hogy a szolgáltatás kiépítéséhez szükséges összeg töredékével sem rendelkezik?

  • 2012.02.20 22:06:37fesztiválozó

    Nehéz lenne megmagyarázni, hogy az az 1 millió "rendeletileg" biztosított előfizető rosszabb szolgáltatást kapna ugyanannyi pénzért. És van olyan gondolkodó ember, aki szerint 1 millió ügyfél elvesztése érintetlenül hagyja a 3 nagy árait?

    Más.
    Egyébként mennyi pénz kellhet a szolgáltatás kiépítéséhez?

  • 2012.02.20 22:22:50Tökibá

    Az MVM hálózata, a soron kívüli engedélyezteti eljárások, az adófizetők végtelen pénze és az egyenlőbbnél is egyenlőbb státusz is kevés lehet, ha olyan jó vezetőket ültetnek a cég élére, mint a bkv, vagy a malév esetében.
    Elbaszott egy ország ez.

  • 2012.02.20 22:28:55dark future

    dehogy adják el a frekvenciát. létrehozzák az új szolgáltatót, átviszik ügyfélként az összes közintézményt és állami céget, majd ezután adják el szotyiért meg tökmagért valami havernek (havernak? :)).

  • 2012.02.20 22:32:42igazi hős

    @fesztiválozó: Tízmilliárdok kellenek a minimális szolgáltatáshoz.
    A 3 nagy meg továbbra is csak egymással tud/fog versenyezni. Elméletileg elképzelhető, hogy az MVM az ötévnyi nyereségéből (hisz az úgy is az adófizetők pénze) kiépített szolgáltatással veszteségesen, de letöri az árakat. Nyer vele bármit? Nem. Érdeke, hogy harcoljon az előfizetőkért? Nem. Ha kisebb lesz a forgalma, akkor kevesebb pénzt lehet elcsorgatni a megfelelő csatornákon? Igen.
    Nehezen, de el tudnék képzelni három olyan céget, aki akár korrektül megcsinálhatna egy mobilszolgáltatót, de ebből egy már szakmailag lealázta magát, a másik kettő mintaszerű pénzkifizetőhely. Így együtt ideális jelölt.

  • 2012.02.20 22:35:51knbm

    Mondjatok egy olyan állami tulajdonú céget amelyik jól működik! Hogyan működik ma a posta mint szolgáltató? Szép nagy postahivatal, sorszám és persze jó esetben a tizenöt ablakból ötnél dolgoznak. Az állami vállalatoknak egy oka van, oda lehet rakni a sógor komát,onnan lehet lopni.

  • 2012.02.20 22:42:23knbm

    Három monopol helyzetben lévő állami cég, letöri az árakat! Hahaha.

  • 2012.02.20 22:49:25üregi

    iko75: Komolyan gondolod? Szerinted ha kiderül, akkor nehezebb egy kiló lopott alma, mint ha nem?!?
    Szurkolok ennek az idióta gondolatnak! Bár az árak letörésétől nem félek. Lásd: üzemanyag. Ha kicsi is a szelet, de négy felé kell vágni a tortát. Még ha szét is lopják, le is tejelik; csak marad itthon is belőle.
    A postára is ráférne már egy normális üzletág a jobbnál jobb menedzseri ötletek után.
    Sőt, továbbmegyek: Akár az energiaszektorban vagy a kábeltv fronton is lehetne nyomulni, ha már bele akarunk nyúlni a húzó-ágazatokba. A hogyan nem érdekel, mert demagóg vagyok. De jól esik!

  • 2012.02.20 22:52:16üregi

    iko75: Komolyan gondolod? Szerinted ha kiderül, akkor nehezebb egy kiló elcsent alma, mint ha nem?!?
    Szurkolok ennek az életképtelen ötletnek! Bár az árak letörésétől nem félek. Lásd: üzemanyag. Ha kicsi is a szelet, de négy felé kell vágni a tortát. Még ha szét is folyik; csak marad itthon is belőle.
    A postára is ráférne már egy normális üzletág a jobbnál jobb menedzseri ötletek után.
    Sőt, továbbmegyek: Akár az energiaszektorban vagy a kábeltv fronton is lehetne nyomulni, ha már bele akarunk nyúlni a húzó-ágazatokba. A hogyan nem érdekel, mert demagóg vagyok. De jól esik!

