A hadsereg év végéig írja alá a szerződést az ADS-t fejlesztő Raytheon céggel, majd a cég nagyjából egy év múlva szállítja a páncélozott autókra szerelt fegyvert, havonta egyet. Az öt tömegoszlató járműért összesen 25 millió dollárt fizet a hadsereg.
Mint korábban mi is megírtuk, az ADS-t már évekkel ezelőtt be akarták vetni Irakban, de az eszközt övező viták miatt ezt elhalasztották. A fejlesztők szerint sérülést nem okozó fegyver kritikusai úgy vélik, az ADS képes maradandó károsodásokat, mindenekelőtt szemsérülést okozni. A hadsereg talán a kritikák miatt az ADS egy gyengébb verzióját, a Silent Guardian nevű rendszert rendelte meg, ennek ereje nagyjából harmada az ADS-ének és hatótávolsága is csak 250 méter a 700 helyett.
Ég a bőr
Az ADS hasonló elven működik, mint a mikrohullámú sütő: egy 96 gigahertzes, magas frekvenciájú energiasugarat küld a szétosztlatandó tömegbe. A fegyver hatósugarába került emberek úgy érzik, lángol a bőrük, és menekülnek az elviselhetetlen fájdalom forrásától.
Már ha tudnak. Egy nem halálos fegyverekre specializálódott szakértő, dr. Jürgen Altmann éppen a szerződés bejelentésével egy időben hozta nyilvánosságra vizsgálatának eredményét. Eszerint ha valaki éppen az ADS sugarának közepében tartózkodik, nagyobb fájdalmat érez, mint azok, akik a szélén, és szinte teljesen cselekvőképtelenné válik. Ráadásul az ADS-t úgy tesztelték, hogy tizenöt másodperces szünetek teljenek el az egyes energialöketek között. Valós bevetésen nem valószínű, hogy az ADS kezelője figyelne erre.
"Az ADS magában hordozza a lehetőséget, hogy másod- és harmadfokú égési sérüléseket okozzon. Mivel a sugár átmérője két méter, ezek a sérülések az egész testen, akár a testfelület 50 százalékán is keletkezhetnek. Márpedig a keletkező méreganyagok és a lehetséges fertőzések miatt már az is életveszélyesnek számít, ha másod- és harmadfokú égések borítják a test 20 százalékát" &ndash, írja Altmann jelentésében. A szakértő szerint a fegyvert maradandó sérüléseket és akár halált okozó eszközként kell számon tartani, hacsak nem találnak valami technikai megoldást arra, hogy az ADS kezelője ne lőhessen rövid időn belül többször ugyanarra a célpontra. A Raytheon közben azon dolgozik, hogy az ADS gyengébb, kézi változatát kifejlessze.