Lemosná az Androidot az Alibaba

2012. szeptember 10., 10:25 Módosítva: 2012.09.12 16:24
13

A kínai Alibaba megpróbálja megelőzni az Androidot a kínai mobilpiacon. A világ legnagyobb és leggyorsabban növekvő telefonpiacára sok gyártónak fáj a foga, eddig nagyon jól ment az Androidnak, de most komoly versenytársa akadhat. A helyi mobilszolgáltatók és gyártók egyre inkább az Alibaba saját operációs rendszerét, az Aliyunt részesítik előnyben.

Az Aliyunt tavaly mutatták be, eddig két gyártóval voltak kapcsolatban, ez év végére ötre nő – nyilatkozta a Wall Street Journalnak Zeng Ming, az Alibaba egyik vezető stratégája. Az eddigi két gyártó a pekingi Tianyu Communication Equipment Co. és a Haier Electronics Group volt, előbbi K-Touch márkanév alatt forgalmaz mobilokat. Olyan erősek akarnak lenni, mint az Android, mondta Ming, azt azonban nem árulta el, hogy mely gyártókkal sikerült megállapodni.

Az iOS-sel és az Androiddal ellentétben az Aliyun webalapú alkalmazásokat futtat, melyeket szervereken tárolnak. Az operációs rendszernek saját levelezőrendszere és térképe van. Három év kellett az Aliyun megalkotásához, tavaly júliusban mutatták be. A projekten 1600 fejlesztő dolgozott.

A kínai piac a leggyorsabban növekszik a világon, több mint egymilliárd mobiltelefon van használatban. Egyre nagyobb az okostelefonok piaca is, mindenki jelen akar lenni a csúcskategóriás készülékeket gyártó Apple-től, a 200 dolláros telefonokat gyártó cégekig. Bár elég összetett a piac, az Alibaba szerint van még hely egy szereplőnek.

Jöhet a Bittorrent iPhone-ra

2012. szeptember 8., 08:58 Módosítva: 2012.09.19 11:01
17

Váratlanul két, a Bittorrent fájlcserélő protokollal kapcsolatos alkalmazás is feltűnt az Apple App Store-jának kínálatában. Az eset azért érdekes, mert eddig minden ilyen típusú programot, szigorúan tiltottak az iphone-os és ipades kínálatból, de még azokat is, amelyeknek a leírásában csak felbukkant a Bittorrent kifejezés. A hivatalos indoklás az App Store indulása óta az volt, hogy az ilyen alkalmazások segítségével nagyon gyakran jogsértő dolgokat művelnek a felhasználók, ezt pedig az Apple igyekszik távol tartani a telefonjától és táblagépétől. (A pletykák szerint ez a nagy zenekiadók egyik feltétele volt az iTunes zenebolt árrésiről szóló alkudozás során.)

Úgy tűnik, az Apple most meggondolta magát, az App Store-ban ugyanis néhány napja zavartalanul és hivatalosan elérhetők a Conttrol és a Transmission RPC nevű alkalmazások, mindkettő abban segít, hogy az egyszeri fájlcserélő a telefonjáról tudja elérni az asztali számítógépén futó Bittorrent-klienst, ahol le- és feltöltéseket tud elindítani , megállítani, törölni, és hasonlók, mintha csak a gép előtt ülne. Érdemes megjegyezni, hogy a két alkalmazás csak az asztali gép kiterjesztése, a telefonra, illetve tabletre nem lehet velük torrentről fájlokat letölteni, vagy megosztani másokkal.

Az Apple nem kommentálta a hírt, így nem lehet tudni, pontosan mennyiben változott az eddigi szabályzat a fájlcserével kapcsolatos alkalmazásokról. Lehet hogy véletlen egybeesés, mindenesetre a tiltás enyhítése pár nappal azután jött el, hogy a Bittorrent Inc. kiadta az első hivatalos androidos verziót a legnépszerűbb torrentes kliensből, a uTorrentből.

Tízmillió iPhone-t adhatnak el egy hét alatt

2012. szeptember 6., 11:07 Módosítva: 2012.09.07 08:53
9

Sokat várnak a befektetők az Apple-től. A harmadik negyedévben valamivel kevesebb volt a bevételük és az eladásuk, mint ahogy azt várták, így az utolsó negyedévre még nagyobbak a várakozások. Bár az Apple tervei szerint 7,65 dolláros részvényenkénti osztalékot célzott meg 34 milliárd dolláros bevétel mellett, elemzők 10,22 dolláros osztalékot és 38 milliárd dolláros bevételt várnak.

Az eladott telefonokról is megvan a Wall Street véleménye, szeptemberre 22-23 millió iPhone eladását várják. Az Apple valószínűleg szeptember 12-én mutatja be a következő generációs mobilt, és csak szeptember 21-től kezdi el árusítani. Gene Munster, a Piper Jaffray elemzője szerint erre az időszakra akár magasabb is lehet az eladott mobilok száma, elérheti a 26-28 millió darabot is akár és természetesen a premiert követő hét lesz a legsűrűbb. Azon a héten akár 6-10 millió iPhone-t is eladhat az Apple.

Ezek elég nagy számok, ahhoz hogy teljesülhessenek, hatalmas készletekre és szervezésre van szükség. Az elemzők szerint azonban ez lehetséges, az iPhone első hétvégés eladásainak a száma ugyanis minden modellnél nőtt. Az iPhone 3GS-ből egymilliót adtak el az első hétvégén, az iPhone 4-ből 1,7 milliót, az iPhone 4S-ből több mint négymilliót.

Elképzelhető azonban, hogy nem lesz zökkenőmentes az eladások kezdete, akár hiány is felléphet, mert a hírek szerint az egyik beszállító, a Sharp szeptember elején még nem tudta megkezdeni a kijelzők gyártását. A pletykák szerint a nehézséget az okozza, hogy az Apple egy új technológiát alkalmaz a kijelzőknél, ami eddig kétrétegű, egymástól elszigetelt kijelzőből és érintésérzékeny panelből állt, most egyetlen, mindkét funkciót ellátó alkatrész lesz.

A Nokia megmutatta az iPhone-gyilkost

2012. szeptember 5., 23:50 Módosítva: 2012.09.10 16:43
125

A Nokia és a Microsoft bemutatta az iPhone-gyilkosként beharangozott legújabb okostelefonját, a Windows Phone 8-at futtató Lumia 920-at. Bár a New York-i sajtókonferencia előtt szinte minden érdemi információ kiszivárgott a telefonról, mégis nagy érdeklődés övezte a bemutatót. Ez leginkább a nagy tétnek szólt: elemzők szerint nagyrészt a a Lumia 920 és kistestvére, a 820 következő fél évének eredményei fogják meghatározni, hogy a szebb napokat is látott Nokia végleg eltűnik-e a süllyesztőben az okostelefonok térhódításával, vagy a Microsofttal kötött szövetségben megkapaszkodnak az Android és az iOS mellett harmadik nagypályás játékosként a konkurenciaharcban.

Érzékeny péklapát

A sajtókonferencia főszereplője egyértelműen a Lumia 920 volt, amit a világ leginnovatívabb okostelefonja reklámszlogennel és állandó eposzi jelzővel mutatott be a Nokia-vezér Stephen Elop, és Steve Ballmer vendégsztárként a Microsofttól. Ha a rikító citromsárga vagy piros burkolat nem is, a telefon hardvere mindenképpen meggyőző még az ellendrukkerek számára is. A készülék motorja a Samsung Galaxy S3-ban is dolgozó Snapdragon S4 processzor kétmagos, 1,5 gigahertzes változata, a kijelzője pedig kicsit jobb, mint a standard 720p hd-felbontás, 1280*768 pixeles, ami persze az Apple-féle 960*640-es retina-kijelzőt is simán veri.

A képernyő egyébként az idei év péklapát-trendjének megfelelően 4,5 hüvelykes (a kistesó Lumia 820 kicsit kisebb, 4,3-as), amoled technológiával készül, és a Nokia állítása szerint a képe 25 százalékkal élénkebb és kontrasztosabb bárminél, amit eddig mobilkijelzőn láthatott a világ. Az érintőképernyő is új megoldást használ, Super Sensitive Touch a fantázianeve, és állítólag olyan érzékeny, hogy kesztyűben is lehet használni.

Érdemes kitérni a 920-as kamerájára is, a készülék a Nokia 808 Pureview meghökkentő, 41 megapixeles optikáját örökölte meg egy kicsit kisebb verzióban (ez rögtön abból is látszik, hogy nincs ott a jellegzetes hupli a telefon hátoldalán, ami a kamerát rejti), 8 megapixeles felbontással, a bemozdulás és rázkódás hatását kiküszöbölő rendszerekkel. A Nokia szerint a kamera érzékenysége tízszeresen nyomja le a mai okostelefonok átlagát, és 1080p-s videót lehet rögzíteni vele. A legizgalmasabb újdonság persze a már kiszivárgott vezeték nélküli töltési lehetőség, nem kell drótokkal bajlódni, ha lemerülőben van az akku, elég szimplán rátenni a telefont a töltőpadra.

Windows 8, de mikor?

A Lumia 920 az első Windows Phone 8-as okostelefonok egyike lesz, és a Nokia ezen felül is igyekszik a telefon mögé tett szolgáltatásokkal lekörözni, vagy legalább behozni az iPhone-t és az androidos konkurenciát. Itt a zászlóshajó a Nokia Maps, ami a gyártó szerint keresztbe lenyeli az össze okostelefonos térképszolgáltatást, illetve a Windows Phone market, ami a maga százezer letölthető alkalmazásával már ugyanabban a nagyságrendben van, mint a Google Play vagy az Apple App Store.

Nagy előny lehet maga a windowsos környezet is, egyrészt mert a kezelőfelület és a rendszer egész logikája látványosan különbözik az első iPhone óta nagyjából tök ugyanolyan összes többitől (ez az Apple-Samsung szabadalmi per óta különösen fontos), másrészt vállalati környezetben a Windows-alapú rendszerekkel biztosan jobban tud együttműködni egy céges Lumia-flotta, mint bármilyen iPhone, Blackberry vagy Samsung Galaxy.

Az első beszámolók és gyorstesztek még elég limitált kézzelfogható tapasztalatra alapoznak, de a sajtótájékoztatóról csupa pozitív reakció érkezett, azt mondják, a telefon a méreteihez képest meglepően könnyű, a kezelése kézre áll, a kijelzőről pedig egyhangúan ódákat zeng mindenki.

Hogy mindez mire lesz elég, azt persze egyelőre senki nem tudja, a cég egyelőre sem az árat, sem a megjelenés dátumát nem árulta el, pedig mindkettő kulcsfontosságú lesz a készülék sikere szempontjából. Elemzők szerint épp ez a bizonytalanság okozta a tőzsde negatív reakcióját a bemutatóra: a Nokia részvényeinek árfolyama 13 százalékot esett, amikor Elop arra célzott, hogy néhány fontosabb piacon esetleg lekéshetik a premierrel a karácsonyi szezont.

Vezeték nélkül töltődik a Lumia 920

2012. szeptember 3., 20:22 Módosítva: 2012.09.07 10:18
91

A Nokia és a Microsoft szerdára hirdetett meg nagyszabású sajtókonferenciát New Yorkban. A kiszivárgott hírek szerint az esemény az új Lumia okostelefonok, elsősorban az új csúcskészülék, a Lumia 920 bemutatására lesz kihegyezve. A mobilpiacon egykor uralkodó, de az okostelefonok forradalmával a pozícióját gyorsan elveszítő Nokia, és a Windows Phone operációs rendszerrel az Apple és a Google ellen vonuló Microsoft a bejelentéssel éppen egy héttel előzi meg az Apple hasonló sajtóeseményét, ahol a várakozások szerint az iPhone 5-öt fogják leleplezni.