  • 2012.02.20 22:57:49fesztiválozó

    Annyi kiegészítést tennék, hogy a posta akárhogy is működik, nyereségesen teszi, mégpedig úgy, hogy a törvényi szabályozás okán rengeteg olyan postát kell fenntartania, amelyek nem működtethetőek gazdaságosan.
    Szerintem emiatt voltak sokáig monopol helyzetben a nemzeti posták, hiszen az államok nem nagyon akarták finanszírozni őket. De hurrá, 2013-ban itt a liberalizáció, és ha nem történik hatalmas változás a postatörvényben, a kormány kap a nyakába egy újabb BKV-t...

  • 2012.02.20 23:05:45MikeBoy

    A Posta mint zászlóshajó egy piaci cégben? Ez megér egy kis pénzt. :)))

  • 2012.02.20 23:37:41üregi

    fesztiválozó: Nem is nehéz úgy, hogy a kézbesítő 4-6 órás munkaviszonyban végzi a 8-9 órás tényleges munkát. Vagy úgy, hogy bérelvonás jár, ha nem teljesíti a biztosítási, előfizetési kvótát?!? 15-20 éve nem azért ment postásnak Mancika, hogy ma zaklatnia KELLjen az ügyfeleit. Vagy említsük meg, hogy az előre menekülés jegyében felépített budaörsi szipi-szupi levél-osztályozó központnak köszönhetően a kézbesítési határidő 4-7 munkanapra csökkent az azt megelőző 1-2-ről. Pedig az élő munkaerővel osztályozott levél még mindig odaér másnapra (elsőbbségi külön-díjért, pedig hol vannak már a postavonatok). Ó, és ki ne hagyjuk a csomag-kézbesítést sem. Ha posta autót látok, menekülök; mert úgy közlekedik, mint az elhajított kavics. Postahivatalokról inkább ne is beszéljünk. Ha a csekket kártyával akarom kiegyenlíteni, tranzakciós díjat számol fel, merthogy banki szolgáltatás. Mélyszántás tengeralattjáróval!

  • 2012.02.20 23:42:30S.A.

    Posta????? Igazi büdös komcsi csökevény.Hányok ha be kell mennem valamiért egy postára annyira szar.
    Ha ingyen lehetne telefonálni akkor sem kellene, képzelem milyen szolgáltatási szinvonal lesz, mint a Posta, BKV, MÁV és rövidesen milliárdos veszteség, amit majd velünk fizettetnek meg. Néhányan meg jól megszedik magukat közben. Lásd BKV MÁV........

  • 2012.02.21 00:36:23TóthT

    wtf... miért nem jelenik meg a kommentem... lol

  • 2012.02.21 00:38:38TóthT

    Hó apó,
    Kérlek vezesd le hogy miért is lesz jó a 4. szolgáltató az egyszerű parasztank - vagyis nekem!

    Én csak a negatív oldalát látom egyenlőre:
    1. Nem láttam olyan üzleti tervet ettől a társaságtól, amely értelmesen, számokkal alátámasztott módon bemutatná az üzleti tervét (amelyből esetleg a tervezett szolgáltatási díjak is megjelennének), hogy valóban megtérülő beruházásról van szó - a papír sokmindent elbír, így az egyetlen egy számot is, a behazudott 20%-os költségmegtakarítást a kormányzati szektor számára (persze sokat veszít még a béka segge alatti értékéből is, hogy sem időtáv, sem kiinduló érték nem került hozzárendelésre, csak egy %-os számot bedobtak, hogy az majd biztos jó lesz).

