Magyarországon a legdrágább a mobilozás

2012.05.18. 13:46
A magyar előfizetőknek jelenleg európai uniós összehasonlításban kiugróan magas telefonszolgáltatási díjakat kell megfizetniük, érvelt nemrégiben a Nemzetgazdasági Minisztérium, amikor arról volt szó, a nemsokára bevezetésre kerülő telefonadót miért a jobb teherviselési képességű szolgáltatók fizetik majd az előfizetők helyett. A kormány nem titkolt célja, hogy tovább erősítse a versenyt a szektorban, ami idővel az árak esését hozhatja. De tényleg magasak a hazai távközlési szolgáltatások árai?

A Portfolio.hu ismerteti azt, az OECD által készített tanulmányt, amelyben a szervezet 34 ország mobil- és vezetékes tarifáit hasonlította össze. Magyarország több kategóriában is megszerezte a kétes dicsőségnek számító világbajnoki címet, vagyis bizonyos kritériumok alapján a vizsgált országok közül nálunk a legdrágább a mobiltelefonálás. A megkérdezett szakértők szerint a tanulmány mögött álló módszertan miatt az anyag megállapításait érdemes fenntartásokkal kezelni.

A módszertan és annak kritikája

Az OECD kidolgozott egy olyan metodológiát, amellyel összehasonlíthatóvá válnak a különböző országok különböző szolgáltatóinak tarifái. Úgynevezett szolgáltatási kosarakat hoztak létre, egy sztenderd havi fogyasztási kosarat hasonlítanak össze a különböző OECD országokban. A vezetékes és a mobil szolgáltatásoknál is 6-6 kosarat alkottak.

A vezetékes és a mobil kosarak esetében is a hívások havi vagy éves darabszámát határozták meg, a hívások hossza azonban kosárról kosárra változik, ami például attól is függ, hogy az adott kosárba tartozó tarifák esetében a felhasználók melyik napszakban telefonálnak. A vezetékes szolgáltatások esetében azonban jellemzően 1 és 8 perc közé esik egy átlagos hívás, a helyi hívások esetében a vezetékes-vezetékes irányban a havonta 140 hívást tartalmazó kosár esetében az OECD átlagosan 4,8 perces hívással számolt. A kisebb szolgáltatók diszkontárait megpróbálták kiszűrni, ezért az egyes tarifacsomagok árainak meghatározásakor minden országban az olyan nagyobb szolgáltatók árait vették alapul, amelyek együttesen legalább 50 százalékos piaci részesedéssel rendelkeztek.

Az OECD anyagának készítői is bevallják, a telekommunikációs tarifacsomagok összehasonlítása igencsak bonyolult, hiszen szolgáltatónként akár több száz különböző csomagról beszélhetünk. A fogyasztók többek között fizetnek a kapcsolódásért (connection fee), a beszéd- és adatforgalom után (usage fee) és havi fix díjat is fizetnek. A tarifacsomagok egy része tartalmaz bizonyos számú elküldhető sms-t, illetve bizonyos időtartamú lebeszélhetőséget, az úgynevezett flat-rate csomagok pedig egy fix díjért szinte korlátlan használatot tesznek lehetővé.

A tanulmány készítői arra is felhívják a figyelmet, hogy főként a mobil-tarifák esetében a különbségek igencsak nagyok lehetnek az árazást tekintve, hiszen az OECD országok nagy szórást mutatnak a fogyasztási szokások szerint. Egy-egy kosár nem egy tipikus tarifacsomag árát mutatja meg, hanem annak a költségét, amit egy előre meghatározott "felhasználói profil" megvásárlása jelent. Ezért fordulhat az elő, hogy egyes országok az egyik kosár esetén a lista elején, más kosarat tekintve pedig a lista végén állnak.

A tarifacsomagok tipizálásával kapcsolatban a fentieken túl több egyéb probléma is felmerült, hiszen egyes tarifacsomagok kedvezményes mobilkészülék-vásárláshoz kötöttek, és a tanulmány nem veszi figyelembe például a mobilszolgáltatások minőségét sem, pedig az árak kalkulálásakor a mobilszolgáltatók ezt is fontos szempontként kezelik.

Magyarország világbajnok

Azoknak, akik nem szeretnék végigbogarászni az OECD által létrehozott 12 kosár egyes országokban jellemző árai alapján készített ország-sorrendeket, készítettünk egy rövid összefoglalást.

A vezetékes hívások esetében az OECD által vizsgált 34 ország közül jellemzően Csehország, Mexikó, Spanyolország és Ausztrália végeztek az első helyeken, vagyis ezekben az országokban a legdrágább a vezetékes telefonálás. Magyarország a kevesebb hívást figyelembe vevő illetve az üzleti csomagok esetében jellemzően a 10. helynél hátrébb végzett, azonban a havonta 420 hívással kalkuláló lakossági kosár esetében a vizsgált országok közül a világ második legdrágább országának számít Magyarország.

A mobil csomagoknál jellemzően Csehország, USA, Magyarország és Izrael uralják a dobogó közeli helyezéseket, mi pedig több esetben világbajnoknak mondhatjuk magunkat, az OECD 6 mobil kosara alapján minden kategóriában a világ 6 legdrágább mobilpiaca közé tartozik Magyarország, 2 kategóriában pedig Magyarország a legdrágább.