A Lumia 920 a hírek szerint 1,5 GHz-es kétmagos processzort, 1 GB memóriát és 32 GB háttértárat használ majd, 4,5 hüvelykes érintőkijelzője és 8 megapixeles kamerája lesz. A legizgalmasabb újdonsága azonban a vezeték nélküli töltési lehetőség, nem kell drótokkal bajlódni, ha lemerülőfélben van az akku, elég rátenni a telefont a töltőpadra, amiből a kiszivárgott képeken egy usb-s csatlakozó vezetéke lóg ki.

nokia

A Lumia 920, és kistestvére, a 820 a várakozások szerint október végén, a Microsoft szuperpremier napján fog megjelenni, együtt a Windows 8-cal, a Windows RT-vel és a Surface tablettel.

Ezer embert kirúg a Sony Mobile

2012. augusztus 23., 15:05 Módosítva: 2012.08.27 17:16

Tokióba helyezi át a központját a Sony Mobile, és az átszervezés ezer ember elbocsátásával jár. A drasztikus lépésre hat hónappal azután került sor, hogy a Sony Ericsson teljes egészében a Sony tulajdonába került, a japán vállalat megvette az Ericsson ötvenszázalékos részesedését a közös cégben.

A mobilgyártó központja jelenleg a svédországi Lundban található, és a változtatások elsősorban a svédországi munkatársakat érintik, innen 650 embert küldenek el. A svéd központ ennek ellenére tovább működik, a Sony Mobile szóvivője szerint a lundi irodában körülbelül kétezren dolgoznak majd a szoftverek és applikációk fejlesztésén. Az elbocsátások elsősorban a tanácsadókat érintik. Az elküldött munkatársak a Sony Mobile globális létszámának 15 százalékát teszik ki, a teljes átszervezés 2014 márciusára érhet véget.

A Sony célja a takarékosság, mert a cég szeretné, ha jövedelmezővé válna a mobilos üzletág. Ehhez azonban a vásárlókat is meg kell győzni arról, hogy a Sony termékeit válasszák. Suzuki Kunimasa, a Sony Mobile vezérigazgatója szerint ebben segítséget nyújthat, hogy a Sony a szélesebb portfólióját – például a szórakoztató elektronikát és a videojátékokat – szeretné összevonni a mobilos fejlesztésekkel. Ez pedig nem lesz egyszerű dolog.

A Sony Mobile nehezen tud lépést tartani a mobilpiac jelenlegi vezetőivel, az Apple-lel és a Samsunggal, de még a kisebb androidos riválisokkal, például a HTC-vel, a Motorolával és az olcsóbb termékeket kínáló kínai gyártókkal is meg kell küzdenie. A Gartner piackutató cég adatai szerint a Sony már nem tartozik a világ tíz legnagyobb mobilgyártója közé, pedig néhány évvel ezelőtt még a top 5-ben volt.

Szeptember 21 az iPhone 5 premierje

2012. augusztus 21., 23:26 Módosítva: 2012.09.05 09:56
145

Az egyik nagy amerikai mobilszolgáltató, a Verizon az összes alkalmazottja számára letiltotta a szabadság kivételét szeptember 21 és 30 között, tudta meg a TechCrunch (a Verizon megerősítette az intézkedés hírét). Ilyet csak akkor szoktak csinálni nagy cégek, ha olyan elsöprő eseményt várnak, aminek kezeléséhez az összes munkatárs minden erejére szükség lesz. Idén ősszel a mobiliparban csak egyetlen ilyen esemény képzelhető el: az iPhone 5 megjelenése.

Az új iPhone-nak hivatalosan még a létezését sem erősítették meg, a technikai részleteiről, áráról, de még a nevéről is csak pletykák keringenek (elképzelhető, hogy az iPadhez hasonlóan elhagyja a cég a számozást, és csak új iPhone néven hivatkozik majd rá). Annyit tudni biztosan, hogy az Apple szeptember 12-re nagy sajtókonferenciát hívott össze, nem részletezett témában, ez minden bizonnyal az új telefon, és esetleg az új iPad bemutatója lesz. A cég hagyományosan nagyon szorosan a bejelentés után kezdi a boltokba kiszállítani a termékeit, a tavalyi modellnél, az iPhone 4S-nél a bejelentés október 4-én volt, az előrendelés elindulása hetedikén, a premier egy héttel később, 14-én. Az idén szeptemberi sajtótájékoztató, és a Verizon-féle szabadságstop kezdete között szinte pontosan ugyanennyi idő lesz.

Az iPhone 5 megjelenését minden idők legsikeresebb okostelefonos premierjének várják az elemzők, egyes számítások szerint 2013 végéig 170 millió darabot adhatnak el a telefonból. A szeptember végi megjelenéssel az Apple, ha most éppen nem is közvetlen vetélytársként  alaposan keresztbe tehet a Microsoftnak, ami október 26-ra tűzte ki a Winows 8, a Windows RT és a Surface premierjét. A nagy nap elől az Apple bemutatója könnyen elveheti a média és a felhasználók érdeklődését egyaránt.

Mobilfizetést tesztel az Állami Nyomda

2012. augusztus 16., 14:04 Módosítva: 2013.08.06 13:02
8

Az Állami Nyomda és a Telenor Magyarország megkezdte a mobilfizetést egyszerűsítő NFC technológia tesztelésének előkészületeit – közölte az Állami Nyomda csütörtökön a Budapesti Értéktőzsde honlapján. A projektben az Állami Nyomda szállítja és üzemelteti a biztonságtechnológiai infrastruktúrát, továbbá biztosítja a szükséges alkalmazásokat és a szakértői támogatást.

A résztvevők a teszt során éles körülmények között próbálják ki a bankkártyák és különböző hűségkártyák leváltására is alkalmas megoldás működését. Az NFC (near-field communication) olyan adatátviteli technológia, ami csak nagyon kicsi, 2 centiméternél nem nagyobb hatótávolságon belül működik. Ez a tulajdonsága teszi alkalmassá arra, hogy fizetésre és olyan tranzakciókra használják az NFC technológiával felszerelt okostelefonokat, mobil eszközöket, ahol fontos a személyes jelenlét a biztonság érdekében.

Az NFC-alapú szolgáltatások, például mobilfizetés, vagy hűségpontok nyilvántartása a telefon kereskedői terminálhoz érintésével történik. A közlemény szerint a Telenor, a Mobiltárca Szövetség alapító tagjaként 2012-ben tűzte ki célul NFC-alapú szolgáltatások tesztelését közösen a piaci szereplőkkel és ügyfeleivel.

Szakmai partnernek a Telenor az Állami Nyomdát választotta, amely az elmúlt évben kezdte meg a technológia biztonságos működését garantáló TSM (trusted service manager) rendszerének kialakítását és ezzel egy időben hozta létre mobil fejlesztési üzletágát. A társaság az idén csatlakozott a Mobiltárca Szövetséghez is.

Megtorpant a mobilipar

2012. augusztus 14., 16:28 Módosítva: 2012.09.04 09:18
6

A második negyedévben 2,3 százalékkal kevesebb mobilt adtak el a világon, mint egy évvel korábban – derül ki a Gartner piackutató cég legfrissebb jelentéséből. Az iparág szakértői szerint a csökkenés egyik oka a gazdasági helyzetben keresendő, de az is fontos tényező, hogy az Apple még nem dobta piacra a régóta várt új iPhone 5-öt. Ennek a késlekedésnek a következő, nyári eladásokról szóló negyedéves jelentésben is látható nyoma lesz. Az Apple várhatóan szeptember 12-én mutatja be az új okostelefonját, amely nem sokkal ezután boltokba kerül.

 Vállalat  2Q12 ezer darab  2Q12 (%)  2Q11 ezer darab  2Q11 (%)
 Samsung  90 432  21,6  69 827  16,3
 Nokia  83 420  19,9  97 869  22,8
 Apple  28 935  6,9  19 628  4,6
 ZTE  17 936  4,3  13 070  3,0
 LG Electronics  14 345  3,4  24 420  5,7
 Huawei Device  10 894  2,6  9 026  2,1
 TCL  9 355  2,2  7 938  1,9
 HTC  9 301  2,2  11 016  2,6
 Motorola  9 163  2,2  10 221  2,4
RIM  7 991  1,9  12 652  3,0
 Egyéb  137 233  32,8  152 989  35,7
 Összesen  419 007  100,0  428 661  100,0

Látványos, csaknem háromszázalékos esést produkált a Nokia, a finn cég már fél éve második helyezett a piacvezető pozíciót átvevő Samsung mögött. A második negyedévben még alig látható a Lumia okostelefonok terjedése, az viszont már látszik, hogy kezd erőre kapni a Microsoft: a Windows Phone rendszerű okostelefonok piaca egy év alatt a duplájára nőtt. A legnagyobb vesztes a RIM, amely vevőinek a harmadát veszítette el egy év alatt. A Motorola, az LG és a HTC is gyengélkedik.

 

A Samsung az előző évhez képest húszmillióval növelte az eladásait, ráadásul nagyon népszerűek az okostelefonjai. Mint azt korábban megírtuk, a Galaxy S III csúcstelefonból két hónap alatt elkelt tízmillió.

 Operációs rendszer  2Q12 ezer darab  2Q12 (%)  2Q11 ezer darab  2Q11 (%)
 Android  98 529  64,1  46 775  43,4
 iOS  28 935  18,8  19 628  18,2
 Symbian  9 071  5,9  23 853  22,1
RIM  7 991  5,2  12 652  11,7
 Bada  4 208  2,7  2 055  1,9
 Microsoft  4 087  2,7  1 723  1,6
Egyéb  863  0,6  1 050  1,0
 Összesen  153 686  100,0  107 740  100,0

Bár a mobiltelefonok piaca zsugorodott, az okostelefonoké egy év alatt 42 százalékkal nőtt. Ennek a brutális fejlődésnek a legnagyobb győztese az Android, amely 64,1 százalékos piaci részt szerzett. Világszerte összesen 419 millió mobilt adtak el, aminek a 36,7 százaléka (154 millió) okostelefon.

Önmagában 41 megapixel is kevés

2012. augusztus 11., 17:03 Módosítva: 2012.08.11 17:03
118

Az okostelefonok versenyében lemaradt Nokiától kevesen vártak nagy bejelentést a barcelonai mobilkiállításon, de mindenkinek leesett az álla a 808 Pureview 41 megapixeles kamerájától. Az okostelefon azonban nem állt össze egy minden részletében tökéletes termékké, mert a Symbian rendszer jelentősen rontja a felhasználói élményt. Szerencsére a szuperkamerás telefon a Nokia normál kamerás szupertelefonjával, a Lumia 900-zal együtt érkezett a szerkesztőségünkbe, és a két készülék kipróbálása után kijelenthető: a Pureview fényképező és a Windows Phone rendszer olyan egyedülálló páros lesz az okostelefonok piacán, amit nehéz lesz überelni.

RDA 9747
Fotó: Ránki Dániel

Teve a porondon

Szinte mindegyik mobilgyártónak volt már rekorder telefonja, amivel elsőként lépte át az 5, 8 vagy 12 megapixeles határt. Ezek a modellek csak rövidebb ideig voltak a csúcson, mert a riválisok hamar behozták a lemaradást. A Nokia most akkorát ugrott előre, hogy aligha várható a versenytársak gyors felzárkózása. Legjobb tudomásom szerint a Pureview 41 megapixeles szenzora után a második helyezett 12 megapixelen áll. Mintha Usain Bolt mérkőzne megyei ifikkel.

RDA 9741
Fotó: Ránki Dániel

A karcálló Gorilla Glass üveggel védett Carl Zeiss lencsék miatt kissé púpos a telefon, a lencsés részén majdnem két centi vastag. Kissé fejnehéz a mobil, de 169 grammos tömege nem drámaian sok. Egyébként kényelmes a 808 Pureview fogása. A fényképezést nemcsak a jó lencsék segítik, hanem egy Xenon vaku is, ami sokkal jobb a ledes fényforrásoknál. Természetesen van exponálógomb is, amivel a lezárt mobil rögtön fotózni tud. A fotósoknak kedvez a micro-hdmi kimenet, amivel tévére köthető a mobil.