  • 2012.02.21 00:39:17TóthT

    ...
    2. A Matolcsy-féle kísérletezgetős ámokfutásból kiindulva széles szakmai körben határozott elfogadottság-támogatottság hiányában nem látok garanciát arra, hogy jó az irány.
    3. Nem látok olyan szakembergárdát a formálódó szolgáltató környékén, akik hitelesíteni tudnának egy jólműködő szolgáltató környezetet. Téren Róbert Úré minden tiszteletem, de erre a feladatra nem alkalmas, Beck György Úr pedig valamiért nem vállalta el.
    4. Egy kormányzati tulajdonú cégnél óhatatlanul politikai döntések határozzák meg a működést, így a piaci igények és lehetőségek kiaknázása a politikai döntések hátterébe szorulnak, amelyek lehet hogy rövidtávon 5-10%-kal alacsonyabb szolgáltatási díjat fognak előírni, de hosszútávon nem biztos hogy finanszírozható a saját működésükből. Lásd. Malév, BKV, Volánok, MÁV, stb... mind állami tulajdonú, folyamatos dotálást igénylő szolgáltatók.

  • 2012.02.21 00:39:51TóthT

    ...
    Egyenlőre ennyi, de még sorolhatnám a végtelen sok aggályos jelet, hogy miért is vannak kétségeim ezügyben.

    Egyébiránt nem védem az inkumbens hármast, azok is megérik a pénzüket, mert ők ugye a különadót nem terhelték át ránk az idei áremelésükkel... lol

  • 2012.02.21 00:49:57Hó apó

    Látom megérkezett a 3 jelenlegi szolgáltató PR osztályáról
    a kivezényelt bérkommentelő csapat.
    Először jöttek azzal, hogy minek a 4. szolgáltató.
    Utána jött az, hogy nem lehet külföldön sem 2 Ft-ért telefonálni
    (pedig lehet, sőt magyar mobilt is lehet 3 Ft-ért hívni Ausztriából)
    Utána jött, hogy korrupció az egész, meg állami pénzből lesz veszteséges.
    Most már ott járunk, hogy fújj posta, mert az komcsi csökevény.

    Fogynak az "érvek", mert megszűnik a jelenlegi 3 nézesbödöne,
    és végre valódi verseny alakul ki. Talán eljutunk oda is, hogy
    nem Európa egyik legdrágább percdíjaival kell használnunk
    Európa egyik legrosszabb 3G lefedettségű hálózatait.

  • 2012.02.21 00:58:09Hó apó

    >>>TóthT

    A hálózat kiépítése kb. 4-600 Mrd Ft. A működtetés évi 35-50 Mrd Ft.
    A jelenlegi percdíjakkal 3 millió ügyfél 4-500 Mrd Ft bevételt hoz
    évente. Fele ekkora percdíjjal 200-250 Mrd-ot.
    A hálózat 2 év alatt behozza az árát a mostanihoz képest fele percdíjakkal is.
    Utána minden már csak talált pénz.

    Most számold ki, hogy megéri-e megcsinálni a 4. szolgáltatót.
    Azt is számold ki, mennyit zsebeltek be eddig a jelenlegi szolgáltatók.

    És próbálj egy kicsit elgondolkodni azon, hogy Ausztriában miért éri meg 2 Ft-ért adni a mobilhívás díját, 9 GB adatforgalmat adni 3.000 Ft-ért, és miért lehet onnan 25 Ft-ért hívni mobilról bármely európai mobilt.

  • 2012.02.21 02:23:48Zola_

    Két külön dologról van szó egy témában.
    Az egyik kérdés, hogy szükség van e negyedik szolgáltatóra. A válasz a fogyasztók szempontjából mindenképpen igenlő, mert előmozdíthatja az árversenyt.
    A másik kérdés, hogy az állami szerepvállalás megfelelő lenne-e egy ilyen cég létrehozására. Erre a válasz már nem egyértelműen igen.

