Megszűnik az ingyen telefonálás
További Cellanapló cikkek
- Megállíthatatlan hegyomlásként zúdul ránk az Asus új telefonja
- Ár-érték arányban komolyan odarakja magát a Xiaomi új telefonja
- Megérkezett Magyarországra a világ negyedik legnagyobb mobilgyártója
- Több mint 15 éves hagyománnyal szakíthat a Samsung
- Jó lenne ez, csak nem ennyiért – teszten a Galaxy S24 FE
Több szempontból is rossz irány az új távközlési adó, ami forgalom alapján adóztatja meg a felhasználókat – mondták el az Indexnek iparági szakértők. A kormány által hétfőn közzétett Széll Kálmán Terv 2.0 programban az áll, hogy minden megkezdett perc és elküldött sms/mms után 2 forint adót kell fizetnünk. Ettől az állam 2012-ben 30 milliárd forint bevételt vár, 2013-tól éves szinten 52 milliárdot.
Az új adót már júliusban be kell szedni a felhasználóktól, tehát a szolgáltatóknak két hónapjuk van arra, hogy átállítsák a számlázási rendszereiket. Ennek technikai megoldása bonyolult feladat, a céges előfizetések esetében már komoly kihívásnak tekinthető. A flottacsomagokra előfizető cégek alkalmazottai most ingyen hívhatják egymást, de a kétforintos adóval megszűnik ez a lehetőség.
Két számjegyű drágulás
Az emelés természetesen nemcsak a dolgozókat érinti, hanem mindenkit. A kétforintos emelés a legolcsóbb előfizetés esetében körülbelül 5-6 százalékkal, a legdrágábbnál nagyjából 10 százalékkal növeli a szolgáltatás árát. A nagyfogyasztó kedvezőbb árú csomagjainál már masszívan két számjegyű lesz a drágulás. Úgy tudjuk, a távközlési cégek felvetették, hogy az adót inkább az előfizetők száma alapján kelljen befizetni, mert az átláthatóbb, és kevesebb informatikai problémával jár, de az NGM dokumentuma alapján úgy tűnik, ezt a megoldást a tárca elvetette.
Iparági szakértők szerint az adó beépül majd a szolgáltatás árába, ami növeli az inflációt, és a drágulás sokakat arra késztet majd, hogy kevesebbet telefonáljanak. A percek alapján számított adó negatívan hat a call centerek versenyképességére is, ami azért érdekes, mert korábban kormányzati cél volt, hogy hazánkba csábítsák ezeket a vállalatokat.
Másra tervezték
A felhasználók máris keresik az alternatív megoldásokat, az okostelefonokról például nagyon jól lehet telefonálni az ingyenes Skype és Viber segítségével. Kipróbáltuk, a belvárosban egy több tíz megabites mobilinternetes csomaggal is működnek, az otthoni és az irodai wifin pedig már egész jó minőséget kapunk. Ha nagyon elterjednek az alternatív módszerek, akkor az adó hazavághatja a távközlési iparágat, és a mobilcégeknek még azzal a problémával is meg kell birkózniuk, hogy a hálózatjaikat nem skype-oló tömegek kiszolgálására készítették fel.
A távközlési ipar leginkább azt kifogásolja, hogy a júliusi kezdés miatt egyszerre kell megfizetniük a korábbi és az új adót. Ráadásul a tervezett bevétel nagyon emlékezteti a szakértőket egy másik összegre, amit az állam a negyedik mobilszolgáltató létrehozására költ el.
Rovataink a Facebookon