RDA 9770
Fotó: Ránki Dániel

Alapbeállításnál a Pureview is átlagos felbontású képeket készít, választhatunk 3, 5 vagy 8 megapixelt. Ha mélyebben beletúrunk a menübe, akkor kerül elő a 38 megapixeles felbontás. (A 41 megapixeles szenzor a gyakorlatban 38 megás, 7152*5356 pixeles képeket készít.) Kisebb felbontású kép készítésekor a zoom használja ki a nagy felbontású szenzort: nem lesz zajos a kép, nem keletkeznek mesterséges pixelek.

A digiális zoom valójában trükk: ha kivágunk a teljes képből egy részletet, és azt felnagyítjuk teljes felbontásúra, akkor ugyanazt a hatást érjük el, mint a digitális zoomolással. Ha egy átlagos telefonnal végezzük el a műveletet, akkor nagyítás után zajosabb lesz a kép, mert algoritmusok pótolják a hiányzó képpontokat. A Nokia 808 esetében nincs ilyen gond, mert a kamera által rögzített 38 megapixeles képből veszteség nélkül vághatunk ki 3-8 megapixeles részleteket. Amint az a lenti képen is látható.

A Pureview fényképezőjének szoftvere egyszerű, érthető. A fényképek megosztása is viszonylag egyszerű, a Facebook legalábbis egy gombnyomással elérhető, de elég kevés az alternatív megosztási célpont. Több gond van a 808 Pureview operációs rendszerével, mert a Symbian Belle nem működik olyan gördülékenyen, mint az Android, az Apple iOS vagy a Windows Phone. Sok a felesleges figyelmeztetés és túlbonyolított beállítás.

RDA 9746
Fotó: Ránki Dániel

Ugyanakkor a Belle is bővíthető letöltött szoftverekkel, például 600 forint körüli összegért vehetünk HDR fényképek készítésére alkalmas appot, és megtalálhatók rajta a többi platformokon is népszerű programok egy része, de nem mindegyik. Lerí a rendszerről, hogy nem a folyamatos online jelenlét korszakában készült, az emailkliense nem túl kifinomult, és nehéz a készülékre szinkronizálni a Gmailben vagy más online rendszerben tárolt naptárbejegyzéseket, névjegyeket. A böngésző egészen jó, ha nagyobbra állítjuk a betűtípust.

A Nokia persze rendelkezik néhány ütős kiegészítővel, ilyen például a térképe, amely autós navigációt, és tömegközlekedési útvonalajánlót kínál a világ 74 országában. Összesen 180 ország térképét tölthetjük le ingyen, és ennek önmagában több tízezer forintnyi értéke van – más platformon ennyibe kerül egy elfogadható navigációs szoftver, főleg ha sok térképet is akarunk venni hozzá.

Közeleg a fényképezés forradalma?

A Nokia mindig is fontosnak tartotta a jó kamerát: elsőként dobott piacra beépített kamerás mobilt, és évek óta a Carl Zeiss szállítja a lencséket a csúcskategóriás készülékeibe. A legutóbbi nagy lépése a képalkotó technikákkal foglalkozó Scalado felvásárlása volt. Ez a cég elég jó trükköket mutatott be idén februárban, és néhány megoldása bekerült a most kapható Lumiákba a Camera Extras nevű csomaggal (ez hazánkban sajnos még nem letölthető). Arra figyeltem fel a Windows Phone platform használatakor, hogy a Nokia mellett a Microsoft is rányomult a fotózással kapcsolatos fejlesztésekre. A Microsoft Research három olyan appot készített, amellyel fotókon végezhetünk el vicces módosításokat.

Egészen biztosan vannak olyan felhasználók, akik nem törődnek a körülményes használattal, és csak a fényképező miatt megveszik a 808 PureView-t, de ezt a készüléket nem ajánlom jó szívvel azoknak, akik használtak már Androidot, Windows Phone-t (WP) vagy iOS-t, mert ez a három rendszer sokkal gördülékenyebb és több szolgáltatást kínál. A Nokia megígérte, hogy a Pureview technológiája később Lumiákban is megjelenik, tehát a kiváló hardverhez hamarosan kényelmesen használtható Windows Phone és sok jó fotós szoftver társul.

Hidegburkolást vállal

Térjünk át a páros teszt második alanyára, a Lumia 900-ra. Nagyon röviden lezárhatnám a tesztet azzal, hogy a 900 ugyanazt tudja, mint a hónapokkal ezelőtt piacra dobott 800-as modell, néhány apró különbséggel. A 800*600 pixeles kijelző felbontása ugyanakkora, de a korábbi 3,7 hüvelykről 4,3 hüvelykesre nőtt. Mobilneten 42 megabites letöltési érhetünk el a Lumia 800 szerényebb 14,4 megabitje helyett. Van szemközti kamera videotelefonáláshoz, és giroszkóp segíti a játékok vezérlését. A műholdas navigáció a GPS mellett a GLONASS-t is támogatja, míg az akku kapacitása 1830 milliamperórára nőtt. A többi adat kiderül a cikk végére beszúrt táblázatból.

RDA 9754
Fotó: Ránki Dániel

A Lumia 900 Windows Phone operációs rendszere letisztult, könnyű használni és személyre szabni. A főmenübe nemcsak egyszerű programindító csewmpéket helyezhetünk el, hanem a programok meghatározott tartalmaira mutató csempéket is, amelyek az adott tartalmi egység változását mutatja: email esetén az adott mappába érkező új levelek számát, névjegynél az adott személytől beérkezett üzeneteket és hívásokat. Ezt a funkciót nemcsak a WP beépített szoftverei használják ki, hanem a letölthető appok is, például kitűzhetünk a főképernyőre egy jegyzetet, bevásárlólistát, egy Excel vagy egy Powerpoint fájlt.

A csempék használtát jelentősen javítja majd az idén megjelenő Windows Phone 7.8-es verzió, amelyben a főmenü a kijelző egész területét kihasználja, és többféle méretű ikont használhatunk. Ennek köszönhetően lapozgatás nélkül elérünk minden fontos appot.

A Microsoft és a Nokia még egy nagyon fontos területre helyez nagy hangsúlyt, a játékokra. A Microsoft ontja magából a jobbnál jobb játékokat, és már a Nokia is beszállt a fejlesztésbe. Vannak ingyenes játékok, a fizetősek azonban egy picit drágábbak, mint az iOS-en. Az ár persze még változhat, ahogy nő a felhasználók száma, hiszen eleinte az Apple szoftverboltjában is 5-10 euróba került egy profi játék, most viszont már csak 1-2 dollárt kérnek értük. A Windows Phone platform előnye, hogy elérhető rajta az Xbox Live közösségi hálózata, tehát versenyezhetünk az ismerőseinkkel.

Mi lesz ennek a vége?

A Nokia sok kritikát kapott amiatt, hogy a Lumia 900 csak a WP 7.8-at kapja meg, az ősszel megjelenő Windows Phone 8-at nem lehet majd feltelepíteni rá. A felhasználók és fejlesztők legfőbb aggodalma az volt, hogy a WP8 debütálása után is készülnek-e programok WP 7.8-ra? Nem mintha a jelenleg kapható, több mint százezer app ne lenne már most is nagyon sok, de a készülékek nagyjából kétéves élettartama alatt számos izgalmas új szolgáltatás megjelenhet, amiket biztosan sokan ki akarnak majd próbálni. Valószínűleg készülnek új programok WP 7.8-ra is, két okból.

Egyrészt a WP8 megjelenését követő 3-6 hónapban még valószínűleg a WP 7.8-as készülékek lesznek többségben. A szolgáltatók lassan frissítik a kínálatukat, és arra is van esély, hogy egy ideig kaphatók lesznek a jelenlegi Lumiák. Ha nem csak a Nokiákat számoljuk, a WP 7.8-as felhasználói bázis addigra több tízmilliósra nőhet, tehát érdemes lesz appokat fejleszteni.

RDA 9734
Fotó: Ránki Dániel

Másodsorban a fejlesztők dönthetnek, hogy olyan alkalmazást írnak, amit alapvetően WP 7.8-ra optimalizáltak, de az fut a WP 8-on is, vagy pedig olyant, ami csak WP 8-on fut. A Nokia szakértői szerint a fejlesztőnek csak akkor érdemes az utóbbit választania, ha a szoftver fő funkicója kihasználja az új verzió által lehetővé tett hardveres extrákat, például a beépített NFC-olvasót vagy a memóriakártyát. Minden más esetben érdemes a WP 7.8-ra építeni az alkalmazás, ami a jövőbeni WP 8-on is futtatható lesz.

Egybe kérhetem?

A Windows Phone platform terjedési üteme alapján nagyon úgy néz ki, hogy a Microsoftnak sikerült erőre kapnia. A Nokia is jó negyedévet zárt, és bíztató jel, hogy a cég fél év alatt 6 millió Lumiát adott el. A Gartner piackutató cég adatai szerint 2011-ben összesen 9,8 millió windowsos telefon fogyott, amit idén a Nokia egyedül is túlszárnyalhat. A Nokia 808 Pureview által használt Symbian részesedése azonban meredeken zuhan, és ezen a szuper fényképező sem fog segíteni. Ha lehetne, akkor a két készüléket egybe kellene gyúrni.

  Nokia 808 Pureview Nokia Lumia 900
Méret 123,9 x 60,2 x 13,9 mm 127,8 x 68,5 x 11,5 mm
Súly 169 g 160 g
Kijelző 4" AMOLED, 16 m. szín, 360 x 640 px 4,3" AMOLED, 16m. szín, 480 x 800 px
Tárhely 16 GB + kártya 16 GB
Mobilnet 14,4/5,76 Mbps 42/5,76 Mbps
Wifi 802.11 a/b/g/n
802.11 a/b/g/n
Bluetooth v3.0 with A2DP v2.1
NFC van nincs
Fő kamera 41 MP,  7152 x 5368 pixel,
1080p@30fps, Xenon vaku,
8 MP, 3264x2448 pixel,
1080p@24fps, dupla led
Első kamera VGA@30fps VGA@15fps
Oprendszer Nokia Belle OS Windows Phone 7.5 Mango
CPU/GPU 1.3 GHz ARM 11,
Broadcom BCM2763
1.4 GHz Scorpion,
Adreno 205
Rádió sztereo FM, RDS-sel sztereo FM, RDS-sel
GPS a-gsp a-gps és glonass
Akku 1400 mAh 1830 mAh
Ár 180-190 ezer forint 130-160 ezer forint

Az Apple megszabadul a Google-től

2012. augusztus 8., 16:51 Módosítva: 2012.08.08 16:51
128

Az Apple bejelentette, hogy az iPhone okostelefonon és az iPad táblagépen futó iOS operációs rendszer hamarosan megjelenő hatodik verziójában nem lesz előre telepített YouTube app. A felhasználók természetesen ezután is nézhetnek online videókat, de ehhez a böngészőben kell betölteniük a youtube.com-ot. Az Apple azt állítja, hogy lejárt a YouTube alkalmazás telepítését engedélyező szerződés, amit láthatólag nem újítottak meg.

Nem kell a Google?

Sok jó oka lehet annak, hogy az Apple hanyagolja a YouTube-ot, kezdve azzal, hogy a videós portál tulajdonosa a Google, ami az Android miatt a legádázabb ellenségnek számít. Ha az Apple telefonjain nem található meg a YouTube ikonja, akkor az iPhone használói körében nem az lesz a videózás kiindulópontja. Talán többen használnak majd más videós portálokat, legyen szó akár más globális szolgáltatókról, mint a Vimeo, vagy helyiekről, mint az Indavideo.

Az is előfordulhat, hogy az Apple csupán azt szeretné elérni, hogy az emberek ne ingyenes videókat nézegessenek a YouTube-on (ahol egyébként sok vitatott jogi hátterű tartalom van), hanem inkább az iTunes kínálatából vásároljanak mozifilmeket.