  • 2012.02.21 06:36:56akira2

    TóthT,

    Egyetértek azzal, amit írsz, és ezt itt:

    "Egyébiránt nem védem az inkumbens hármast, azok is megérik a pénzüket, mert ők ugye a különadót nem terhelték át ránk az idei áremelésükkel... lol"

    ...kiegészíteném azzal, hogy ha az állam valóban akarna tenni a meglévő hármas szolgáltatók erősebb versenyéért, és méginkább a fogyasztókért, akkor nem különadókkal, hanem megfelelő szabályozással kellene "jobb belátásra" késztetni őket. Pl. meghatározhatna maximált szolgáltatási árakat olyan esetekben, amikor valamely szolgáltatási ár kirívóan magasabb, mint az EU-ban.

    Egyébként pedig a 2 forintos-s osztrák árakat hirdetőktől kérdezem, hogy valaha éltek-e és előfizettek-e az eu bármely tagállamában mobilszolgáltatásra, vagy csak osztják az észt, hogy ott minden fenékig tejfel?

  • 2012.02.21 06:50:01akira2

    Zola,

    "Az egyik kérdés, hogy szükség van e negyedik szolgáltatóra. A válasz a fogyasztók szempontjából mindenképpen igenlő, mert előmozdíthatja az árversenyt. "

    nem vagyok benne biztos, hogy csak a negyedik mobilszolgáltató hozhatja meg a versenyt. A harmnadiknál is ez volt a duma, most mégis azon nyavajgunk, hogy mégsincs elég verseny?

    Mire is van az állami versenyhatóság? Mire is van az állami szabályozás? Arra, hogy az új, állami szolgáltatónak belföldi roaming-jogokat biztosítson a másik három hálózatára? Merthogy részben erre hivatkozva fellebbezték meg az állami szolgáltató frenvenciajogát...

    Ez pont olyan lenne, mintha a focipályán a bíró úgy akarná a két cspatot jobb játékra bírni, hogy beáll játzsani maga is, de előírja, hogy mindkét csapat köteles neki paszolni a labdát... :)

    Na ennyit az állami cégek versenyhelyzetbe hozásáról...

  • 2012.02.21 07:30:18úgyiselfelejtem

    Hó apó: "És próbálj egy kicsit elgondolkodni azon, hogy Ausztriában miért éri meg 2 Ft-ért adni a mobilhívás díját, 9 GB adatforgalmat adni 3.000 Ft-ért, és miért lehet onnan 25 Ft-ért hívni mobilról bármely európai mobilt."

    Nem kötekedni akarok, de ezt fejtsd ki bôvebben, mert nekem nem ugrik be az oka...

  • 2012.02.21 07:49:03igazi hős

    @Hó apó: Jól látom, hogy nálad az átlag előfizetés évi 150 ezer? Ráadásul a megcélzott vállalati szférában? Vicc vagy ezekkel a számokkal. Céges ügyfélként 20 előfizetésre, ingyen belső hívásokkal, adatforgalommal nincs a harmada a valós érték. A magán előfizetőkre sem jellemző a havi 10000-es számla, inkább a 2-3 ezres. És a prepaid felhasználókat elegánsan kihagytad, akik évi néhány ezer forintot dobnak be a kasszába.
    Ha már számolsz, akkor ugye úgy illik számolni, hogy azt a 4-600 mrd-t valaki felveszi hitelbe és annak a törlesztésével kéne számolni a megtérülést. (Ami egyébként irreális elképzelés, ekkora szabad tőke nincs. AZ MFB-ben sincs, a mostani üres kasszával az állam nem tud ennyit belenyomni. Inkább évi 50 mrd-ból kéne 10 év alatt felhúzni a hálózatot, az hihetőbb üzleti terv lenne.)

