A német BUND környezetvédelmi szövetség éles kritikával illette a Saturn és Media Markt elektronikai diszkontláncokat. A szervezet azt rója fel a Metro konszernhez tartozó üzleteknek, hogy az általuk árusított termékek közül soknak túl magas az energiafogyasztása.
A BUND öt elektronikai áruházláncnál végzett vizsgálatokat, hogy feltérképezze a kínálatot, a reklámokat és a vásárlói tájékoztatást. A felmérés során kiderült, hogy a piacvezető Metro üzleteiben, a Saturnnál és a Media Marktnál nemcsak sok áramzabáló készülék vár eladásra, de el is titkolják a fogyasztók elől a rossz energiafelhasználási hatásfokra vonatkozó információt.
A Metro hálózatában árusított hűtőszekrények közül csak minden negyedik tartozik az "A plus" és "A plus plus" energiaosztályba. A készülékek többsége a szükségesnél akár kétszer többet is fogyaszt. A szárítógépeknél átlagosan több mint húszat kell végignézni, míg "A" kategóriába tartozóra bukkan a fogyasztó.
Sokba kerül a készenlét
A tévékészülékek, dvd-felvevők, számítógépek és nyomtatók esetében a megjelölés és a tanácsadás gyakran hagy kívánnivalót maga után. Hiányoztak a bekapcsolt és készenléti (stand-by) állapot gyakran igen magas áramfogyasztására vonatkozó adatok.
A tesztvásárlások során a Saturn és a Media Markt üzletekben csak minden harmadik érdeklődőt tájékoztatták az eladók a televíziók energiafogyasztásáról. Azt sem említették meg, hogy a nagy plazmatévék könnyedén fogyasztanak akár négyszer több áramot, mint a folyadékkristályos kijelzős (lcd) készülékek.
Közleményében a BUND arra emlékeztet, hogy Németország CO2-emissziójának 43 százalékát az áramfogyasztás okozza. Ha minden elektronikai áruház csak a leghatékonyabb készülékeket forgalmazná, az ország széndioxid-kibocsátása évente akár húszmillió tonnával is csökkenhetne.
A takarékos hűtőszekrények az energia felét, míg az emelt hatásfokú szárítógépek annak 40 százalékát képesek megtakarítani. A világításon akár 60 százalék is megfogható, emlékeztet a BUND.