Mindenesetre nem ez az első Google-szolgáltatás, amiről az Apple lemond. Egy korábbi bemutatón látható volt az Apple saját térképszolgáltatása, ami a Google Maps helyébe lép. Ebben az esetben azonban érthető a döntés háttere, a térképen ugyanis reklámozhatják magukat a vállalkozások, és az online hirdetés a Google legfőbb biznisze. Mivel az Apple-nek is van egy iAd nevű hirdetési platformja, a vállalat valószínűleg jobbnak látta megkurtítani a rivális bevételét.

170 millió iPhone 5 kelhet el

2012. augusztus 8., 09:34 Módosítva: 2012.08.08 09:34
9

200 millió eladott iPhone-t vár 2013-ra az Asymco piacelemző cég tanulmánya, ebből 170 millióért a legújabb generáció, az ősszel debütáló iPhone 5 lesz a felelős a jóslat szerint. A meghökkentően magas számokat az eddigi trendekre alapozzák, azokat pedig az Apple saját adataira, amelyeket a Samsung elleni, régóta húzódó perben voltak kénytelenek közzétenni.

Phil Schiffer, az Apple marketingigazgatója azt állította a bíróság előtt, hogy a telefon minden egyes generációja nagyjából olyan eladásokat produkált eddig, mint az összes elődje együtt. Az eddig nyilvánosságra hozott eladási adatok ezt csak félig-meddig támasztják alá. Az iPhone 3G négyszeres eladott példányszámot produkált az első generációhoz képest, a 3GS pedig 1,6-szorosan múlta felül az első két iPhone összesített eladásait. Az iPhone 4 esetében Schiffer szavainak megfelelően az összes megelőző generáció összege körül jár az eladási mutató, a 4S pedig nagyjából félúton jár ahhoz, hogy utolérje az első négy generáció összesített adatát - de az életciklusából is hátravan még legalább egy év és egy nagy leárazás.

Ezt a lassuló trendet figyelembe véve tette meg becslését az elemzőcég, ami szerint jövőre 170 millió iPhone 5 fog elkelni, a telefon teljes életciklusa alatt pedig 200-250 millió. Ebbe persze még sok minden beleszólhat, a Samsung erősödésétől, az okostelefonos piac nyugati lassulásán át ugyanennek a piacnak a fejlődő országokban mutatott dinamikus fejlődéséig.

Az iPhone 5-ből egyébként az Apple hivatalosan még semmit sem mutatott, egyedül egy szeptember 12-i dátum tűnik biztosnak, amikorra nagy bejelentést ígért a cég. A távol-keletről érkező pletykák szerint egyébként az új iPhone-t már javában gyártják Kínában és Tajvanon, hogy a bejelentés után pár nappal már a boltokban lehessen.

Az Apple és a Samsung letarolta a piacot

2012. augusztus 7., 09:35 Módosítva: 2012.08.08 12:17
35

Az összes nagy mobilos cég közzétette aktuális negyedéves pénzügyi jelentését, és ezek alapján úgy tűnik, eljött az az idő, amire az elemzők régóta célozgatnak: gyakorlatilag kétszemélyessé vált a verseny az okostelefonok piacán. A számok azt mutatják, hogy az Apple és a Samsung az iparág teljes profitjának 108 százalékát tette zsebre az idei második negyedévben, ami úgy jött össze, hogy a többi piaci szereplő összességében veszteséget termelt.

Negatív mérleggel zárta a negyedévet a nagy gyártók közül a RIM, a Nokia, a Motorola, és a Sony mobilos részlege is, a nagyobb versenyzők közül egyedül a HTC tudott nyereséget termelni, de az is csökkent a tavalyi év hasonló időszaka óta. Ezzel szemben az Apple a teljes szegmens összprofitjának a 71 százalékát tette zsebre úgy, hogy az okostelefonos eladásoknak csupán a 6,5 százalékát tudja a magáénak, a 25 százalékos piaci részesedésű Samsung pedig a piac teljes nyereségének 37 százalékát vitte el.

Elemzők szerint igen borús jövő vár a két nagyágyú vetélytársaira, a piac felső szegmensét az Apple tartja kézben, a középkategóriát a Samsung, az olcsó készülékek piacát pedig a Huawei, a ZTE és a többi olcsó távol-keleti gyártó tartja olyan nyomás alatt, amivel nehéz konkurálni.

Az előzetes becslések szerint a harmadik és negyedik negyedévben is megmarad a trend, hogy az Apple és a Samsung egyre jobban kiszorítja a konkurenciát: nyáron a Samsung slágertelefonja, a Galaxy S3 viszi a prímet, ősztől pedig az új iPhone sikere fogja várhatóan elszomorítani a vetélytársakat.

Profi alkatrészekből készült a kamu iPhone

2012. augusztus 6., 22:21 Módosítva: 2012.10.05 10:54
172

Rövid ideig élveztük nemrég beszerzett hamis iPhone-unk szolgáltatásait, mert pénteki tesztünk után darabokra szedtük a telefont. Ezzel a készülék használhatatlanná vált, mert erővel le kellett feszíteni a csipeket leárnyékoló fémburkolatokat, de így legalább kiderült, hogy mi van alattuk. Egy Atheros csip biztosítja a wifi kapcsolatot, az RDA csipben van a bluetooth és az fm rádiótuner, a központi egységet pedig a Spreadtrum gyártotta.

Mindez azt bizonyítja, hogy az általunk megvett hamis iPhone-nak csak műanyagburkolata és a szoftvere illegális. Az alkatrészek olyan ismert, megbízható beszállítóktól származnak, amelyek a világ legnagyobb pc-, tablet- és mobilgyártóinak adnak el csipeket. A wifis megoldásokkal foglalkozó Atheros például amerikai cég, amit tavaly 3,2 milliárd dollárért vásárolt meg a Qualcomm.

A kamu iPhone processzorát legyártó Spreadtrum pedig az egyik legnagyobb kínai elektronikai vállalat. Nyomtatott áramkörei és csipjei a HTC, a Lenovo, a Samsung és a Huawei számos készülékében megtalálhatók, többnyire a Kínában piacra dobott modellekben. A kamu iPhone-ban megtalált SC6800H csipet elsősorban Java programok futtatására készítették fel, csupán 200 megahertzes az órajele, és legfeljebb 5 megapixeles jpeg képeket készítő kamerával lehet összekötni. (Ez is alátámasztja, hogy technikai képességeit tekintve milyen gyenge készülékkel van dolgunk.)

Nagy haszonnal adják

Megpróbáltuk kiszámolni, hogy mennyibe kerülhet a hamis iPhone legyártása, mert egészen biztos, hogy az általunk kifizetett 25 ezer forintból is mindenkinek jutott egy kis nyereség. A több száz alkatrészből csak néhány fő komponens árát találtuk meg: a Spreadtrum processzora 580 forintba, az RDA bluetooth-csip 14,7 forintba, az Atheros wifivezérlője 2,48 forintba kerül az alkatrészeket forgalmazó webshopokban.

Ennél több információt nem találtunk a csipekről, ezért kénytelenek vagyunk más forrásra támaszkodni: a New York Times néhány éve azt írta, hogy egy hamis iPhone gyártási költsége körülbelül 4500 forint (20 dollár).

Mennyibe kerül ehhez képest egy valódi iPhone 4S legyártása? Az iSuppli elemzőcég összeállításából kiderül, hogy a bolti áron 180 ezer forintos csúcsmobil alkatrészei 42 ezer forintot érnek, míg a gyártás egy darabra eső költsége csupán 1800 forint. Jól látható, hogy még a legális termék esetében is milyen nagy különbség van a kiskereskedelmi ár és az alkatrészek ára között. Gondoljunk csak bele, ha az eredetivel megegyező, vagy közel olyan jó minőségű alkatrészekből állna a hamis iPhone, és az utcai árusok megkapnák az általuk kért 60-70 ezer forintos árat (riporterünk ennyiről alkudta el az árat 25 ezer forintra), akkor még mindig nagy nyeresége lenne a kamu mobil forgalmazójának. A vásárló sem járnak annyira rosszul, mint a most utcán terjesztett ócskasággal. Feltéve persze, hogy a jobb hardverre egy használhatóbb szoftver is kerül.

Világszerte terjed

Törökországban is feltűntek az iPhone 4 alteregói, és ott az átvert vevők sokkal rosszabbul jártak, mert 500 euróba került egy olyan hamisítvány, amiben csak egy led van. Ez a modell pont úgy néz ki, mint amit mi teszteltünk, de nincs benne telefonos hardver. A hamis iPhone a New York-i utcákon is febukkant, és meglepően nagy rá a kereslet – az alacsony ár mindenkit vonz, még a világ leggazdagabb országaiban is. Thaiföldön pedig már a hamarosan megjelenő iPhone 5 replikái is kaphatók, pedig még csak feltételezések vannak arról, hogy az új modell milyen lesz.

A hamisításhoz súlyos atrocitások is köthetők. Egy kínai férfi februárban meggyilkolta az őt megvezető árust, aki hamis iPhone-t adott el neki, egy fiatal nő pedig le akart ugrani egy toronyház tetejéről, miután a barátja hamis iPhone-nal ajándékozta meg. Az Apple-termékek iránti vágy könnyen kihozza az állatot az emberből: amikor a kalifornai cég nem tudta időben kinyitni az új pekingi boltját, a várakozók tojásokkal dobálták meg a kirakatot. A felbőszült vásárlók tömegét végül a rendőrségnek kellett feloszlatnia.

Kínában egyébként nemcsak az iPhone-t másolják, hanem már az Apple boltjait is. A hatóságoknak kiemelkedő fogásuk volt tavaly a déli Jünnan tartomány központjában, Kunmingban, ahol két tucat hamis áruházat zártak be. A pofátlan hamisítók azt használják ki, hogy az Apple nagyon lassan terjeszkedik, pedig a másfél milliárd lakosú országban rengetegen várnak arra, hogy megvehessék a cég termékeit.

Csökken a HTC forgalma és nyeresége

2012. augusztus 6., 16:07 Módosítva: 2012.10.17 12:16
2

Ázsia második legnagyobb mobilgyártója, a tajvani HTC gyenge második negyedévet zárt. Az androidos és windowsos okostelefonok 3 milliárd dolláros forgalmat generáltak, ami 27 százalékkal alacsonyabb a társaság egy évvel ezelőtti forgalmánál. Nyeresége ennél is nagyobb mértékben, 57 százalékkal esett vissza, 273 millió dollárra. A HTC vezetősége a jövőt sem látja jónak, és csökkentette a harmadik negyedévre vonatkozó várakozását: a forgalom 2,3-2,7 milliárdra eshet vissza, és a profit is csökkenni fog.

Néhány kulcsfontosságú országban, például Kínában nőtt a HTC forgalma, de az okostelefonok piacán egyre nagyobb versennyel kell szembenéznie. Az Egyesült Államokban már 6,4 százalékra csökkent a HTC piaci részesedése, és Peter Chou vezérigazgató áprilisban elismerte, hogy a vállalatnak ott nehéz lesz komoly eredményeket elérnie.

A HTC elsőként dobott piacra Windows Phone rendszert futtató okostelefonokat, és a Google legfontosabb partnere volt az Android megjelenésekor, de a kezdeti előnyéből nem lett tartós növekedés. Az androidos mobilok piacán a Samsung megelőzte, a Microsoft pedig a Nokiát tekinti a legfontosabb partnerének.

Az év hátralévő részében leginkább az fenyegeti a HTC-t, hogy megjelenik az új Apple iPhone, amit rengetegen várnak, egyes becslések szerint 80 milliót eladnak belőle. Hasonló siker várható a Galaxy S III esetében, amely már eladási rekordokat döntött meg. Mivel a HTC-nek csak okostelefonjai vannak, egyszerűbb alaptelefonokat nem árul, így nincs mivel ellensúlyoznia a csúcskategóriában elszenvedett veszteségeit.

