Nekem volt már mindenem, úgyhogy mindet utálom

2014.02.20. 16:44

Kisregényt tudnánk írni az emberek és a mobilok kapcsolatáról, de a sztori nem lenne túl vidám. Előző cikkünkben arról faggattuk olvasóinkat, hogy mit találnak rossznak, és mit jónak a mobiltelefonjukban, és összesen húszezer szóban fogalmazták meg tapasztalataikat. A több száz emailből és hozzászólásból kigyűjtöttük a tanulságokat, és megkérdeztünk távközlési szakértőket is, hogy milyen folyamatokat látnak a mobilok piacán.

Alsó és középkategóriás telefonokkal bele sem érdemes vágni, csak szívás az egész. Lassú, mint egy teknős, lefagy, rendszerint akkor, amikor nagy szükség lenne rá.

Többen írták ugyanezt, legyen szó akár ZTE Blade III-ről, Samsung Ace-ről vagy más hasonló, olcsóbb és kevésbé erős készülékről. A mobilszolgáltatók szakértői szerint másfél-két évvel ezelőtt még a 60 ezer forintos androidos mobilok voltak a legkelendőbbek, de az emberek mára rájöttek, hogy az olcsó készülékek túl nagy kompromisszummal járnak. Amikor felrakják a huszadik appot, rájönnek, hogy gyorsan lemerül, megtelik, elkezd rosszul viselkedni. Az igazi okostelefon-élményhez mélyebbre kell nyúlni a pénztárcában.

Előző telefonom Galaxy Ace volt. Egy hulladék az, nem telefon. Fő baja, hogy kevés a hardvere, ezért minden akadozott rajta. Viszont ami nagyon sokat segített neki, az a hard reset félévente. Nem mondom, hogy utána jó telefon lett, de mindenesetre használható volt.

Az a félelmetes és szomorú, hogy a 100 ezer forint alatti kategórában nemigen van hibátlan telefon. Az e feletti kategóriából nekünk még nem volt, de az észrevételeket olvasva nem is lesz, mert ablakon kidobott pénz, a csúcsmodellek is gyermekbetegségekkel küzdenek.

Van egy rossz hírünk: ugyanez a folyamat fog lezajlani a tabletek piacán. Tavaly év végén százezer tabletet adtak el, ám ezeknek a legnagyobb része a legalsó árkategóriából kerül ki. Ami természetesen minőségben sem jelent semmi jót.

A mobilszolgáltatók azt mondják, a vevők többsége csak annyit tud vásárlás előtt, hogy facebookos telefont akar. Ennyi. Van egy szűk réteg, az emberek legfeljebb 5-10 százaléka, akiknek határozottabb elképzelésük van a vágyaikról, és többet tudnak a készülékekről, mint az eladók. A pénzes vásárlók és a tapasztalt vevők halmazának azonban nem nagy a közös metszete.

Kamupipőke a porcelánboltban

Amióta megjelentek az okostelefonok, mindenhol törött kijelzőket látunk. Volt már olyan esetem is, hogy megérkezett tesztelésre egy mobil, épp csak zsebre vágtam a kávészünet alatt, és mire visszaértem az asztalomhoz, már volt rajta egy kis karcolás. Talán az övem vége vagy a farmer fémszegecse tehet róla, ezt már nem fogom kideríteni, de hogy tökéletesen karcálló üveg nem létezik, arra mérget vehetünk. Jól fogalmazta meg olvasónk: ha ránézek, már attól karcolódik. De ez csak egy része a problémának, mert

hiába lesz 64 magos processzora, 16K-s kijelzője a Samsung csodáinak, ha használat közben úgy érzi az ember, mintha egy szappantartót szorongatna. Ezt a recsegő-ropogó műanyagot el lehetne már felejteni, és 5-600 dollárért normális minőséget árulni.

Ne érjen minket az a vád, hogy csak a Samsung állítjuk a fegyver csövéhez, a többi gyártónál is sok hibát tapasztaltak olvasóink. Egyikük azt írja a Lumia 925-ről, hogy az illesztés nem volt jó, és a hátlap kiemelkedett 1 hónap után. Az elméletileg ütésálló Motorola Defy-ra többen panaszkodtak: valakinél az első esés végzetes volt, és összetört a kijelző.

Néha csak a házi barkácsolás segít, ami szégyen bármelyik gyártóra nézve:

ZTE Blade III eleinte működött, aztán újra és újra rebootolt. Már majdnem beadtam garanciális javításra, mikor 2 hónap szenvedés után kitámasztottam az aksit. Azóta megint működik.

Aki végigkövette a pc-k eddigi pályafutását, annak mindez ismerős. Mindig is voltak szar alaplapok, gyorsan elromló RAM-modulok, és csak annyival voltunk előnyösebb helyzetben, hogy az alkatrészeket ki tudtuk cserélni. Persze a Windowst szidta mindenki, hogy miért omlik össze, pedig az oprendszer hibája igen gyakran csak az volt, hogy nem leplezte le a hibás hardvert, a Microsoft keveset tett a silány minőségű driverek ellen. (Bezzeg a Linux, az nem akart feltelepülni egy hibás memóriamodul miatt.)

