Nem lesz játékkonzol a mobilból

2014.02.11. 17:40

Nagyon jó játékok vannak okostelefonra, és nem az aktuális időelcsesző slágertermékre gondolunk, mint a Flappy Bird, hanem a mobilra átírt klasszikusokra. Leesik az állunk az Androidon futó Need for Speed vagy GTA San Andreas látványos 3D grafikájától, de a játékélmény meg sem közelíti mindazt, amit a konzollal vagy pécével élünk át. A billentyűzet WASD gombjait és a konzol irányítóját pattanásig feszült idegekkel, teljes erőbedobással püföljük és csavarjuk, mintha izmaink erején is múlna, hogy le tudjuk-e küzdeni a legszemetebb főszörnyeket. A mobilokkal nem tehetjük meg ugyanezt, az érintőkijelzőt csak óvatosan szabad simogatni, mert a kijelző széttörne egy erősebb mozdulattól.

Hogy ne menjen tönkre a mobil, és mégis konzolszerű legyen a játékélmény, külső hardveres irányítóval kell kiegészíteni a készüléket. A Sony mobilokhoz pár másodperc alatt hozzáköthető a Playstation 3 Dualshock Sixaxis nevű kontrollere, de azt otthoni használatra tervezték, kb. annyira könnyű becsúsztatni a zsebünkbe, mint egy díjnyertes méretű krumplit. A Samsung azonban kimondottan a mobilozóknak, az androidos Galaxy telefonokhoz készített egy EI-GP20 nevű bluetooth kontrollert, ami szépen belesimul a tenyerünkbe, és még egy kihúzható rugós mechanizmus is van rajta, hogy hozzá tudjuk rögzíteni a mobilunkat. Így biztosan nem ejtjük le a telefont a játék hevében.

A Samsung kontrollere másképp nem jó. Azért van az Xbox és a Playstation kontrollerén villás farok, hogy azokat jól meg tudjuk markolni. A Samsung Game Paden azonban csak a levegőt fogdoshatjuk, ami ezért is problémás, mert a kontrollerre rögzített okostelefon miatt nagyon elöl van a súlypont. Az egész szerkezet dől, a kezeinkből a padló felé, ami a mobil biztonsága szempontjából nem ideális.

A gombok megfelelnek az elvárásoknak: van két süllyesztett analóg kar, egy D-pad, valamint négy gomb a jobb hüvelyujjunknál és egy-egy gomb a mutatóujjaknál. A Game Pad furcsa formája még elviselhető, úgyis csak 10-15 percre ül le az ember a mobiljával játszani. De mivel? Az Angry- és a Flappy Bird(s), és még sok száz egyéb játék csak érintőkijelzővel kezelhető. Másik száz játék azért esik ki, mert csak álló nézetben fut, a Game Pad pedig csak fektetve tudja tartani a készüléket.

A Game Padnek tehát nem a hardveres problémái a legnagyobbak, hanem hogy alig van hozzá való játék. Csak pár tucat ilyent találtunk. Akadnak olyanok is, amelyeknek működniük kéne, de rosszul működnek, mert a kontroller mellett a kijelzőt is muszáj nyomkodni, és ez a hibrid irányítás teljesen megöli a játékélményt.

Ezek mennek

A CS Portable a népszerű Counter Strike klónja, amelyben terroristaként vagy elhárítóként lövöldözhetünk egymásra, vagy a mobil által irányított botokra. Grafikájában nincs a csúcson, a sarkokban például átlátunk a másik szobába, a textúrák is csúnyák, az emberek is egyszínűek, de ez mind nem számít, ha egyébként jól szórakoztunk. Beszippantott a játék, és ebben nagy szerepe volt a kontrollernek.

Modern Combat 4: szégyen. Vajon mire gondolt a Gameloft, amikor legyártott egy magával ragadó FPS-t, gyönyörű grafikával és jó sztorival, de nem támogatja a kontrollereket? Hogy majd kitakarjuk a bumszli hüvelykujjainkkal a célpontot, és az jó lesz? Megpróbáltuk irányítani a Samsung kütyüjével, de nem tudtunk célozni, mert a játékosunk egyszer csak elkezdte a földet szuggerálni, mintha ellenséges katonák helyett inkább vakondokra akarna vadászni. Ez így nagyon béna. Persze ha szeretjük a kijelzőt tapogatni, akkor ez a legjobb lövöldözős játék.

GTA: azt a játékélményt hozza, amit a pécén. A Rockstar Games a teljes GTA III sorozatot kiadta Androidra, a Vice City után nemrég a San Andreas is megjelent. A mobilos gengszterkedés kontrollerrel is elég jól ment, de még vannak hiányosságok. A Samsung Game Paddal nem sikerült autó vezetése közben oldalirányba lőni, és nem tudtuk kontrollerrel irányítani a tűzoltóautó vízsugarát sem, tehát az egyik legjobb pénzkereső miniküldetésről le kell mondani.

EA FIFA 14: ez az a játék, aminek kötelező lenne támogatnia a kontrollert, mert a futballban jó látni a teljes játékmezőt. De a FIFA 14 nem támogatja. Pedig nagy élmény lenne, ha a futballista az analóg kar forgását követve cselezne, és pontosan abba a sarokba lőné be a labdát, ahová a kontrollerrel mutatunk.

Dungeon Hunter 4: ingyenes szörnykaszabolós játék, amiben lehetetlen veszíteni, mert minden lövésünk pontosan eltalálja az ellenfelet. Pont mint a Diablo: vágunk, lövünk és varázsolunk, hullanak a szörnyek, beszedjük a pénzt meg a tárgyakat, és ugyanez a ciklus ismétlődik ötszázezerszer. A felülnézetes kalandjátékokhoz is nagyon passzol a kontroller, de némi kihívásra is szükség lenne, mert a DH4 annyira egyszerű, hogy valószínűleg csukott szemmel is végig tudnánk játszani.

Mi? Mennyi? Kinek?

A Samsung kontrollere több mint húszezer forintba kerül. Talán éppen azért, mert nincsen valós piaca, és érdemes lehúzni azt a néhány néhány embert, aki megveszi magának. Ennyi pénzért vehetünk magunknak legalább tíz elsőosztályú játékot a mobilunkra, harminc közepesen izgalmasat, kivehetünk 12-15 filmet valamelyik online videotékából, vagy egy évre előfizethetünk a Spotify zeneszolgáltatására. Ami mind sokkal jobb ötletnek tűnik, mint pár játék miatt kontrollert venni a mobilhoz.

A Samsung Game Pad kontrollert a Speedshop.hu adta kölcsön a teszthez.