Őrület, nem megy a Telenor a metróban!

2015.12.03. 15:39

Hetek, sőt, hónapok óta használhatatlanul lassú a Telenor mobilnet a 3-as metró néhány szakaszán – írták nekünk a panaszkodó felhasználók, és mi magunk is megtapasztaltuk az Árpád híd és a Deák Ferenc tér megállók között, hogy

nem töltődnek be a weboldalak, megakad a Messenger, és néha a folyamatban lévő hívások is megszakadnak.

Ez elég kínos, hiszen százezrek utaznak naponta a metrón. Hálózatmérő szoftvereink azt mutatták, hogy a jelerősség általában igen gyenge az alagútban, amikor a telefonunk 4G-re csatlakozik. Viszont amikor befutnak a szerelvények egy olyan állomásra, ahol a mobil automatikusan átáll 3G-re, a jelerősség hirtelen a duplájára nő.

A letöltési sebességben igen nagy a szórás, a 3-as metróvonal belső állomásaival ellentétben a külső szakaszokon közel 4 megabites letöltési sebességet is mértünk, és ezt olyan stabilan nyújtotta a hálózat, hogy húsz perc alatt elhasználtuk a havi adatkeretünk maradékát.

A Telenor elmondta, hogy tud a problémáról, nagyon sajnálja is a helyzetet.

A metróban a három szolgáltató közös rendszert használ, ezt a Vodafone építette ki.

„Műszaki kollégáink több céggel végeztek méréseket a hármas metróban, ezekből kiderült, hogy egy külső berendezés rontja le a Telenor jelerősségét” - mondja a szolgáltató. „A Vodafone egyelőre vitatja a felelősségét, és nem sikerült vele megállapodásra jutni, ezért a Telenor már szabályozói úton is kérte a Vodafone segítségét.” - közölte a társaság. 

 A Vodafone késő délután közölte: „Folyamatosan egyeztetünk a Telenorral, hogy mi lehet a probléma oka, és ahogy eddig is tettük, maximálisan partnerek vagyunk a megoldás keresésben. A Vodafone sajtóosztályán hozzátették a hiba feltáráshoz a mindhárom operátor együttműködésére szükség van.”

Valami valahol nem ment

Előfordul olyan is, hogy a szolgáltató nem tud a hozzáférés akadozásáról, mert a rendszerei nem jeleznek semmiféle meghibásodást. 

A mobilszolgáltatóknak az a tapasztalata, hogy az ügyfeleik sokszor nem hajlandók elmondani, a hibát hol és mikor tapasztalták. Márpedig információk nélkül a mérnökeik nem tudnak elkezdeni dolgozni. Általában azt kell tudniuk, hogy

Másodpercre pontosan mikor, melyik telefonszámon, milyen készüléken és milyen hibát észleltünk?

Az még nagyon friss – ráadásul az Ericssonnál éppen magyar fejlesztés –, hogy a hálózaton futó algoritmusok előre meg tudják jósolni, mikor és hol várható torlódás, leállás vagy ideiglenes kimaradás. A mobilhálózatok a világ legbonyolultabb rendszerei, több millió végponttal és több tízezer hálózati elemmel, és a működésüket rengeteg külső tényező is befolyásolja. Ezek közül a szolgáltató nem tud mindent ellenőrizni.

A mobiltelefonunkra a szolgáltatónak nincs bejárása, tehát nem látja, hogy letöltés közben lemerült a mobilunk, és ezért nem érkezett meg egy rakás adatcsomag. Vannak szoftveres hibák is, és előfordul, hogy a világ túloldalán működő a szerverek állnak le. Mint amikor nemrég a Facebook órákon át elérhetetlen volt. Ilyen esetekben a szolgáltatónak nem is kell reagálnia. Vannak egészen banális hibajelenségek is, például amikor megnő egy fa kertünk sarkában, és eltakarja az antennát, felhúznak valahol egy új házat, vagy egyszerűen csak lefejelik és elmozdítják az eszközt.

Írjon nekünk is!

A metróban is időnként javul a helyzet, néha megint megáll az adatmozgás, ezért arra kérjük a metróval közlekedő olvasóinkat, hogy emailben jelezzék nekünk az észlelt problémákat.

Kényelmesen tud nekünk írni, ha az alábbi felsorolásban ráklikkel a szolgáltatója nevére. Ha más módszerrel levelezne, akkor kérjük, hogy a tothbalazs@gmail.com címre küldjön emailt, és abban a telenor_baj, telekom_baj vagy vodafone _baj tárgyat adja meg, mert így könnyebben tudunk majd leveleket válogatni! Köszönjük.