  • 2012.02.21 07:53:32Roy

    Minek negyedik szolgáltató? Nem eléggé telített már a mobilpiac? Egy nem egész tíz milliós oeszágban. Olcsóbb ez se lesz.
    Állami kézben meg különösen felesleges. Úgy is csődbe viszik, mint a Malévot. Az se lehetetlen, hogy mikor már működik jó pénzért privatizálják.
    Melyik szolgáltató hálózatára akarnak rátelepedni? Önáló hálózat kiépítése évekbe telik, lásd Vodafon. Évekig az akkori Pannaon vagy Westel hálózatot használta. Ezt pontosan nem tudom csak azt, hogy sokáig nem volt vagy csak kis részben volt saját hálózatuk.

  • 2012.02.21 08:10:03Turbék

    WhatsApp, Viber, Skype,wifi............

  • 2012.02.21 09:15:16agyameldobom42

    Nem szeretem az "allam rossz gazda" altalanositast, de ez a ceg varhatoan a koztevevel meg a CBAval fog azok szamara elonyos marketingszerzodeseket kotni, a felsovezetese 4 evenkent cserelodni fog az aktualis kormanypartok rokonaira, a mukodesi mutatoi pedig torzak es (egy esetleges kivasarlo szempontjabol) semmitmondoak lesznek, mivel fo elofizetoi a kozintezmenyek, allami vallalatok, egyhazak, holdudvar-cegek lesznek, megkapja az EKG uzemelteteset es peeringjet a matavtol, esetleg kozalkalmazottak kapjak majd berenkivul. (mindez az eladaskor nyilvan megszunik, mindent visszakap a matav. Ugyhogy legegyszerubb ha o veszi meg.)

    Tisztan kinai (Huawei es tarsai) technikat vasarolnak majd feleslegesen sokat, hosszutavu szerzodeseket betonoznak be veluk tovabbi fejlesztesekre, bovitesekre, karbantartasra. Diplomaciai okobol elmarad az elegtelen teljesitesek szamonkerese.

    Zoldmezos beruhazasnal logikus IMS helyett elavult GSM alapkiepitest csinalnak majd, hogy valami gyorsan mukodjon es at lehessen vagni a piros szalagot aranyolloval majus elsejen.

    A torvenyben eloirt lehallgatasi es adattarolasi kapacitas tobbszoroset fogjak beepiteni, ar nem szamit.

    Varhato tovabba, hogy a felfutasi fazisaban atmenetileg egyszursodnek majd a szamhordozasi szabalyok, az akciok vegeztevel ha esetleg lakossagi lemorzsolodas kezdodne, akkor megszigorodnak vagy egyoldaluva valnak.


    Ebben az esetben tehat az allam varhatoan rossz gazda lesz, es nekunk is rossz lesz, hogy az allam a gazda.

  • 2012.02.21 09:19:26agyameldobom42

    Nabakker lemaradt az eleje annak amit irtam?
    Megegyszer az elso fejezet, bocs, ha dupla:

    Az a dologban a szomoru, hogy azt a frekvenciat jo penzert el lehetett volna adni (bevetel) ehelyett megtartotta az allam, sot, vallalatepitesre meg kolt is. Az utobbi befektetes aranak csak a toredeket fogja tudni ervenyesiteni amikor vallalattal egyutt adja el a frekvenciakat, sot, a sok allami alkalmazott munkaszerzodese es mas hosszu tavu elkotelezettsegek es elonytelen szerzodesek miatt a vallalat erteke kevesebb is lehet, mint a neki adott frekvenciake.

    Az allam akkor "vallalkozzon", ha annak egyeb tarsadalmi haszna van, vagy garantaltan nagyobb nyereseget hoz, mint amennyiert a penzt veszi (amennyi kamatot a befektetett penzert garantaltan fizetnie kell)

  • 2012.02.21 09:38:50moncayo

    Állami cég=

    - újabb legyúlási lehetőség
    - újabb haveri támogatási lehetőség
    - újabb pártkassza töltési lehetőség
    - újabb káder temető vagy elfektető

    Összesítve: az adózók pénzének újabb elba*ása.

  • 2012.02.21 09:51:46Bekre Pál

    TóthT!

