Miért nem jönnek külföldi sms-ek a UPC-hez?

2015.06.24. 13:22

A tavaly novemberben elindult UPC Mobil viszonylag új szolgáltató hazánkban, ezért a működésével kapcsolatban még nem gyűlt össze túl sok tapasztalat. Most egy olvasónk jelzése alapján jártunk utána egy hibának: bizonyos, külföldi hálózatokról elküldött sms-ek nem érkeztek meg a hazai előfizetőkhöz.

Sok ember ezt észre sem veszi, hogy nem kap külföldről üzenetet, esetleg azt hiszi, a küldő fél hanyagsága vagy hibája miatt nem jön meg az sms. Én is hetekig hittem hasonló okokat a jelenség mögött, csak ezután kezdtem gyanakodni.  Amikor másodszor vagy harmadszor hívtam a UPC-t, az ügyfélszolgálatos munkatárs feltűnően tájékozottan és a részletekbe menően elmondta, hogy ezt hogyan kell kivizsgálni is miért lehetetlen, hogy ez az ő hibájuk.

– írja olvasónk. A UPC azt javasolta az előfizetőjének, hogy vizsgáltassa ki a hibát a másik fél szolgáltatójánál, amit az olvasónk lehetetlen küldetésnek vett. Úgy véli, nem az ő feladata, hogy egy idegen mobilszolgáltatóval levelezzen, akivel nincs is szerződéses viszonya. Megkerestük a UPC-t, hogy magyarázza meg a helyzetet; részletekbe menően elmondták, miként működik a nemzetközi sms- és hangforgalom.

Így mennek át az országhatáron az sms-ek

Egyik külföldi szolgáltatónak sem kell a UPC partnerének lennie ahhoz, hogy az előfizetőik tudjanak egymással beszélni, üzeneteket küldeni. A magyar szolgáltatónak vannak közvetlen partnerei, akiknek kihirdeti a telefonszám-tartományát – ezt az információt a tranzitforgalmat végző szolgáltatók továbbhirdetik országon belül, illetve nemzetközi viszonylatban. Jelen esetben a nemzetközi routing szolgáltató hirdeti, hogy a UPC telefonszám-tartományára küldött sms-eket őfeléjük kell küldeni. Ezt a hívó fél szolgáltatója vagy beállítja, vagy nem.

Az olvasó által is említett esetet, melyben az Orange Romania a másik fél, a UPC kivizsgálta, és arra jött rá, hogy a hálózatából (+36 31-es előhívószámról) elmennek az sms-ek az Orange romániai hálózatába (+40-es országkód, 74-es, 75-ös és 374-es előhívószámok), visszafelé azonban nem minden esetben. A UPC szerint a hibának két oka lehet:

  1. az Orange-nak nincs szerződése azokkal a köztes szereplőkkel, amelyeken át az sms eljuthat az Orange hálózatából a UPC Magyarország mobilhálózatába,
  2. a beállításokat az Orange vagy a köztes szolgáltatók nem megfelelően végezték el.

A UPC Magyarország szerint ez a küldő fél felelőssége, ennek ellenére mindent megtesz azért, hogy ügyfelei számára biztosítsa a zavartalan sms-küldést és -fogadást a külföldi hálózatokba/hálózatokból. Az Indexnek elmondták, hogy már felvették a kapcsolatot az ügyben felelős közvetítő partnerrel a mielőbbi megoldás érdekében.

Ügyfeleiket arra kérik, hogy amennyiben hasonló problémát tapasztalnak, jelezzék azt ügyfélszolgálaton (1221-es hívószám), illetve azt sms-t küldő hívópartnerük is tegye meg ugyanezt a saját szolgáltatójánál, hogy gyorsan ki tudják szűrni a hibát.