Előfizetésalapú adóért lobbiznak a cégek

2012. 04. 24. 18:14
| Módosítva: 2012. 04. 27. 14:39

Több távközlési vállalat is próbálja elérni a kormánynál, hogy forgalomalapú díjazás helyett inkább előfizetésenként vesse ki a tervezett telefonadót. Ez jelentősen megkönnyítené az elszámolást, hiszen csak meg kell számolni az előfizetéseket, és számot meg kell szorozni egy másikkal, az adó mértékével.

Feltételezhető, hogy a kormány egy árva forintról sem akar lemondani, és ismert, hogy ezzel az adóval idén 30 milliárd, jövőre körülbelül 52 milliárd forinttal akarja növelni a költségvetés bevételeit. Ez alapján éves szinten körülbelül 3,5-4 ezer forint, azaz körülbelül havonta 300 forint jut egy felhasználóra, mivel körülbelül 11,5 millió mobilelőfizetés és 2,9 millió vezetékes vonal létezik az országban.

Az előfizetésalapú adó felvetése azonban több szempontból is problémás. Amint az előfizetések száma is mutatja, a magyar lakosság létszámát bőven meghaladja a SIM-kártyák és vonalak száma, mert sok embernek van céges, magán és vezetékes telefonszáma. Ezek az emberek így két- vagy háromszorosan fizethetik majd a távközlési adót, akkor is, ha mindegyik vonalon teljesen átlagos a fogyasztásuk. Ez még talán lenyelhető – majd legfeljebb lemondanak néhány százezer előfizetést.

Ennél sokkal nagyobb gond, hogy a havi 300 forintos emelés a kis keresetűeknek túlságosan nagy teher lenne. Egy alap díjcsomag 1000-1100 forintos árához képest ez brutális drágulást jelentene. Azt pedig a kormány nehezen magyarázná meg a nyugdíjasoknak – akiket a fogyasztás alapú adó kevésbé érint –, hogy ezentúl többe kerül az unokák és gyermekek hívásainak fogadása.