    - érdekes lenne, ha bármilyen üzleti tervet láttál volna, miután az a dokumentum minősített. Ha láttál valamit, akkor meg az lenne érdekes, hogy hogy fértél hozzá a doksihoz és a rádbízott minősített anyagot itt az indexen publikálod...

    - Téren Róbert úrnak semmi köze a 4. mobilszolgáltatóhoz. Ő az MVM NET Zrt. vezérigazgatója és egyáltalán nem hatásköre az amire alkalmatlannak tartod őt. Egyébként ha ismernéd őt, akkor tudnád, hogy ritka jó szakember.

    - Szerintem, ha képben lennél a távközlési piacon uralkodó viszonyokkal, akkor nem éltetnéd azt a logikát, hogy az angolok, norvégok, németek zsebébe tömködjük a zsetont, ahelyett, hogy egy magyar cégnél maradjon a haszon.

  • 2012.02.21 10:05:02kb71

    (Lehet, hogy hiányos ismeretek miatt hülyeség.)
    Arra senki nem gondolt, hogy az osztrákiai mobilcég az osztákokat miért nem húzza le? Ott miért olcsóbb, mikor többet is keresnek? Nem mindegy neki kitől ömlik a pénz? Ha ott megemelnék pár centtel a tarifát, ott is komoly összegeket szakíthatnának. Miért csak a csóró országot vámolja?
    Nem lehetséges, hogy a válasz inkább itthon keresendő? A bevételek miatti prémium reményében esetleg vezető beosztásbeli hazánkfia sarcol, nem pedig a gonosz multi?
    Az elmélet beleférne a magyar mentalitásba...

  • 2012.02.21 10:29:09Marci K.

    Hó Apó,

    bevallottan bérkommentelő vagyok de nem a PR osztályról. Imádom ezt a bérkommentelős dolgot, aki valami mellett vagy ellen érvel arra rögtön ráakasztódik a jelző az ellentábor által.
    Pár dolgot szerintem nagyon rosszul tudsz és vezetsz le, próbálok segíteni, csak objektíven.

    1) "450 Mrd Ft bevétel, 137 Mrd nyereség. Ez a Telenor volt 2010-ben....."
    A Telenor Magyarország 2010 évi árbevétele 160 Mrd Ft volt, ebből kb 50 Mrd adózás előtti nyereség, ebből kb 11 Mrd távközlési adó.

    2) "A hálózat kiépítése kb. 4-600 Mrd Ft. A működtetés évi 35-50 Mrd Ft.
    A jelenlegi percdíjakkal 3 millió ügyfél 4-500 Mrd Ft bevételt hoz
    évente. Fele ekkora percdíjjal 200-250 Mrd-ot.
    A hálózat 2 év alatt behozza az árát a mostanihoz képest fele percdíjakkal is."
    Amint fent is látod, a Telenor 3,5 millió ügyfele hoz 160 Mrd forintot évente, ha tudsz 3,5 millió olyan ügyfelet aki évente 4-500 Mrd forintot hozna, akkor érdekelne hol vannak... Ez éves 150 000 Ft ARPU lenne, szemben a piaci átlag éves 40-45ezer körül van most.
    Kiszámolták már többen is, egy új mobil szolgáltató 5-10 év alatt kb 10% piaci részesedést tud szerezni még akkor is ha kb 20%al a piaci ár alatt kínál mindent (pl. a hűségszerződések, ügyfél elégedettség és ügyfelek "nemtörődésének" hatása) Tehát az első 5-10 év végére jó, ha elérnek 40 Mrd éves bevételt (1 millió ügyfél, jelenlegi ARPUval 42 Mrd.

    A működési költségek stimmelnek kb 3 millió ügyfélre és kiépített infrastruktúrára, de nincs benne a hálózat kiépítésének költségei, az új hálózatnál kb 100 Mrd az első 3 évben, utána évi 5-15 Mrd között (attól függően hogy mennyire kell pl kapacitást növelni vagy új szolgáltatásokat fejleszteni) És a költségeknél kb piaci árakat vettem figyelembe, sem pozitív, sem negatív hatással nem számolok az állam szerepvállalása miatt.

