További Cyberia cikkek
Decentralizált és interdiszciplináris
A legtöbb high tech diszciplínához hasonlóan az alulról felfelé történő (bottom up) építkezés, illetve a decentralizáltság jellemzi. A hagyományos biológia analitikus megközelítése mellett lehetőség nyílik szintetikus vizsgálatra is: ahelyett, hogy - viselkedésük tanulmányozása céljából - élő organizmusokat szednénk szét, eredményesebb lehet, ha az organizmusokhoz hasonló magatartást tanúsító rendszereket hozunk létre.
Felettébb interdiszciplináris tudományág: a biológiától, az etológián, a kémián és a fizikán keresztül a legmagasabb matematikáig, számítógépes, illetve a tervezőmérnöki tudományokig szinte mindenhonnan merít. Az alife-hoz tartoznak a genetikus algoritmusok, a neurális hálózatok és a sejtautomaták is, a számítógépes szimulációs technikák, de a robotikával is akadnak átfedések. Ki cáfolná, hogy a robotok életszerű magatartást mutatnak?
Adaptív robotok
Az egyik merész cél a környezethez alkalmazkodó, adaptív robotok fejlesztése, ami annyiban új, hogy a robotágens nemcsak interakcióban áll környezetével, de tanul is ebből az interakcióból, ami előbb-utóbb emergens robotmagatartást eredményez.
Az ALife filozófiailag egyrészt az életről szól: a földi életről, arról, amit ismerünk. Hogyan eredményeznek az alacsony fejlettségi szintű szabályok intelligens viselkedésformákat? Például a darwini evolúció miként hozhatott létre olyan magas fejlettségi szintű rendszereket, mint az ember? Vagy a hangyák és környezetük közötti interakció is rendkívül tanulságos: a rovartársadalmak esetében rajintelligenciáról (Swarm Intelligence) beszélünk.
A csoport okosabb az egyénnél
Emergenciával találkozunk: az ágenscsoport (hangya-, méhrajok) összességében az egyes ágensek, az alkotóelemek képességeit meghaladó intelligens magatartást mutat. A rendszer viselkedése túlmutat a különböző ágensek hatásainak összegén, a rendszerszintű viselkedés az egyes ágensek leírásaiból még nem értelmezhető. (A legjellegzetesebb emergens jelenség maga az élet.) Azaz az egyedek intelligenciaszintje alacsony, de a csoporté fejlett.
"Rajintelligenciára példa, ahogy a hangyák megtalálják az élelemforrás és a boly közötti optimális utat. Az optimális út a legrövidebbhez közeli útvonalat jelenti. Azaz, ha a hangyák útjába aszimmetrikus akadályt helyezünk, akkor azt tapasztaljuk, hogy a hangyák a rövidebb kerülőutat választják. Ez a robosztusság általában is jellemző a rajintelligencia jelenségre." (Mesterséges intelligencia - Futó Iván szerk.)
Járványmegelőzés és tőzsdei előrejelzés
A különleges rendszerek működési elvének megértése új, a korábbiaknál komplexebb megoldásokat kínálhat olyan "valós" problémákra, mint a járványmegelőzés, a tőzsdei előrejelzések, vagy a hálózati adatbányászat.
Másrészt - a szénalapú kémia alternatíváit kutatva - az ALife úgy modellezi a létet, "ahogyan az lehetséges volna". A legambiciózusabb (elméleti) projekt: nem élő részekből élő rendszert létrehozni. A jelenlegi kutatások két irányból közelítenek: a biokémiai eljárás a természet hagyományos építőelemeit (a szénalapú életet) felhasználva teremteni, míg a másik ugyanezeket az elveket számítógépes "környezetben" alkalmazni. Az előbbi az "RNS-világok" lehetőségeit önreplikátor molekulák létrehozásával igyekszik kiaknázni.
Játékokban és filmekben tűnnek fel
Utóbbi önreplikátor egységek populációinak a szimulálásával, a populációk viselkedésével, Darwin elveinek a szimulált közegben történő alkalmazásával kíván életszerű viselkedésformákat gyártani. Legismertebb példa a (genetikus és evolúciós algoritmusok segítségével modellált) Tierra rendszer. Ide sorolhatók még a különböző - szereplőket szimuláló - virtuális valóságokat benépesítő szintetikus karakterek, mint Ray Kurzweil Ramonája. Ugyanakkor elég speciális részterületnek számítanak: általában a játékoknál, illetve egyre több filmnél alkalmazzák őket.
Az ALife egyik úttörője, Christopher G. Langton szerint, mivel kicsi a valószínűsége a földönkívüli életformákkal történő találkozásnak, új típusú élettel csak akkor szembesülhetünk, ha átvesszük a természettől a teremtő szerepét. A biológiai jelenségeket számítógépeken és más mesterséges médiumokban reprodukáljuk.