Vezetékes fogyasztói kosarak

A havi 20 hívást feltételező kosár esetében a legmagasabb árakat Csehországban, Új-Zélandon és Írországban regisztrálták, míg a legalacsonyabb díjakat a norvégoknak, a dél-koreaiaknak és az izlandiaknak kell fizetniük. Magyarország ebben a kategóriában a 14. helyezett lett. Ennek a csomagnak az ára havonta 25 dollár, a havi díjnak mintegy 81 százaléka fix havi költség volt.

ascfsdaf.png

A havonta 60 hívást feltételező kosár havi átlagos ára a tanulmányban szereplő OECD országok esetében 36,7 dollár, ami 46 százalékkal több, mint az előző, 20 percet tartalmazó kosár esetében. Ebben a kategóriában Csehország, Ausztrália és Mexikó volt a legdrágább, a legkevesebbet a norvégok, az izlandiak és a törökök fizetik. A legolcsóbb és a legdrágább tarifájú ország között több mint háromszoros a különbség a havi díj alapján.

adfdsf.png

A 140 perces kosár havi díja átlagosan 59 dollár. Itt a legdrágább országok Ausztrália, Mexikó és Csehország, a legolcsóbb Norvégia, Izland és Kanada lett. A fix előfizetői díj átlagosan a teljes havi díj 45 százalékát tette ki.

asfasf 2.png

A 420 perces kosár havonta 95 dollárba került az adatgyűjtés idején. Ebben a kosárban volt a legnagyobb az eltérés a különböző országok árszintje között, a legolcsóbb Norvégia és a legdrágább Izrael megfelelő tarifájának árszintje között közel ötszörös volt a különbség. Magyarország ebben a kategóriában a nem túl hízelgő második helyet szerezte meg.

safdsd.png

Mobil

A havonta 30 mobilhívást tartalmazó csomag esetében toronymagasan a legdrágább ország Magyarország lett, elsősorban a teljes díjon belül kiugróan magas üzenet-költségek miatt. Csehország a vezetékes szolgáltatásokhoz hasonlóan itt is az élmezőnyben végzett, a legolcsóbb ez a tarifa-típus az északi országokban, Norvégiában, Dániában és Finnországban.

fsdf 3.png

A 100 hívást és 140 sms-t tartalmazó csomag a vizsgált OECD országokban átlagosan 33 dollárba került a vizsgálat készítésekor, Magyarország itt Csehország mögé, a második helyre szorult, a skandináv országokban kapható legolcsóbban ez a szolgáltatás, a legolcsóbb és a legdrágább ország között közel ötszörös a különbség a díjakban.

A 300 beszélgetést és 225 sms-t tartalmazó tarifacsomagok esetében Csehország, Portugália és Hollandia az élen a sorrend, a legolcsóbb ez a szolgáltatás Nagy-Britanniában, Dániában és Ausztriában volt. Míg Csehországban 140 dollárba kerül ez a tarifatípus, addig Nagy-Britanniában csupán 16 dollárba, vagyis a legdrágább és a legolcsóbb ország között közel kilencszeres. Magyarország ebben a kategóriában a hatodik legdrágább.

dsfsd.png

A vizsgálat évében a 900 hívást és 350 sms-t tartalmazó csomag átlagosan 122,7 dollárba került havonta, itt a legdrágább Magyarország lett, a legolcsóbb pedig Nagy-Britannia. A magyar tarifa közel 2,5-szerese volt az OECD-átlagnak.

asfads 2.png

Mivel a tanulmány készítői relevánsnak ítélték meg, a vizsgált kosarak közé bekerült egy alacsony havi használatot feltételező feltöltős (prepaid), és egy magas sms-használatot feltételező tarifacsomag.

ascfadsf.png

A prepaid csomag átlagos ára 21,7 dollár volt, itt Magyarország a 6. legdrágább ország lett, míg a havonta 400 sms-t, de csupán 8 hívást feltételező tarifa a vizsgált OECD országokban átlagosan 22,7 dollárba került, Magyarország ebben az összevetésben az átlagot 2,6-szorosan meghaladó havi díjjal harmadik lett.

asfs.png

Összegzés

Az OECD által összeállított anyagból kiderül, Magyarországon több tarifatípus esetében is nemzetközi összevetésben magasak a telekom szolgáltatások árai. Elsősorban a mobiltelefonálás drága a szervezet által kialakított kritériumrendszer alapján.

A tanulmányt kritizálók szerint az anyag végkövetkeztetései több érvvel is támadhatók: egyrészt a hazai telefonálási szokásokat nem jól reprezentáló tarifacsomagok kerültek kiválasztásra, a vizsgálat nem veszi figyelembe a telekom szolgáltatások minőségét és a vásárlóerő paritáson alapuló tarifa-meghatározás is torzíthatja az eredményeket.

A tények azonban makacs dolgok, az OECD tanulmányába bevont országok közül Magyarország több kategóriában is megszerezte a kétes dicsőségnek számító első helyet, ami azt jelenti, hogy az adott tarifatípus esetében a magyarok telefonálnak a legdrágábban.