  • 2012.02.21 10:42:46Marci K.

    Tehát ha jól számolok, kb 10-15 év múlva lesz pozitív a cash flow az állami cégnél (lásd a Vodafone egy 3 szereplős piacon tavaly lett volna nyereséges, ha nincs távközlési adó - 12 évvel indulás után)
    Ha viszont bejön amit annyira várnak egyesek hogy letörik az árakat, akkor az ügyfelek száma lehet hogy több lesz mondjuk 20-30%al, de nem lesz ennyivel több ügyfelük, tehát a bevételük kb ugyanakkora marad...
    Viszont addig bele kell tenni azon cégek nyereségét, amik a költségvetésbe jelenleg a legnagyobb befizetők között vannak. És mint tudjuk annak azért lenne helye máshol is, hogy ne a BKV/MÁV/Malévval jöjjek, pl TB/egészségügy vagy nyugdíj.

    Az osztrák példáról pedig azt tudom mondani, hogy nézd meg hogy az osztrák piac hány szereplős, hány virtuális szolgáltató van és hogy honnan indultak. Egy állami szolgáltató - akármennyire is szeretnék sokan - nem fogja tudni ennyire letörni az árakat. Lehet hogy túl magasak az árak, de kartell nincs (lásd GVH legutóbbi ítélete) mert a piac nem kívánja meg. Tudom, mind büdös kapitalisták vagyunk, de amíg ezért a szolgáltatásért ennyiért is van kereslet addig senki nem fogja letörni az árakat.

  • 2012.02.21 10:45:47Zabalint

    Én arra leszek kíváncsi, hogy a Posta majd rendes hálózatot épít ki, mint a westel és a pannon tette, vagy csak gazdaságost, mint a vodafone, ahol keresni kell a lefedettséget.

  • 2012.02.21 11:02:27flugi_

    >Hó apó

    elolvastad-e amit írtam, vagy csak az első sort? Leírtam, hogy miért gondolom, hogy nincs szükség kartellezésre a jelenlegi állapotokhoz, te meg csak "á dehogy". Legalább egy "ott tévedsz, hogy" vagy ilyesmi..

  • 2012.02.21 11:03:02Marci K.

    Bekre Pál: '- Szerintem, ha képben lennél a távközlési piacon uralkodó viszonyokkal, akkor nem éltetnéd azt a logikát, hogy az angolok, norvégok, németek zsebébe tömködjük a zsetont, ahelyett, hogy egy magyar cégnél maradjon a haszon.'
    Szerintem ha van 2 nyereséget produkáló vállalatod, akkor annak a hasznát csak akkor fekteted másik vállalat felállítására és lépsz be új (ismeretlen) piacra, ha abból nagyobb hasznot remélsz. Namármost nem kell ahhoz látni semmiféle "minősített" üzleti tervet, hogy kiszámold hogy 10-15 évig nem lesz hasznod ebből, viszont elviszi a másik 2 nyereségének egy részét. Ami azért elég nagy részt vállal a költségvetés bevételi oldalából, nem?

  • 2012.02.21 11:23:44Hó apó

    >>>úgyiselfelejtem

    Az ok egyszerű: itt megtehetik, hogy lehúznak és átvernek mindenkit
    a szolgáltatók, verseny nincs, kartell van, fogyasztóvédelem nincs.

    Miféle dolog az, hogy itthon lehet hűségidő alatt árat emelni?
    A hűségszerződés nem arról szól, hogy én vállalom, hogy X ideig
    előfizető leszek,CSERÉBEN a szolgáltató vállalja, hogy X ideig
    tartja a szerződéskori feltételeket?
    Mint a bankok..... ugyanúgy viselkednek a szolgáltatók.

  • 2012.02.21 11:28:47Hó apó

    >>>flugi_

    A kartellezést csak az nem látja, aki nem akarja.

