További Hardver cikkek
Kelet-Európából követni az Apple bejelentéseit meglehetősen lehangoló. Az esetek többségében nincs élő videoközvetítés, ha mégis, az elérhetetlen. Maradnak a külföldi oldalak, meg az ő benyomásaik: az Engadgetre meg a Gizmodóra támaszkodva kell megírni, hogy a közönség üdvrivalgásba tört ki, vagy épp ellenkezőleg, nekibúsult és felkötötte magát az álmennyezetre.
Idén azonban másképp volt, az Apple ugyanis kivitt minket Londonban, ahol nagyfelbontásban nézhettük végig a San Francisco-i "It's only rock and roll, but we like it"-című rendezvényt.
Az esemény nevéből arra lehetett következtetni, hogy főleg az iPodok újulnak meg, ami önmagában nem nagy hír: mindig szeptemberben esedékes a zenelejátszók cseréje, de az Apple Tablet ígérete mellett abban lehetett bízni, hogy nemcsak a háttértár szimpla növelésével akarják lekötni a nézőközönséget. Valamint villantani fognak, magyaráztuk magunknak, hogy miért hoztak ki két újságírót is Magyarországról Londonba..
Az esemény magyar idő szerint este hétkor kezdődött. Addigra már körülbelül háromszáz újságíró, szakmabeli és vendég gyűlt össze a londoni The Brewery-ben, ahol az európai vezetőktől megtudtuk, hogy az Apple válságban is erősödött, közel 10 százalékkal növelte forgalmát a régióban. A bejárat közelében mindenhol almalogós plakátok voltak, az előteret a plakátokon található színekkel festették át, de kit érdekel mindez, amikor pontban hétkor hosszú kihagyás óta megint Steve Jobs lépett a színpadra? Beszédét azzal kezdte, hogy köszönetet mondott annak a huszonéves fiatalnak, akinek a máját kapta a májátültetés során.
A rövid bevezető után azonban rátért az eddigi eredményekre az Apple vezére. Kiderült, hogy eddig 30 millió iPhone-t adtak el, az App Store-ban 75 ezer alkalmazás várja a felhasználókat, akik eddig 1,8 milliárd szoftvert töltöttek le. Ennek örömére gyorsan bemutatták a 3.1-es szoftvert, aminek része az új Genius. A szolgáltatás eddig a kedvenc dalaink megtalálásában segített, mostantól a letöltött alkalmazások alapján képes lesz megismerni, hogy milyen programokra szoktunk rákattanni, és egyből fel is ajánlja azokat letöltésre.
Az iPhone után az iTunes került szóba, ami mára a világ legnagyobb zeneáruházává nőtte ki magát. Eddig 8,5 milliárd dalt adtak el közel 100 millió felhasználójuknak, szóval ideje volt frissíteni a szoftvert: Jobs bemutatta az iTunes 9-et, ami némiképp átszabott felhasználói felülettel és a Genius Mixes-szel várja a felhasználókat, ami egyfajta digitális DJ-ként válogatja össze a dalokat a könyvtárunkból. A frissített programmal könnyebben tudjuk majd átmásolni a dalokat és az alkalmazásokat az iPhone-ra vagy az iPodra. Átalakították a zenebolt megjelenését is, ami minket elképesztő módon nem érdekel, Magyarországon ugyanis továbbra is elérhetetlen a szolgáltatás.
Az iPodok viszont már nálunk is elérhetők, bár az nem derült ki, hogy az eddig eladott 225 millió lejátszóból, és ezen belül a 20 millió iPod Touchból mennyi ment el Magyarországon. Az biztos, hogy az Egyesült Államokban 74 százalékos az iPodok piaci részesedése, 18 százalék jut a "többi gyártónak", hét a Sandisknek és egy a Microsoftnak. A vásárlók fele máig életében először vesz Apple-lejátszót.
De a keresletet életben kell tartani, ezért az iPod-családot is elérte az éves megújítási hullám. Először az új Touchról beszéltek, amire mostantól olyan játékok jelennek meg, mint az Assasins Creed, meg még pár hasonló cím. Új hardverről azonban nem volt szó, ami sokakat elkeserített, főleg annak fényében, hogy eddig a Touch hardvere erősebb volt, mint az iPhone-é, a 3GS-mobil bemutatása óta azonban a telefon kétszer-négyszer gyorsabb a lejátszónál.
Ez a különbség most sem tűnt el, ami egyértelművé teszi, hogy az Apple miért rakott erősebb processzort és grafikus gyorsítót az iPhone-ba: nem azért, hogy még komolyabb játékplatformmá tegye azt, hanem hogy gördülékenyebben tudja végrehajtani a telefonos műveleteket. Ezt a tételt ki is pipálhatja az Apple, a Touch meg a régi hardverrel is remek játékplatform marad, legalábbis a rendezvényen bemutatott programok alapján. Egyetlen jelentős változás éri a lejátszót: mivel az iPod mini eladásai megduplázódtak, amikor a lejátszó árát 249-ről 199 dollárra csökkentették, mostantól a 8 gigabájtos Touch 229 dollár helyett már 199 dollárért elvihető. A 32 gigabájtos 299 dollárba, a 64-es 399 dollárba kerül, ami jó hír, de senki sem pisilte össze magát tőle.
Nagyobb változás történt az iPod classic-vonalon. A 120 gigabájtos, 250 dolláros modell merevlemeze 160 gigabájtosra nőtt, az iPod shuffle-t meg integrálják mindenféle menő fülhallgatóba, és mostantól több színben is kapható lesz.
Az érdektelen átalakítások bemutatása után megint Steve Jobs lépett a színpadra, hogy bemutassa a one more thinget, a hordozható videókamerát, ami valójában egy iPod nano, némi pluszképességgel. A készülék ugyanolyan apró maradt, mint volt, háttértára 8 gigabájtos, miközben ára nem változott: ugyanúgy 149 dollárért lehet megvásárolni, mint eddig, a 16 gigabájtos készüléket 179 dollárért lehet elvinni. Az elkészített videókat egyetlen kattintással felrakhatjuk a Youtube-ra, az új funkció talán segít tovább növelni a nano eddig elért százmilliós darabszámát. A készülék végre FM-rádiót is kap, amit már régóta hiányolnak az iPodból a kritikusok. Jobs a rendezvény végén sokat sejtetően annyit mondott: see you soon, ami rövidesen érkező új termékekre utalhatott.