Teszteltük a hamis Iphone-t

2012. augusztus 3., 10:51 Módosítva: 2012.08.08 16:37
773

Az új iPhone, amit nevezzük innentől gagyi iPhone-nak, 8 hónappal a valódi iPhone 4S modell után érkezett. Ennyi idő a mobilpiacon szédületesen gyors tempó, még Apple-mércével is: az első négy modell között mindig 12 hónap telt el, de a legutóbbi iPhone 4S már csak a 18. hónapra született meg.

A gagyi iPhone tök úgy néz ki, mint a két előző modell. De fémkeret érezhetően más, rosszabb anyagból van, az első és a hátsó fedlap törékeny üvegét lecserélték jó kopogós műanyagra. (Persze nézhetjük a jó oldalát, így nem kell attól tartanunk, hogy a készülék darabokra törik az aszfalton. A sokszor lesznobozott Apple-felhasználók így majd biztos meg sem akarják venni a készüléket, hiszen egy stapabíró készülékben, ami nem törik darabokra egy óvatlan mozdulatra, nincs semmi különleges. Az iPhone 4 és 4S modelleknek ugyanis üvegborítása van.)

A külsőről azonban térjünk át a hardverre és a szoftverre. A telefon teljesítménye olyan gyatra, hogy még a legolcsóbb androidos telefon is szárnyal ehhez képest. Érezni, hogyan küzd a processzor, amikor meg kell mozdítani a menüben az ikonokat. Sebességmérő teszteket sajnos nem tudtunk telepíteni, mert az App Store feliratú ikon, ami mögött elméletileg az alkalmazásboltnak kellene lennie, csupán a böngészőt nyitja meg, ahol nem találtunk letölthető appokat.

A készülék memóriája a beépített fájlkezelő szoftver szerint 64 gigabájtos, de amikor lepattintjuk a készülék műanyag hátlapját, egy 4 gigabájtos microSD memóriakártya kerül a szemünk elé, a processzorról pedig kiderült, hogy egy 200 megahertzes ARM9 chip, amit a gyártója középkategóriás telefonokba szánt. A beépített fényképező 3 megapixeles fényképeket készít, de vagy nagyon rossz minőségű a lencse, vagy a telefon egy kisebb felbontású képet nagyít fel - a fotók ugyanis elmosódottak, csapnivaló minőségűek. Telefonálni ugyan lehet a mobillal, de úgy halljuk a másikat, mintha egy dobozból beszélne.

A médialejátszó használata kínszenvedés, és nálam a második mp3-nál lefagyott. A YouTube és a Google Maps ikonja nem szoftvert nyit meg, hanem ezeknek a szolgáltatásoknak a weboldalát próbálja betölteni, kevés sikerrel. A Safarinak hazudott böngésző lassú, kezelhetetlen, és hibásan tördeli a weboldalak szöveghasábjait. Az időjárás app működik, de nem ugyanaz az adatok forrása, mint a valódi iPhone-okon, mert vannak apró eltérések. Az emlékeztetők egyáltalán nem és a jegyzetek appok egyáltalán nem működnek, a névjegyek felvétele nehézkes. Az a kevés program, ami valóban működik a készüléken, mind kellemetlenül fapados. Már az is nagy szó, hogy sikerült felcsatlakozni a wifire, mert a virtuális billentyűzet mindig más karaktert írt be, mint amelyik gomb fölött megérintettük a kapacitív érintőkijelzőt.

A gyártó olyan megbízhatatlan rendszert telepített a készülékre, hogy az akku töltöttségi szintjét gyakorlatilag lehetetlen megállapítani. A töltöttséget jelző ikonon csak háromféle értéket láttunk: 49 százalékot, 20-at vagy 5-öt. Meglepő, de 5 százalékról pár perc töltés után felugrott a mutató 49 százalékra, majd néhány másodperc után vissza húszra. Sohasem tudhatjuk, hogy a mobil mikor merül le.

Kelet felé nyit

A gagyi iPhone sok tekintetben szakít az Apple hagyományaival. Nem kell iTunes-t használni, ha egy fájlt akarunk átmásolni a készülékre. Egyszerűen összekötjük a telefont usb-n a számítógéppel, és a meghajtóba bemásoljuk a zenéket, képeket. Ezzel persze nem érdemes bajlódni, mert amint az előbb írtam, a zenelejátszó lefagy. Az Apple-féle iOS helyett egy nyitottabb rendszer fut a készüléken, ami mobilos Java programokat futtat. A készüléken van néhány minta alkalmazás, például “Angry bird” és “CutRope”, amik – kicsit eltérő néven – nagyon népszerűek az iOS platformon is.

A gagyi iPhone gyártója talán a sencseni gyárakban robotoló munkások előtt tiszteleg, mert a készülékre feltöltött tartalmak nagy része ázsiai. Az egyikben például lányok szoknyáját lehet fellibbenteni, és ha nagyon ügyesek vagyunk, a bugyi is láthatóvá válik. Egy másik erotikus appban pedig leradírozhatjuk a ruhát a hölgyekről. Emellett grátiszként néhány mp3 és egy videoklip ad némi ízelítőt az ázsiai popzenéből. Meglepő, de a videón az LG logója látható, talán egy kínai zenés reklámfilmet másoltak fel a mobilra.

Egyenlítő

A gagyi iPhone egy ócska hamisítvány. Doboza eredetinek tűnik, és a védőfóliába csomagolt készülék is hasonlít az igazira. De valójában ez egy pocsék készülék, ami nem ér meg 25 ezer forintot sem. Talán ötezret, és akkor szereztünk egy csúcstechnológiás papírnehezéket. Garanciális javításról nem érdemes álmodozni, a készüléken látható Apple-logó csak villogni jó.

Engem nem lepett meg, hogy léteznek ilyen hamisítványok, mert tavalyelőtt Sanghajban ennél cifrábbakat is láttam. De ott legalább kerek perec kimondták az eladók, hogy "csájníz ájfónt" árulnak, és büszkén mutogatták, hogy a készülékeik miben tudnak többet az eredetinél. Kedvencem a kihúzható antennás modell volt, beépített tévétunerrel. Az eladók természetesen ott is rafináltak voltak, de amikor az ember a Fake Market néven ismert piacon vásárol, legalább nem ringatja magát illúziókba.

Augusztus végén jön az új Galaxy Note

2012. augusztus 3., 10:41 Módosítva: 2012.08.03 10:41
16

Két héttel az új iPhone megjelenése előtt, augusztus 29-én mutatja be a Samsung az új Galaxy Note mobilt. A két rivális óriási harcot folytat a piacért, egymást folyamatosan figyelve jönnek ki legújabb készülékeikkel. A Samsung Berlinben mutatja be a Note-ot, két nappal az IFA, Európa legnagyobb szórakoztató elektronikai kiállításának megnyitója előtt. A dél-koreai médiahírek szerint az új Galaxy Note-nak 5,5 hüvelykes törhetetlen kijelzője lesz, ez még nagyobb, mint a jelenlegi modellnek, amely így is a legnagyobbak között van a piacon. Gyorsabb processzort és jobb kamerát is tesznek a mobilba.

A Samsung idén előzte meg az Apple-t az okostelefonok piacán, már dél-koreai cég adja el a legtöbb felsőkategóriás telefont. A cég meg is szeretné tartani előnyét az iPhone 5 bemutatása után is. Május végén mutatták be a Galaxy S III csúcsmobilt, amelyből már tízmillió példányt el is adtak. Az Apple szeptember 12-én tart egy médiaeseményt, és a várakozások szerint akkor fogja bemutatni az új iPhone-t.

A Samsung az április és június közötti időszakban 50,5 millió okostelefont adott el, ez majdnem kétszerese a 26 millió iPhone-eladásnak. Az Apple szállításai 26 százalékkal csökkentek az előző év hasonló időszakához képest, mert az európai piacokon nagy a bizonytalanság, emiatt visszaesett a kereslet is.

Samsung: Ez nem másolás, hanem verseny

2012. augusztus 1., 17:59 Módosítva: 2012.08.02 11:27
37

Elkezdődött a Samsung és az Apple kulcsfontosságú szabadalmi pere, és kedden mindkét fél másfél órát kapott arra, hogy előadja álláspontját. Az Apple azzal kezdte, hogy hátrányos helyzetbe került a mobiltelefonok világában, és megvádolta a Samsungot az iPhone lemásolásával. A Samsung pedig azzal válaszolt, hogy komoly fejlesztéseket végzett el, ráadásul ő gyártja az Apple eszközeiben lévő kulcsfontosságú alkatrészeket, például a memóriákat és a processzort.

Az Apple egyik ügyvédje azt mondta a bíróság előtt, hogy 2007-ben, miután Steve Jobs egykori vezérigazgató bemutatta az iPhone-t, a rivális Samsungnak két választási lehetősége maradt: újítani vagy másolni. Az ügyvéd ezután kijelentette, hogy a Samsung a másolást választotta, és az okostelefonjai az Apple népszerű termékeinek az illegális másolatai. Harold McElhinny szerint a Samsung lemásolta a dizájnt és a felhasználói felületet.

Jobs bemutatta, ők jobbá tették

Az iPhone mindenkinek inspirációkat adott, a versenytársaknak is – mondta Charlie Verhoeven, a Samsung ügyvédje. Szerinte az nem másolás, hanem verseny, amikor egy termék inspirál másokat, akik megpróbálnak annál jobbat készíteni. Verhoeven érvelése szerint az Apple és a Samsung termékei közt fellelhető hasonlóságok abból fakadnak, hogy mindketten elektronikus eszközöket gyártanak.

A Samsung jogászcsapata megmutatta a bíráknak, hogy a cég telefonjai miben különböznek az iPhone-tól, például közeli képeket vettek elő a készülékek lekerekített sarkairól, és rámutattak, hogy a telefonok elindításakor milyen különbségek láthatók. Az Apple szabadalmaival kapcsolatban Verhoeven számos olyan esetre rámutatott, amikor a kaliforniai céget mások megelőzték: más, korábbi szabadalmakból kerestek elő táblagépeket bemutató képeket, és lejátszottak egy más által levédett szabadalomhoz csatolt videót, amin a felhasználó ujjal gördíti a kijelzőn megjelenő tartalmat, és az ujjai csippentésével zoomol.

Verhoeven arra is utalt, hogy amíg az Apple az érintőkijelzőn való játszadozás szabadalmaival próbálta megszorongatni a Samsungot, addig a dél-koreai cég az ellenkeresetében alapvető telefonos megoldások, például adatátviteli technikák szabadalmával támadt vissza.

sony

Veszélyes játék

  A Samsung szeretett volna bemutatni egy bizonyítékot arról, hogy az iPhone ötlete a Sony egyik tervéből fejlődött ki, de Lucy Koh bírónő többször is elutasította ezt a kérést. Miután nem sikerült meggyőzni a bírákat, a Samsung inkább a nyilvánosság felé fordult, és közzétette az elutasított dokumentumot. Ez nem volt ügyes húzás, mert Lucy Koh nem volt elragadtatva attól, hogy a cég a tárgyalótermen kívül próbálja megtámadni a riválisát.

A két cég csatározása a következő hetekben várhatóan újabb érdekes fordulatokat hoz majd.

400 000 iOS-alkalmazást senki sem használ

2012. augusztus 1., 15:16 Módosítva: 2012.08.01 15:16
44

Sokat elárul az Apple alkalmazásboltjáról, hogy egy friss felmérés szerint a felhasználók összesen 1899 zseblámpa-alkalmazás közül választhatnak. Ezek a rendkívül bonyolult programok vagy a fényképező melletti ledet kapcsolgatják, vagy a kijelző fényerejét állítják nagyobbra, hogy a telefon segítségével botorkálhassunk a sötétben. Valószínűleg két ilyen alkalmazás is bőven elég lenne.

