Lehallgatásokról beszélt a Vodafone

2014.06.06. 13:35 Módosítva: 2014-06-06 14:30:04
40 hozzászólás

A világ egyik legnagyobb mobilszolgáltatója elhatározta, hogy megtöri a csendet a kormányzati ügynökségek lehallgatási tevékenységével kapcsolatban. A Vodafone globális központja pénteken fogja kiadni az első jelentését arról, hogy az államok miként monitorozzák az emberek beszélgetéseit, miként gyűjtenek adatokat a tartózkodási helyükről a mobilszolgáltatók segítségével.

A Snowden-botrányt kirobbantó brit Guardian cikke szerint a Vodafone egy gigantikus, 40 ezer szavas jelentésben mutatja be a hálózatain zajló megfigyelési tevékenységet. A Law Enforcement Disclosure Report elnevezésű dokumentum jelentőségét az adja, hogy a Vodafone a világ 29 országában van jelen, köztük Magyarországon is.

A vállalat azt mondja, az ügynökségeknek közvetlen kapcsolatuk van a rendszereihez, ahogy más távközlési cégek rendszereihez is, és ezek segítségével meg tudnak hallgatni és fel tudnak venni telefonbeszélgetéseket, bizonyos esetekben pedig a célszemély tartózkodási helyét is ki tudják deríteni.

Bár a Guardian szerint hazánkban tilos nyilvánosságra hozni információkat arról, hogy milyen módszerekkel lehet a telefonhívások és üzenetek tartalmát lehallgatni, erről tavaly viszonylag pontos beszámolót adtak a Telenor Magyarország munkatársai.

A valós idejű lehallgatáshoz (amikor a szakszolgálat telefonhívások hanganyagát, üzenetek tartalmát is élőben rögzíteni tudja) bírósági engedély szükséges, de a hatóságoknak nem kell papírt felmutatni a szolgáltatóknak. A vállalatoknak pedig nincs információjuk arról, hogy ezeken keresztül mennyi ügyfelüket hallgatják le.

Magyarországon jogszabály írja elő, hogy a titkosszolgálatoknak nemzetbiztonsági szempontok alapján minősített helységeket kell fenntartani. Egyet, ahol elhelyezhetik a rendszereiket, és még egyet, ahol dolgozni tudnak. Ezek a rendszerek mély szinten beépülnek a szolgáltatói rendszerekbe.

A távközlési cégeknek bizonyos információkat tárolniuk is kell: a forgalmi adatokat 1 évig, a nem fogadott hívások listáját fél évig kell megtartani. Az üzeneteket is csak addig tárolják a rendszereikben, amíg azokat el nem küldik az előfizetőknek (ha például ki van kapcsolva a címzett mobilja, akkor muszáj elmenteni az sms-t). Ezeknek a tartalmához azonban nem férhet hozzá a szolgáltató, és ugyanez vonatkozik az internetes tartalmakra is – nem tudják, milyen weblapokat néz egy adott ügyfelük.

Telefonos segítséget kérnek

A Guardian számokat is közölt a hatóságok tevékenységéről: a Vodafone Magyarország 2013-ban 75 938 esetben adott hozzáférést a tárolt adatokhoz. Ez a szám meglepően nagy, hiszen a Telenor, melynek több előfizetője van, csupán évi 40 ezer megkeresésről számolt benekünk. A Magyar Telekomtól kommunikációs osztálya elmondta, az elmúlt évben több tízezer megkeresés érkezett hozzájuk a hatóságoktól.

A Vodafone Magyarország nem kívánja kommentálni a Vodafone Csoport jelentését. Ugyanakkor megismételte, amit korábban is mondott: a hatósági megkeresések ügyében mindig a törvényi előírásokat betartva jár el.

Ezeket az adatkéréseket nem szabad összekeverni a titkosszolgálatok tevékenységével. Ez a szám azt jelzi, hogy a rendőrség mennyiszer nyújtott be a mobilszolgáltatóknak csinos formanyomtatványokat, hátha sikerül bizonyítékokat szerezni egy-egy nyomozáshoz. Sok esetben sikerült már ilyen információk alapján elkapni gyilkosokat, például az elkövetők közötti kapcsolattartást bizonyítva.

Csodás Török Riviéra

Akár féláron utazhat idén Törökország fantasztikus tengerpartjaira.

Akciós csomagok!

Kényeztetés, lazítás, szórakozás szép tájakon.