Judit
-2 °C
8 °C

Ceruza vagy billentyűzet?

2000.03.03. 13:47
Idén márciusban a massatchusettsi Wellesley iskoláiban százötven negyedikessel két órás esszé jellegű próbatesztet íratnak a szigorú tanerők. A dolgozatírás ezúttal magasabb rendű célokat szolgál, mint a tanuló ifjúság szorongásos lelkibetegségeinek karbantartása, korai őszülés, tikkelés, híg széklet, és vesekészenlét előidézése. A teszt a kézírás és a gépelés közötti különbségeket hivatott felderíteni.
A diákok oszolj vezényszóra két azonos létszámú csoportba tömörülnek. Az egyik csoport számítógépen dolgozik, míg a másik ceruzát és papírt kap. A tesztelők azt szeretnék kideríteni, vajon érdemes-e az új kor trendjéhez alkalmazkodva számítógépen íratni a dolgozatokat, vagy megfelelő az oldskool (!) kézírásos eljárás.

Toll vagy billentyűzet?
A kérdés válaszért kiált, mondja Matthew King, Wellesley iskolafelügyelője, aki egyébként teljes mellszélességben a számítógépek pártján áll. "Ha nekem olyan dolgozatot kellene írnom, amelyben csak tollat használhatok, hát komolyan bajban lennék" - mondja King, akinek háromezer nyolcszáz tanuló tartozik a felügyelete alá. "Ha már velem is így van, akkor el tudom képzelni, milyen lehet azoknak a fiataloknak, akik egyre inkább csak kompjúteren írnak."

A kutatás, amelyet a Massatchusettsi Oktatási Minisztérium finanszíroz, és nyolcadikos és tizedikes tanulókra is kiterjed. Az állam oktatásának irányítói a közoktatásban tapasztalható két nagy trendre reagálnak ezzel.

Az egyik trend, hogy a technológia egyre jobban benyomakszik az iskolákba, mintegy spontán. Jellemző eset, hogy a tanárok számítógépes szövegszerkesztőt javasolnak azoknak a diákoknak, akik menthetetlenül nehezen és rondán írnak. A másik trend, hogy a tesztek jelentősége folyamatosan növekszik. Egy alapképzettségi teszten dől el, hogy valaki mehet-e középiskolába, egyetemre; atomfizikus lesz, vagy vízilabdakapus. Ez a trend itthon is egyértelműen jellemző.

Az alapképzettséget mérő teszteket rendszerint ceruzával íratják. A két trend azonban záros határidőn belül találkozni fog, és nem árt tudni, hogy milyen következményekkel. Mi lesz, ha a könnyed és gyors szövegszerkesztéshez szokott tanuló a toll és papír használatának szokatlansága miatt a tudását nem tükröző dolgozatot ad be?

1997 óta két olyan felmérést is publikáltak, amelyek egyértelmű bizonyítékokat tálaltak arra, hogy gépeléshez szokott tanulók hátrányban vannak a kézzel írott számonkéréseknél - mondja Michael K. Russell a felmérést vezető kutató. Russell amúgy professzor és az amerikai Oktatáskutató Intézet vezető szakértője.

Russell és kollégája Thomas J. Pilati arra kíváncsiak, hogy a felmérés megerősíti az említett két tanulmány eredményét, továbbá többet szeretnének tudni a kompjúteres tesztekkel kapcsolatban felmerülő kérdésekről.

Pár probléma már most látható. Ha a diákok választhatnak a toll vagy a számítógép között, nem valószínű, hogy a legjobb döntést hozzák. A már említett tanulmányok szerint azok is a számítógépet választották, akik különben csak egy ujjal tudnak gépelni, talán mert vonzotta őket a technológia újszerűsége, vagy mert az szórakoztatóbb a kézírásnál. "Ha a gyerekek választhatnak, rosszul választanak" - vonta le a tanulságot a professzor.

A másik probléma, hogy a gyerekek rendszerint könnyedén lekörözik a tanárokat a számítógép ismeretében. Az iskolafelügyelő lelki szemei előtt krétát morzsolgató lammer tanár képe lobog fel, aki gyanútlanul számítógépen írat dolgozatot, miközben a diákok lazán agyba-főbe puskáznak. "Ez biztonsági problémákat vet fel" - mondja Russell. "Különben is zajosak a gépek, és a tesztelés egész környezetét megkomplikálja, ellenőrizhetetlenné teszi."

Robert A. Schaeffer, az amerikai Oktatáskutató Intézet igazgatója úgy véli bármi is legyen a felmérés eredménye, ez fontos lépés lesz annak kiderítésében, hogy a számítógépek korában milyen egyenlőtlenségeket jelentkeznek a tanuló populációban.

"Biztosra kell tudnunk, hogy amikor felmérjük egy csoport tudását, mindenki azonos esélyeket kap" - mondta.