A berlini Adeven nevű elemzőcég kedden elindított Apptrace szolgáltatása ennél sokkal izgalmasabb adatokat is közzétett az Apple szoftverboltjáról. Például azt, hogy az iOs App Store kínálatának kétharmadát egyáltalán nem használják, a 650 ezer szoftverből 400 ezer gyakorlatilag láthatatlan. Ezeket a programokat még nem töltötték le, nincs értékelésük.

Azért hoztuk létre az Adevent, hogy átláthatóvá tegyük a mobil rendszereket – mondta Christian Henschel, a vállalat vezérigazgatója, aki azt reméli, hogy az alkalmazásfejlesztők hasznosnak találják majd a szolgáltatást. Henschel szerint csak néhány ezer appot töltenek le a felhasználók, és a független, kisebb fejlesztőknek nagyon nehéz a toplistára kerülniük.

Az ingyenes Apptrace jelenleg az iOS boltjának kínálatát vizsgálja 155 országban, az androidos Google Play alkalmazásboltot év végén lesz összekötve az elemző eszközökkel. Hamarosan nemcsak egy-egy szoftver terjedését lehet majd megvizsgálni, a különböző appok teljesítménye egymással is összehasonlítható lesz.

Az Apptrace kritikusai azt hiányolják, hogy a berlini vállalat nem hozta nyilvánosságra a módszerét, hogy miként végzi el az elemzéseit az Apple zárt rendszerén. Arról sincsenek adatok, hogy a felhasználók melyik alkalmazásokat használják napi vagy heti rendszerességel.

Kifulladóban az okostelefon-lufi?

2012. július 31., 19:45 Módosítva: 2013.07.05 11:53
15

A Strategy Analytics piacelemző legfrissebb adatai szerint Amerikában tetőzött az okostelefon-mánia: most először fordult elő, hogy csökkent az eladott készülékek száma. Az idei év második negyedévében 23,8 millió telefon talált gazdára az USA-ban, ami 1,4 millióval kevesebb, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A nagyobb platformok közül csak az iOS tudott növekedést felmutatni, a Blackberry-piac a felére esett vissza, az androidos telefonok pedig 1,9 millióval produkáltak kevesebb eladást, mint 2011-ben, vissza is esett a piaci részesedésük 60 százalékról 56-ra.

Eközben a mobilos előfizetők száma növekszik, idén tavasszal a szám Amerikában elérte a százmilliót, vagyis az eladások csökkenése azt jelzi, hogy mérséklődik a tempó, amivel az emberek a használt telefonjaikat újra cserélik. A jelenségre ráerősíthetett, hogy az időszak aránylag eseménytelen volt az okostelefonos piacon az új modellek szempontjából, a Nokia nem éppen kirobbanó sikerű Lumia-próbálkozása volt az egyetlen nagyobb dobás a negyedévben, az iPhone 4S-nél már elmúlt az újdonság varázsa, a Samsung Galaxy S3 pedig éppen a negyedév zárása után jelent meg.

A világpiacon eközben továbbra is dinamikus növekedés látszik, amit az amerikai lassulás sem tudott visszafogni: a tavaly ilyenkori 108 millió után idén 154 millió okostelefont adtak el tavasszal világszerte.

A New York Times dobta a BlackBerryt

2012. július 26., 15:32 Módosítva: 2013.01.22 09:56
1

Érdeklődés hiányában visszavonja a New York Times a BlackBerry App Worldből letölthető újságolvasó alkalmazását. A lap a napokban üzenetben értesítette a felhasználókat arról, hogy mostantól megszűnik az alkalmazás támogatása, az nem lesz képes frissíteni a híreket. Az olvasókat a lap saját mobil weboldalára irányítják át.

A NYTimes szóvivője, Eileen Murphy azt nyilatkozta, „a cég számára rendkívül fontos kérdés az applikációk kihasználtsága, ezért oda fektetik be a forrásaikat, ahol a legmagasabb szintű a kihasználtság”.

A bejelentés után az újság hozzátette, reméli, hogy a felhasználók bizalma nem csökken más fejlesztők termékei iránt. A lap ugyanakkor nem zárta ki, hogy a következő években a BlackBerry 10 platformon esetleg újra megjelennek, ez a Research in Motion (RIM) következő generációs mobil operációs rendszerének sikerétől függ.

A BlackBerry App Worldje egyébként meglehetősen sikertelennek tekinthető a Google Play és az iOS boltjához képest, ráadásul a RIM a veszteségei miatt június végén már dolgozókat bocsátott el. A kanadai mobilgyártó folyó pénzügyi évének első negyedévében 518 millió dollár veszteséget könyvelt el, jóval nagyobbat az előző negyedévinél. A Gartner piackutató vállalat felmérése szerint a RIM részesedése az okostelefon piacon az idei első negyedévben 6,9 százalékra csökkent az egy évvel korábbi 13 százalékról.

Szoftverkalózok miatt szidják az Androidot

2012. július 24., 10:38 Módosítva: 2012.07.24 13:08
7

A Madfinger Games fejlesztőcég jelentősen csökkentette a Dead Trigger nevű játékszoftver árát: most 0 dollárba kerül a korábbi 1 dollár helyett. Lépésének az Androidon egyre nagyobb méreteket öltő kalózkodás az oka. Az emberek nagy része a nevetségesen alacsony 1 dolláros árat sem akarta kifizetni a játékért. A fejlesztőcég az Apple szoftverboltjában megtartja az 1 dolláros árat.

Nem a Madfinger az egyetlen olyan játékfejlesztő, aminek meggyűlt a baja a kalózokkal. A Sports Interactive által kifejlesztett Football Manager Handheld nevű játék esetében 9 illegális letöltésre 1 vásárló jutott. Az Appy Entertainment FaceFighter Gold ennél sokkal rosszabbul járt, Androidon 70:1 az arány a kalózmásolatok javára, míg ugyanennél a programnál az Apple iOS-en csak három lopott szoftver jut egy eladásra.

Tavaly szeptemberben a Yankee Group elemzőcég megkérdezett 75 androidos fejlesztőt a kalózkodásról, amit 27 százalékuk tartott nagy problémának, 26 százalék enyhe gondnak. Magyarán a fejlesztőknek majdnem a felét nem is foglalkoztatja ez a kérdés. De akit érint a kalózkodás, azt nagyon: a megkérdezettek harmada vélte úgy, hogy legalább tízezer dolláros forgalmat veszített az illegális letöltések miatt. Ráadásul a nem fizető ügyfelek is terhelik a fejlesztők szervereit, ha az alkalamazás onnan tölt le bizonyos tartalmakat.

Androidon nincs komoly másolásvédelem, a híresen nyílt platformon nagyon könnyű illegális forrásból származó programokat telepíteni. A Google is felismerte a problémát, és az operációs rendszer legfrissebb, 4.1-es verziójában már rejtjelezhetők az alkalmazások, ami megnehezíti a kalózok dolgát. Sajnos az Android 4.1 még kevés eszközön fut, és ezután sem lehet meggátolni a felhasználót abban, hogy a készülékére feltelepítsen a készülékére egy nem hivatalos Android-kiadást (Cyanogenmodot vagy más hasonlót), amire megint bármit feltelepíthet.

Az Android feltörése, illetve az ismeretlen forrásból származó programok telepítése némi kockázattal jár, hiszen semmi sem garantálja, hogy a kalózmásolat telepítőjében nem rejtettek el kártékony kódot. Nem szeretnénk tippeket adni, de erre is van megoldás. A Samsung és a Sony is gyárt olcsó, pár tízezer forintos androidos médialejátszókat, amikre szintén feltelepíthetők játékok. Ha a felhasználó ezt töri fel, erre telepít kalózmásolatokat, és nem jelentkezik be a Google-fiókjába, akkor nem veszélyezteti a személyes adatait, mégis hozzáfér az ingyenes játékokhoz.

A Guardian szerint a Madfinger nem adja fel az androidos fejlesztéseket, de új üzleti modelleket keres. Ilyen például a játékon belül vásárlás, amikor csak az első néhány pálya ingyenes, a többiért viszont fizetni kell, illetve jól működik a hirdetésekre épülő szoftverterjesztés is. Persze a felhasználó ennek megfizeti az árát: a játék kezelőfelületének egy részére reklámcsík kerül, és ha nincs internetelérésünk (mondjuk egy külföldi nyaraláson), akkor vagy drága roaming tarifáért, vagy körülményesen, wifi hotspot közelében juthatunk hozzá a letölthető kiegészítőkhöz.

Ha azonban a kalózok nyernek, és kevesen fizetnek majd az alkalmazásokért, akkor nem térül meg a fejlesztők befektetése, és nem lesz miből legyártani az újabb bővítményeket.

Elsöprő az érdeklődés az iPhone 5 iránt

2012. július 24., 06:45 Módosítva: 2012.07.24 13:08
73

Az előzetes felmérések szerint az Apple várhatóan ősszel megjelenő új iPhone-ja iránt nagyobb az érdeklődés, mint a telefon eddigi generációi közül bármelyik körül. A telefont még be sem jelentették hivatalosan (az iPhone 5 nevet is csak a netezők ragasztották rá), de tajvani források szerint már elkezdődött a sorozatgyártás a Foxconn és a Pegatron kínai gyáraiban. Ez arra utal, hogy az Apple a nagy bejelentést követően szinte azonnal piacra akarja dobni az új okostelefont. A pletykák szerint a legesélyesebb dátumnak szeptember 21. látszik erre.

A ChangeWave közvéleménykutató adatai szerint a megkérdezettek 14 százaléka mondta, hogy biztosan beruház egy új iPhone-ra, és további 17 százalék, hogy valószínűleg. Ez összesen 31 százalékos arányt jelent, míg tavaly ilyenkor, az iPhone 4S esetében csak 21,5 százalék nyilatkozott pozitívan. A tavalyi modellnél ez eladási rekordhoz vezetett, a premier hétvégéjén 4 millió 4S talált gazdára. Az Apple azóta sem tett közzé hivatalos adatokat a telefon eladásairól, csak annyit, hogy a 4S megjelenése utáni fél évben összesen 72 millió iPhone-t értékesített (hogy ez a szám hogyan oszlik meg az egyes iPhone-modellek között, nem tudni).

A felmérésben más gyártók modelljeire is rákérdeztek, a legnagyobb vetélytársnak számító Samsung Galaxy S3 esetében 9 százalék nyilatkozott úgy, hogy venni szeretne, és még 10 százalék mondott hasonlót a Samsung valamelyik másik készülékére. A többi mobilos cég elég gyászosan szerepelt, a Motorola 4, a HTC 3, a Nokia kínálata 2 százalék számára volt kívánatos. Szakértők szerint minden jel arra mutat, hogy az okostelefonos piacot kétszemélyes verseny fogja uralni a közeljövőben, ahol az Apple ősszel, a Samsung pedig tavasszal jön elő az új nagy durranásával.

Az új iPhone technikai újításaival kapcsolatban továbbra is csak pletykák és híresztelések keringenek, a nagyobb képernyő tűnik a legbiztosabb értesülésnek, illetve az, hogy új típusú csatlakozót kap a telefon, vagyis a régebbi generációk töltői és dokkolói használhatatlanok lesznek az új családtaggal. Egy másik friss felmérés szerint az Apple nagyjából 80 millió eladott iPhone 5-tel számolhat.

Tízmilliónál jár a Galaxy S3

2012. július 23., 17:51 Módosítva: 2012.07.24 13:08
70

A Samsung Galaxy S3 eladásai túllépték a 10 millió példányt, jelentette be a dél-koreai cég szóvivője. Az álomhatár eléréséhez szűk két hónapra volt szüksége a telefonnak, ugyanezt az előd S2 több mint kétszer ennyi idő alatt hozta össze (és máig a legnépszerűbb androidos telefonnak számít). A május végén piacra került S3 a maga hárommilliós előrendelésével már a premierkor jó úton volt afelé, hogy a Samsung legsikeresebb okostelefonja legyen, és egyben az első készülék, ami megszorongatja az iPhone-család tagjait.

