Vilma
-7 °C
4 °C

Van-e élet a PS2 után?

2000.01.20. 11:58
Tán joggal kérdezi meg az egyszeri olvasó, hogy miért épp most állunk elő egy Dreamcast teszttel, amikor a konzol már jó egy éve kapható itthon is, sőt, a Sony PS2 megjelenése után sokan már el is temették. A Dreamcast él, virul, és egyébként pedig egy remek kis konzol.
Nem célunk most azon vitát nyitni, hogy melyik a legjobb konzol a piacon, hiszen erről mindenkinek más a véleménye. Nem fogunk arról sem értekezni, hogy melyik cég milyen ígéretekkel vetette bele magát a konzolháborúba, és milyen esélyei vannak a Dreamcastnak a túlélésre. Most inkább arról fogunk beszélni, hogy ez a konzol így ahogy van mit tud nyújtani a játékosoknak.

Egy vérbeli játékkonzol
A Dreamcast egy vérbeli játékkonzol, nem is akar másnak tűnni, csak éppen jóval többet tud az elődeinél. A lelke egy 200 MHz-es Hitachi Risc processzor, és a 128 bites Power VR grafikai chip, amely legjobb pillanataiban másodpercenként akár 3 millió poligont is megjelenít. Mindehhez társul 16 MB alapmemória, 8 MB külön videomemória és 2 MB hangmemória a 64 sávos, CD minőségű hangzás kedvéért. Alapkiépítésben 4 kontrollernek van hely a gépen, hátul pedig a videokimenet mellet egy soros port is helyet kapott. A DC nagy újdonsága, a modem érdekes megoldással egy kiegészítőknek fenntartott csatlakozón kapott helyet az alapkiépítésben.

Shenmue
Játék a játékban
Az első újgenerációs konzol valamivel kisebb helyet foglal, mint bármelyik elődje, cserébe viszont némileg testesebb. A kontrollere is kicsit nagyobb, mint a konkurenciáé. Kellemesen simul a kézbe, hosszabb játék esetén sem volt kellemetlen a tartása, bár egy kisebb gyermek kezének esetleg nagy lehet. Helyet kapott rajta egy analóg botkormány és a mutatóujjaknak két analóg ravasz, egy digitális irányítópad, 4 funkciógomb (a,b, x, y), és egy startgomb, ami a legtöbb játék irányításához bőven elegendő kombinációs lehetőséget biztosít, bár még mindig kevesebb gomb van rajta, mint egy átlagos PlayStation 1 kontrollerén. A Dreamcast irányítókája nem véletlenül nőtt nagyra, a hátsó oldalán ugyanis van 2 csatlakozó, amibe a memóriaegységek vagy a Jump Pack nevű force feedback egység csatlakoztatható, ami a játékbéli robbanásokhoz és ütközésekhez kapcsolódó rázkódásokat hivatott szimulálni. A 2 méter hosszú kábel biztosítja a játékos rugalmas elhelyezkedését a szoba területén.

A TV-hez való csatlakoztatás gyerekjáték, bekapcsolás után a DC különböző alap hang- és képbeállítási lehetőségei jelennek meg. Ha van a kontrollerhez memóriakártya (VMU) csatlakoztatva, akkor itt van lehetőség ennek a tartalmának a megvágására is: a feleslegessé vált mentéseket ki lehet törölni, hogy helyet csináljunk az újaknak. A lemezt a gépbe helyezve azonnal elindul a játék, betöltődik a kezelőfelület. A konzolt újra felnyitva a játék azonnal megáll, minden pofonegyszerű, a Dreamcastot nehéz zavarba hozni. A gép operációs rendszere a Windows CE módosított változata, és bár a Microsoft termékei nem épp fagyásállóságukról híresek, néhány apróbb elbizonytalanodáson túl a teszt során nem sikerült kiakasztani (pedig megpróbáltuk).

Visual Memory Unit, Controller és Jump Pack
A játékélményre igazán nem lehet panasz, a játékbeli grafikák néhol már egész moziszerűek, sőt, olyan játékot is láttunk, ahol a bevezető animáció látványban messze elmaradt a játék menet közbeni képi világától. A ködök, a fények, a villámlások, vizuális effektek, a tükröződések és visszaverődések némelyik játékban egész lélegzetelállítóak. Természetesen ezek a benyomások néha többet árulnak el magáról a játékról és az azon dolgozó grafikusok képességeiről, mint magáról a konzolról, de azt azért el kell ismerni, hogy a Dreamcastból viszonylag átlagos programozói tudással is nagyon szép teljesítményt lehet kihozni, vagyis könnyű rá szép játékot csinálni.

A Windowsos alapoknak a másik előnye, hogy a játékfejlesztők viszonylag kis erőfeszítéssel tudnak PC-s játékokat adaptálni Dreamcastra. Ez látszik is a DC játékok kínálatában, számos PC-s sikerjátéknak elkészült az átirata, így például a Baldur's Gate, a GTA2, a Halflife, a Heroes of Might and Magic III, vagy a Quake III Arena Dreamcaston is játszható. A fenti felsorolásból is látszik, hogy a közhiedelemmel ellentétben a konzolokon nem csak autóversenyt lehet játszani, ugyanakkor az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a kontroller nyújtotta irányítási lehetőségek bizony nem minden játéknál elegendőek. A Quake III Arenánál például elkél a kiegészítőként megvásárolható billentyűzet, ha nem csak a saját heverő hullánkat szeretnénk látni a képernyőn.

Quake III Arena
Apropó kiegészítők. Először is itt van az alapkiépítésben szereplő 56 kbps-es hagyományos modem, amely amint már említettük levehető, és igény szerint kicserélhető szélessávú kábel adapterre, már persze ha egyszer tényleg elkészül ez a kiegészítő. Addig is hasznos lehet a már szintén említett billentyűzet, ami az egyik kontroller csatlakozóját használja, és a Quaken kívül a normál internetezéshez sem árt. Volt már szó a Jump packről, de a legeredetibb kiegészítő mégiscsak a Visual Memory Unit. A VMU egy kis LCD kijelzővel és gombokkal felszerelt memóriakártya, amely normál esetben a kontroller saját képernyőjeként funkcionál, de kivéve belőle önálló életre kel, és akár külön kis játékgépként is működhet. Itt aztán már csak a fejlesztők fantáziájára van bízva, hogy mire használják, lehet például vele tamagocsiként kis szörnyeket tenyészteni és kiképezni, aztán a játékban harcba vetni. A kontrolleren lévő 2 VMU port segítségével az elmentett játékok mindjárt át is másolhatóak egyik egységről a másikra.

Azért mondjunk néhány negatívumot is a DC-ről. A Dreamcast dobozában a készülék mellett csak egy kontrollert találunk, vagyis ha egymás ellen is akarunk játszani, az némi extra kiadással jár. Ne legyenek túl nagy várakozásaink a modemmel és az internetes játékkal szemben sem, bár a SegaNet internetszolgáltatása és online játékszervezése működik, ezt csak az USA polgárai élvezhetik igazán. Vagyis kis hazánk polgárai a Dreamcast új generációs vonásaiból vajmi keveset ismerhetnek meg.

Aki tehát Dreamcast vásárláson töri a fejét, az alapvetően a játékgépet keresse benne, és akkor nem fog csalódni. A Dreamcast ugyanis egy kiváló konzol, amely nagyszerű játékélménnyel, és gyönyörű látvánnyal ajándékozza meg a tulajdonosát. A több mint 170 DC-re írt vagy átírt játék között pedig bárki talál magának kedvére valót.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.