Most az Android az új Windows, ami sok olvasónknak feltűnt. Mindenféle vasra felhányják a rendszert, és csak vásárlás után derül ki, hogy az adott konfigurációnak súlyos hiányosságai vannak. Ahogy a régen a pc-s Windowsnál, úgy az Androidnál is a hardver és a szoftver gördülékeny együttműködése hiányzik. Sajnos azok a gyártócégek is elrontják a szoftvert, akik egyébként össze tudnak rakni egy jó minőségű hardvert.

Samsung Touchwiz, csilivili 3D menü, satöbbi, előretelepített programok: a telefon nagyon hamar lemerül, szaggat fagy. Aztán megtalálod egy lengyel gyerek által ingyen, szabadidőben összerakott rendszert, és láss csodát, az akku 30 százalékkal, ha nem tovább bírja. Nincs több szaggatás, és mindent be lehet állítani.

Az okostelefonok még cifrábbak is, mint amilyen a Windows volt, mert minden gyártó telepakolja a készülékeit extrákkal. Csakhogy nem lehet mindent rákényszeríteni a vevőkre, mondják a szakértők, amikor szóba kerülnek az új szolgáltatások, például a Spotify és a Dropbox. Inkább csak ajánlani érdemes, amit a magyar szolgáltatók is megtesznek a saját nevükön futó gyűjteményeikkel a Windows Phone és a Google Play Áruház felületén. Persze becsúsznak hibák is, ahogy azt az alábbi felsorolás is mutatja. Egyik olvasónk csak pár tucat appot törölne a mobiljáról, ha megtehetné:

Dropbox, EA Games Store, Google Translate, Fotóalbum, Fotók, Gmail, Goodplayer, Google+, Knox, Group Play, hang alapú keresés, Lookout Security, MCM Mobiltárca, T-Online mobilvásárlás és műsorújság, Origo 2x is, Play Játékok, Play Könyvek, Play Magazinok, Play Zene, Quickoffice, S Health, S Jegyzet, S Voice, Samsung Hub, Samsung Link, T-mobile, Telekom, Trip advisor, T-Online Utasbiztosítás

De nem teheti, mert ezek gyárilag bele vannak égetve a készülék rendszerébe. Az Androidot fel lehet törni, de nem mindenki akar ilyesmivel bíbelődni. Egyetlen extra apptól is vérben foroghat a szemünk, mert ilyen apróság miatt senki nem fogja órákon át az online fórumokat  túrni, hogy megkeresse az eltávolítás módszerét.

A Telenor a szoftverfrissítéssel együtt rátett a telefonra egy Red Bull appot, amit nem tudok letörölni, de amúgy a kutyának nem kell és durva beavatkozásnak tartom a telefonomba.

Sajnos az a helyzet, hogy a hardverbiznisz egyre kevésbé jövedelmező, és akinek lehetősége van rá, megpróbál szolgáltatásokat eladni, legyen az a sajátja vagy a partnereié. Ha már egyszer oda tudták csempészni elénk egy alkalmazás indítóikonját, eszük ágában sincs megengedni az eltávolítását. Mondjuk nem is ez a legnagyobb gond a szoftverekkel; sokkal kellemetlenebb, amikor a gyártó a rendszerfrissítést rontja el.  

Január 1-jén szólt a telefon, hogy megjött az Android 4.3 (itt jegyezném meg, hogy ekkor volt a gyártó kábé egyéves késésben). Mondom hurrá, biztos még jobb lesz. Hát a ló**szt. Onnantól random ledobálta a wifit, de úgy, hogy közben max. térerőt mutatott.

Amikor 4.0-ra frissítettem, brutálisan lelassult az amúgy sem gyors telefon. Miután fogadtam a hívást, 3-4 másodpercig nem aktivizálta a mikrofont, a hívásmásodpercek meg teltek.

Windows Phone? Android? iOS? Blackberry?

Egyáltalán nem meglepő, hogy a legtöbben az Androidot szidták, mert ez a legelterjedtebb, legismertebb platform. A csúcskategóriával és a Nexus modellekkel azonban – egy-két kivételt leszámítva – általában elégedettek voltak. Az viszont nagyon meglepett, hogy milyen sokat használják, és aki használja, az kedveli is a Blackberryt. Az akkuja kibír 2 napot, hétvégi módban akár 4-et is, és ha már megszoktuk a gesztusokat, akkor nagyon könnyen kezelhető. De az is kiderült, hogy elsősorban munkaeszközként tekintenek rá, akiknek nem gond, hogy a közösségi és multimédiás funkciók nem olyan kifinomultak, nincs olyan nagy választék, mint más platformokon. Az ára pedig egyáltalán nem középkategóriás.

A Windows Phone kapott hideget és meleget is. Többen találtak benne logikátlan menüket, apróbb hibákat, például hiányolták belőle a fájlmenedzsert, egy jobb zenelejátszót és egy profibb mailklienst. Magát a rendszert a legtöbben stabilnak, gyorsnak találták, még a legolcsóbb Lumia 520 esetében is, és az utólag telepített alkalmazásoknál fordul elő gyakrabban, hogy lefagynak vagy hibásan működnek. Az iPhone alig kapott megjegyzést: egy-két olvasónk szidta, ugyanennyien elégedettek voltak vele, és a legtöbben az árát kifogásolták.

A fejlesztőknek pedig egészen speciális véleményük van a különböző platformokról:

Nekem volt már mindenem, fejlesztettem is mindre, úgyhogy mindet utálom.