Az S3 legnagyobb riválisáról, az iPhone 4S-ről nem árult el eladási adatokat az Apple a premier hétvégéje óta (akkor egy hétvégén 4 millió eladott példánnyal döntött rekordot a telefon), de a napokon belül megjelenő aktuális negyedéves pénzügyi jelentésében ezt valószínűleg pótolni fogja a cég. Az biztosnak látszik, hogy a Samsung az S3 sikerével végleg az iPhone első számú kihívója lett, és az is, hogy a nyár legnépszerűbb okostelefonja az S3. Az eddigi eladási adatokra még ráerősíthet, hogy az S3 lesz a londoni olimpia hivatalos telefonja, ami rengeteg médiamegjelenést fog hozni az olimpia hetei alatt.

A Samsung agresszív reklámkampánnyal próbál őszig, a következő generációs iPhone megjelenéséig a lehető legtöbbet kihozni az S3-ból. Az új iPhone képességeiről egyelőre hivatalosan semmit nem lehet tudni, a pletykák szerint azonban éppen azokon a területeken erősít, ahol az S3 megverte a 4S-t, mint a nagyobb kijelző, a négymagos processzor vagy az NFC technológia. Arra pedig mérget vehetünk, hogy amint kicsit elül az őszi iPhone-szezon hírverése, a Samsung rögtön elindítja a Galaxy S4 körüli suttogó propagandát.

Rohamosan terjed a mobilinet Kínában

2012. július 20., 15:17 Módosítva: 2012.07.24 13:08

Kína 538 millió internetezője már többségében a mobiltelefont részesíti előnyben a világháló böngészéséhez - derült ki egy frissen közzétett kínai jelentésből. A felmérését végző internet-hálózati információs központ igazgató-helyettese szerint június végén körülbelül 388 millió kínai kapcsolódott az internethez mobiltelefonjával.

A mobilinternet rendkívül gyorsan terjed az országban, amiben szerepe van az olcsó, szélesebb rétegek számára elérhető készülékeknek, és a tendenciát erősítik az egyre népszerűbb mobilalkalmazások, valamint a csökkenő mobiltarifa is.

Kína 2011-ben óta az Egyesült Államokat megelőzve a világ legnagyobb okostelefon piaca. A piacvezető gyárók ugyan az Apple és a Samsung, de a Huawei és a Xiaomi is jelentős részesedést tudhat magának elsősorban közép és az alsóbb kategóriás készülékeivel.

A mobilinternet népszerűségével, illetve azzal kölcsönhatásban gyors ütemben bővül az online kereskedelem, az online fizetés is Kínában. Immár 44 millió felett van azoknak a száma, akik az internetet használják számlájuk kiegyenlítésére, vásárlásra, szemben a múlt év végi 14 millióval.

A kínai online közösség 2008-ban vált a világ legnagyobbjává, amikor már minden száz internethasználóból 24 kínai volt. Június végére számuk elérte az 538 milliót, ami egy évvel korábbi számukhoz képest 11 százalékos bővülésnek felel meg. Az idei év első félévében az internetezők száma 25 millióval nőtt.

Az összes felhasználó felének - 274 millió embernek - van mikroblogja az ország legelterjedtebb mikroblog-szolgáltatójánál, a vejpónál (weibo). Ma Kínában ugyanakkor még minden tíz emberből csupán négy használja a világhálót.

Az MLM is megjelent a telefoniparban

2012. július 20., 10:29 Módosítva: 2012.07.20 10:29
77

Mint minden más MLM terméket, az ACN szolgáltatását is üzletkötők terjesztik. Az ACN képviselője elmondta, hirdetni nem szabad a terméket, mert ez teljesen ellentétes az MLM üzleti modelljével. Az MLM cégek ugyanis azt állítják, hogy a hagyományos termékek árában általában a reklámra megy el a legtöbb pénz, és ők inkább alacsonyan tartják az áraikat, illetve az üzletkötőknek adnak juttatásokat. Ami részben igaz is, de előbb egy kis pénzt beszednek tőlük.

Az ACN-t 1993-ban alapították az Egyesült Államokban, a társaság most már két tucat országban van jelen, Magyarországon körülbelül egy éve bukkantak fel – a hírközlési hatóság 2011. január 25-én vette nyilvántartásba, és tavaly év végén körülbelül 40 ezer előfizetője volt. Itthon még csak vezetékes telefonszolgáltatást kínálnak Voice over IP technológiával, míg más országokban tévéelőfizetést és áramot is árulnak ügyfeleiknek. Ebben egészen hasonlítanak a többi, hagyományos szolgáltatóra, gondoljunk csak a Magyar Telekomra, amely szintén tévészolgáltató és jelen van az energiaszaktorban is.

acn1

Be nem áll a szája

A cég díjszabása erősen emlékeztet a korlátlan fogyasztást kínáló éttermekére: az ACN a csomagjaiban 3000-4000 perc ingyenes helyi hívás kínál. Ahogy az éttermek is kiszámolják, hogy kipukkadás nélkül úgysem tudunk egy adott mennyiségnél többet enni, úgy valószínűleg az ACN is kiszámolta, hogy a napi kétórányi helyi hívást úgysem fogják sokan kihasználni. Hiszen a Központi Statisztikai Hivatal távközlési statisztikái szerint a magyarok havonta tizedennyit, csupán 287 percet telefonáltak, és ezt nemcsak az árak befolyásolják, hanem a használati szokások is. És ahogy az éttermek az üditőért már plusz pénzt kérnek, úgy az ACN is perdíjat számol fel az extrákért, a belföldi- és a mobilszámok hívásáért.

Kevesebb a panasz

A NMHH kérdésünkre elmondta, hogy a szolgáltatóval kapcsolatos panaszok főleg tavaly és az idei év első felében érkeztek, és a bejelentések száma csökkenő tendenciát mutat. Többen azt sérelmezték, hogy az üzletkötő félrevezető volt a szerződés tartalmával kapcsolatban, vagy más szolgáltató képviselőjének adta ki magát, emiatt az ügyfél olyan szerződést írt alá, ami számára előnytelen volt.

Az ACN analóg szolgáltatása olcsóbb, de ebben az esetben hozzá kell számolni az eredeti telefonszolgáltató (T-Home, UPC vagy Invitel) nagyjából ezerforintos alapdíját, amit pusztán a vonal fenntartásáért kell kifizetni.  Ezzel a megoldással nem kell lecserélni a telefonkészülékünket, és ha megtartottuk eredeti előfizetésünket, akkor egy előhívószám tárcsázásával arról is tudunk hívásokat indítani.

Digitális előfizetésnek hívják a VoIP szolgáltatást, amihez internetelérésre van szükség. Mielőtt egy percet is beszéltünk volna, kell venni az ACN-től egy adaptert és ki kell fizetni a kezdeti konfiguráció díját, a kettő összesen 17000 forint. Egyedül az aktiválás 11765 forintos díját spórolhatjuk meg, ha egyéves hűségszerződést kötünk. A digitális szolgáltatás előnye, hogy hatvan országban havi 1000 perc erejéig ingyen hívhatunk vezetékes számokat, húsz országban mobilokat is, és csak a 4 forintos kapcsolási díjat kell kifizetni. Az ACN emellett videotelefont is kínál 48 ezer forintért.

Befizetés, kifizetés

Az MLM cégek esetében azonban nemcsak az árak izgalmasak, hanem maga a működési modell is. Az ACN képviselője szerint a többi MLM céggel szemben előnyös, hogy nem terméket kínálnak, hanem szolgáltatást. Az Avon forgalmát például szezonális hatások is befolyásolják, mert nincs mindig szükség napozókrémre, és a kereskedőknek hónapról hónapra a vevőik után kell kajtatniuk. Az ACN-nél egyszer megkötik a szerződést, és utána legalább az egyéves hűségidő lejártáig, vagy akár hosszabb ideig is folyamatos a forgalom.

Úgy lehet valaki üzletkötő, ha először befizet 65 ezer forint plusz áfát, amiért cserébe kap egy átlagos megjelenésű online boltot, és eljárhat az ACN rendezvényeire, ahol még többet megtudhat az MLM-ről, hogy miként tud passzív jövedelmet szerezni. Persze nem kell foglalkozni sem a technikával, sem az ügyfél támogatásával, mert azt megteszik az anyacég műszaki szakértői és ügyfélszolgálatosai.

Képernyőfotó 2012-07-10 - 10.42.37 PM.png

Utánajártam, hogy mit is jelent ez a passzív jövedelem, mert emiatt szokták az MLM-et a piramisjátékok közeli rokonának tekinteni. A tiltott piramisjátékban a befűzött új üzletkötők befizetését rögtön visszaosztják a piramisban fölötte álló szervezőknek, és mindig azok kapják a legtöbbet, akik a piramis csúcsán állnak. Ezek az illegális szervezetek általában nem is végeznek semmilyen hasznos tevékenységet.

Az ACN rendszere ettől eltérő, hiszen a telefonszolgáltatás valódi, és nem a befizetéseket osztják vissza. Az üzletkötők a saját ügyfeleik és az alsóbb szinten álló kollégák ügyfeleinek forgalmából kapnak részesedést. A közvetlenül alattuk álló üzletkötők ügyfeleinek havidíjából negyed százalékot, a kettővel alattuk állóéból úgyszintén, és ez így megy egészen a hatodik szintig. A hét szinttel lejjebb álló ügyfelek forgalmából már 7 százalékra ugrik a juttatás.

Az eladókat több üzletkötő beszervezésére ösztönzik, amit az ACN nem is rejt a véka alá: a vevőknek szóló bolti oldalon is külön felhívják a figyelmet a jövedelemszerzési lehetőségre. A fenti százalékokkal kiszámoltam, hogy amennyiben mindenki csak két üzletkötőt szervez be maga alá, és összejön a hétszintű struktúra, akkor az összesen 255 üzletkötő közül egyetlennek van havi 300 ezer forintos passzív keresete. De ez is csak akkor igaz, ha mind a 255 üzletkötő beszervezett fejenként 15 ügyfelet, akik legalább egy 1100 forintos alapcsomagra előfizettek.

Mi van a maradék 254 emberrel? Nagy részük a láncolat végén van, így ők csak havonta pár száz forintot visznek haza, míg néhányan már havi pár ezer forintot keresnek. Ugyanakkor az is igaz, hogy ők nem napi 8 órában dolgoznak ezért a bevételért, az a 15 szerződés néhány hónap alatt összehozható napi fél óra munkaidő utáni fusizással. A láncolat folytonos, tehát elméletileg nincs semmi akadálya annak, hogy bármelyik tag eljusson a magasabb bevételig.

Érdemes annak is utánaszámolni, hogy mennyi pénz jut az ACN-hez az eladóktól, és mennyi a szolgáltatásból. A példámban 255 üzletkötővel számoltam, akiknek fejenként 15 ügyfelük van 1100 forintos alapcsomaggal. Ha mindegyik üzletkötő befizet 65 ezer forint plusz áfát, az 21 millió forint bevételt jelent az ACN-nek. A pár ezer előfizető 50 millió forint éves forgalmat generál, de ennek csak egy szelete az ACN nyeresége. Mivel az ACN magáncég és nincs bejegyezve a tőzsdére, nem lehet tudni, hogy az üzletkötőkből és az előfizetőkből származó bevétele és nyeresége hogyan aránylik egymáshoz.

Magas és széles

Az MLM nem tűnik túl hatékonynak, mert ha kialakul az üzletkötőknek fontos többszintű struktúra, akkor a példámban 255 dolgozóra csupán 3825 ügyfél jut. A Telenor négyszer több alkalmazottal majdnem ezerszer több előfizetést kezel.