    Ha meg tudod indokolni, hogy Ausztriában 3x bérköltség mellett,
    10-ed akkora percdíjakkal miért éri meg szolgáltatni NYERESÉGESEN,
    itt meg miért nem, akkor elfogadom, hogy itt nincs kartell.

  • 2012.02.21 11:29:58Bekre Pál

    Marci K.
    A lényeget szűrted le és azt írtad le az első mondatodban. Itt a pont. TóthT akart üzleti tervet látni, nem Én. Egyébként melyik a másik nyereséges vállalat? ;-)

  • 2012.02.21 11:34:13Hó apó

    Akit érdekel, kint dolgozom, és Magyarországon, magyar mobilt
    inkább osztrák mobilról hívok, mert roamingolva is olcsóbb, mint
    magyar mobilról magyar mobilt hívni.
    Az Orange-nál 23 Ft-ra jön ki egy perc roaming hívás Mo-n.

    Mobilnetet is osztrákot használok, mert a határ mellett van osztrák
    térerő. 9 GB 3000 Ft, a sebességnek meg a közelében sincs a gagyi
    magyar hálózat.

  • 2012.02.21 11:55:49pixeltoki

    Kérdés ausztriában kérnek-e annyit a szolgáltatóktól, mint Magyarországon?
    - Van-e ott akkora adó teher, mint itt (mert mindenki azt szajkózza, hogy európában itt e legmagasabb, ilyenkor ez nem számít?)
    - Mennyit kérnek a frekvenciákért, itt a leutolsó blokk kiegészítésen a Telekom és a Telenor Kb 18 milliárdot fizetett be csak ezért. (az azonosító használati díjak az NMHH-nak nincsenek benne, ami számonként évente fizetendő)
    - Különadó Telekom és Telenor Kb 37 Mrd
    - nyereségadó Még végleges érték nincs szeptemberig Telekom kb 15Mrd, legyen mondjuk a két cégé összesen 25 Mrd.

    Ez 80 Mrd + Legyen a Vodafone 10 Mrd.
    Vagyis ha 9 millió ügyfél csak ezekre a tételekre befizet fejenként 10000-et évente, vagyis 800 Ft-havonta.
    Lehet, hogy mégsem a három cég a hunyó?


    Vagyis a

  • 2012.02.21 12:12:44úgyiselfelejtem

    Hó apó: köszi a választ, bár annyira nem volt alátámasztva számokkal.

    pixeltoki: ez a válasz jobban "tetszett" (igaznak tûnik, de nem tetszik, mert ugye én fizetem ezt is), pláne, ha a számok stimmelnek...

  • 2012.02.21 22:38:56flugi_

    >Hó apó

    "Ha meg tudod indokolni ..."

    Az első hozzászólásomban megtettem. Te folyamatosan azzal érvelsz, hogy mivel nagy a profit, ezért biztosan kartell van. Ez nem így van. Ez egy olyan piac, ahol az ügyfelek zöme nem megy más szolgáltatóhoz. Nincs szükség kartellhez ahhoz, hogy nagy legyen a profit. Harmadszor írom le, hátha megérted.

Szóljon hozzá!

 
Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
 

Friss kommentek

  • ako-ako: legyen lyukkartyas. 2012-05-30 16:21
    Szexet ajánlott nekem a Galaxy S III
  • YOZ: Kár hogy droid. Meg gondolom anyaga se lehet nagy cucc hisz az s2-k is elég gyatra volt az anyaghasználata. iPhone még mindig jobb bárki bármit is mond. És az is marad jó i... 2012-05-30 15:48
    Szexet ajánlott nekem a Galaxy S III
  • canis merga: Szerencsétlen balfékek. Mindenki azt vesz ami tetszik neki. Kardoztok itt egymással, hogy melyik a jobb teló, azt még életetekben nem volt egy normális telefonotok. Az iphon... 2012-05-30 14:44
    Szexet ajánlott nekem a Galaxy S III

Keresés