Persze az ACN-nél is van lehetőség arra, hogy egy üzletkötőnek több ügyfele legyen. Aki legalább 25 ügyféllel köt szerződést, annak az ügyfelenkénti részesedése 10 százalékra ugrik. Ha azonban azt feltételezzük, hogy az ember más üzletkötők befűzése nélkül is havi pár százezer forintos havi jövedelemre akar szert tenni, akkor az illetőnek egymaga kell 2-3 ezer szerződést megkötnie, ami csak napi több óra munkával érhető el. Valószínűleg a két módszer kombinációja, a kettőnél több közvetlen kolléga és tizenötnél több szerződés megkötése az optimális.

acn

Bizonytalan üzlet

Az ACN üzletkötőknek szóló prezentációja azzal kezdődik, hogy ebből a munkából nem tud mindenki meggazdagodni. Ezt pedig véresen komolyan kell venni. Senki sem tudhatja, hogy az alsóbb szinteken lévő üzletkötők mennyire veszik majd komolyan a feladatot, összehozzák-e azt a bizonyos hét szintet, és megfelelő számban kötnek-e szerződéseket. Biztosan vannak olyan üzletkötők, akik egyszerűen megunják az MLM-et, esetleg megrettennek a feladattól, vagy rájönnek, hogy üzleti antitálentumok, és akkor ugrik a felső szinten álló beszervező passzív jövedelme. Maga a távközlés is gyorsan változó iparág, ahol nehéz előre tervezni.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság statisztikái azt mutatják, hogy hiába nő nagy mértékben az internetes és kábeltévés telefon-előfizetések száma, a VoIP technológiával lebeszélt percek száma stagnál. Ennek az lehet az oka, hogy sokan parkolópályának használják a VoIP-szolgáltatást, hogy legyen egy vezetékes számuk, amin elérhetők (esetleg ingyen kapnak telefont az internet + tévés csomaghoz). Ez esetben viszont nem az ACN-féle szolgáltatás előnyös, amely pár ezer forintért ad rengeteg lebeszélhető percet, hanem azok a szolgáltatók, amelyek a vezetékes telefonszámot ingyen vagy nagyon olcsón adják.

Mindet összegezve ez az ACN által kínált munka akkor nem igényel sok erőfeszítést, ha az ember ráér több év alatt visszakeresni a beugró összegét, és nem feltétlenül ebből akar meggazdagodni. Aki viszont az MLM-rendszerű telefonszolgáltatásból akar megélni, annak folyamatosan motiválnia kell az alá tartozó üzletkötőket, és rendületlenül új ügyfeleket kell keresnie az évek során lemorzsolódók helyébe. Ez viszont igen távol áll a passzív munka fogalmától.

Az ACN előadója arra hívta fel a figyelmet, hogy az MLM-ben bárkinek lehetősége van előre lépni, szemben a hagyományos cégekkel, ahol a tulajdonos, a menedzsment és a beosztottak fizetése közötti különbség állandósult.A fenti példa alapján viszont az MLM esetében is nagy különbségek vannak az piramisban egymás alatt álló emberek között. A hagyományos cégeknél ráadásul havi fix összeget visznek haza a dolgozók, míg az MLM-ben változó az összeg, és ismeretlen kollégák befolyásolják az üzletmenetet. Persze, mindig van lehetőség új szerződések megkötésére, de fennáll a veszélye annak is, hogy a potenciális előfizetők mégiscsak inkább a reklámozott termékeket veszik. Ha nem így lenne, akkor már rég az MLM-cégek uralnák a világot.

Gyenge negyedévet zárt a Nokia

2012. július 19., 13:51 Módosítva: 2012.07.20 10:41

Versenytársaihoz képest még mindig nagyon gyenge a Nokia, mert az elmúlt negyedévben csupán négymillió Lumia okostelefont tudott eladni, miközben 30 millió Apple iPhone és 50 millió Samsung okostelefon talált gazdára.

A Nokia 2011 elején jelentette be, hogy Symbian helyett Windows Phone operációs rendszer lesz az okostelefonjain, és novemberben dobta piacra az első ilyen készülékeket, a Lumia 710-es és 800-as modelleket. Az eladások azonban lassan növekedtek, 2012 első negyedévében kétmillió Lumiára volt vevő, míg a csütörtökön kiadott negyedéves pénzügyi jelentésben újabb négymillió eladott Lumia szerepelt. Csak összehasonlításképpen: az első iPhone az eladások ötödik negyedévében lépte át a hatmilliós küszöböt, az androidos mobilokból a rendszer bemutatása utáni évben összesen 6,8 millió fogyott.

Ha nem csak a Lumiákat számoljuk, a Nokia 10,2 millió okostelefont adott el a három hónap alatt, ami jelentős esés a tavalyi második negyedév 16,7 milliós eladása után. A vállalat összesen 83,7 millió mobilt értékesített (egy éve még 88,5 milliót).

Az egykor piacvezető Nokia késve lépett be az új generációs okostelefonok piacára, és a befektetők ezt nem nézték jó szemmel: a Windows Phone-ra épülő stratégia bejelentése után 84 százalékot esett a finn cég részvényárfolyama, ami szerdán 1,37 eurón zárt Helsinkiben. De az árfolyam járt már 1,33 eurón is, ami 18 éves mélypont a cég történetében.

A június 30-án véget ért negyedévben 1,41 milliárd eurós veszteséget könyvelt el a Nokia, szemben a tavalyi 368 millió euróval, ugyanakkor a készpénztartalékát egy év alatt 306 millió euróval növelte. A portfolio.hurészletes elemzése kiemeli, hogy a Nokia készpénzállománya 4,2 milliárd eurót ért el, ami a cég piaci kapitalizációjának 81 százaléka. A vállalat 7,54 milliárd eurós bevétele meghaladta az elemzők 7,37 milliárdos várakozását, a mínusz 327 milliós működési eredmény azonban alacsonyabb, mint a várt mínusz 291 millió euró, írja a Portfolio.

 A Lumia-sorozatban bevezetett drágább modelleknek köszönhetően a Nokia által eladott okostelefonok átlagára a tavalyi 141 euróról 151 euróra nőtt.

A Nokia júliusban felére csökkentette a csúcskategóriás készüléke, a Lumia 900 árát az Egyesült Államokban, ahol ezt megelőzően is elég alacsony áron, 100 dollárért adták a készüléket. A Nokia azt mondta, hogy ez az árcsökkentést a normális stratégia része. Ebben lehet valami, hiszen a rivális Apple is hasonlóan járt el az első iPhone esetében: három hónappal a boltba kerülés után 200 dollárral vitte le a készülék árát.

Rekordnyereséget hozott a Galaxy

2012. július 6., 19:17 Módosítva: 2012.07.17 16:23
9

Csúcsra járatták az okostelefonok a Samsung nyereségét: a cég történetének legjobb, 5,9 milliárd dolláros profitját könyvelhette el az április és június közötti üzleti negyedévben. Mindezt úgy, hogy a cég forgalma elmaradt az elemzők várakozásaitól.  A Galaxy S 3 felfutása miatt a nyári hónapokban újabb csúcsdöntés várható, akár 25-27 százalékkal is lenyomhatják a mostani rekorderedményt.

A cég ugyan piacvezető a tévék és a memóriacsipek gyártásában is, az utóbbi években mégis az okostelefonos üzlet vált a legfontosabbá, mára a vállalat bevételeinek 70 százalékát ez az üzletág hozza. A tavasz különösen szerencsés időszak volt, a konkurensek közül a HTC és a Nokia súlyosan gyengélkedett, az Apple pedig épp félúton volt a tavalyi iPhone-verzió divatjának lecsengése, és az idei bejelentése között. A Samsung közben letarolta a piacot, a Galaxy S 3-ból egymagában 19 milliót adtak el, de a teljes Galaxy-család szárnyalt, egyes országokban 40-60 százalékkal emelkedtek az eladásaik. Az elemzők szerint a Galaxy-sikertörténetet csak az idén őszre várt, hatodik generációs iPhone fogja tudni megállítani, de mivel az Apple telefonjainak a Samsung a legnagyobb alkatrész-beszállítója, várhatóan ez sem fogja annyira érzékenyen érinteni a céget.

A Samsungnál a rekord, és a további bíztató kilátások ellenére sem ünnepelnek, az okostelefonos üzletág mellett ugyanis a cég többi szárnya elég halványan teljesít. A tévék piaca világszerte döglődik, gyakorlatilag csak a Samsung és az LG úszta meg a veszteségesbe süllyedést, ők is csak azért tudták növelni a piaci részesedésüket, mert a japán vetélytársak általános zuhanórepülésben vannak a Sonytól a Panasonicon át a Sharpig. Ezt tetézi a memóriacsipek piacának gyengélkedése, az euró alacsony árfolyama, és az elmélyülő európai válság (Európa a Samsung szórakoztató elektronikai részlegének legnagyobb piaca). Emiatt fordulhatott elő az az abszurdnak tűnő eset, hogy a cég történetének legnyereségesebb időszakában a vállalat részvényárfolyama 15 százalékot csökkent, és ezen a rekordot hozó pénzügyi jelentés bemutatása is csak egy százalékot tudott javítani.

Okostelefont fejleszt az Amazon

2012. július 6., 14:04 Módosítva: 2012.07.09 10:22

Táblagépének sikere után az okostelefonok piacán is próbára tenné magát az Amazon. A kereskedelmi portál a kínai Foxconnal dolgozik a készülék kifejlesztésén – írta a Bloomberg hírügynökség névtelen forrásokra hivatkozva. A pletykát kiszivárogtató informátorok azért kérték nevük elhallgatását, mert az Amazon tervei nem nyilvánosak.

Olcsóbb okostelefonok segítségével az Amazon szélesebb felhasználói körhöz tudná eljuttatni az online boltjában árult e-könyveket, dalokat és mozifilmeket. A vállalat viszonylag sokat eladott a Kindle Fire táblagépből, és régóta terjed a pletyka, hogy újabb digitális eszközöket tervez piacra dobni. Tavaly novemberben Mark Mahaney, a Citigroup egyik elemzője, egy okostelefon megjelenését jósolta.

Iparági források szerint az Amazon mobiltechnológiákkal kapcsolatos szabadalmakat is vásárolna, hogy azok segítségével hárítani tudja a rivális gyártók támadását. Az Amazon állítólag érdeklődött az InterDigital szabadalmi portfoliója iránt, de azt végül az Intel szerezte meg 375 millió dollárért. Szakértők szerint az Amazon nyitott szemmel jár a világban, hátha adódik egy újabb vásárlási lehetőség.

Androidos telefonokból épült botnet

2012. július 5., 17:34 Módosítva: 2012.07.05 17:34
8

Két éve még csak kutatási célból építettek biztonsági szakemberek botnetet androidos telefonból, mára azonban a Microsoft tanulmánya szerint a bűnözők ténylegesen használják ezeket a mobileszközözöket. A botnetek olyan illegális, fertőzött számítógépekből álló hálózatok, amelyeket különböző akciókra, például spam kiküldésére, vagy túlterheléses támadásokra használnak.

Terry Zink kutató azt állítja, bizonyítékot talált rá, hogy az androidos készülékek spamet küldtek ki a Yahoo emailszerverein keresztül. (A cég Windows Phone platformja egyébként a Google legnagyobb riválisa lehet.) Az Androiddal kapcsolatban már korábban is felmerültek biztonsági problémák, többször előfordult már, hogy kártevőket távolítottak el az alkalmazásaikat gyűjtő Google Playből. A támadók egyik gyakori módszere, hogy az ismert programok hamis változatát készítik el, mely látszólag ugyanazt tudja, mint az eredeti, a háttérben azonban káros kódokat futtat.

A Microsoft felfedezése viszont változást mutat ezen a területen. „Mindannyian hallottunk már pletykákat, de ez az első alkalom, hogy tényleg láttuk is, hogy egy spammer androidos botnetet irányítson” – írja Zink blogbejegyzésében. A fertőzött eszközök egyszerűen belépnek az áldozat Yahoo-fiókjába, és spamet küldenek szét.

Graham Cluley, a Sophos biztonsági cég szakértője a BBC-nek elmondta, hogy elég valószínű, hogy tényleg androidos készülékekről indultak a spamek, azonban az eddigi támadások alapján azért ezt nem lehet biztosra venni.