Lenke
19 °C
33 °C

Dolphinárium

2000.08.30. 00:09
A tokiói Spaceworld 2000 videojáték-kiállításon csodálhatták meg először a látogatók a Nintendo új konzolját, az eddig Dolphin kódnéven fejlesztett Gamecube-ot, illetve a Game Boy sorozat következő epizódját, a Game Boy Advance nevű masinát.

A végre rendes nevet kapott Gamecube ugyan csak 2001 júliusában jelenik meg Japánban, 3 hónappal később pedig az USÁ-ban, ennek ellenére a Nintendo elérkezettnek látta az időt arra, hogy megkezdje a konzol bevezetését a köztudatba.

A vadonatúj csoda
A 128 bites Gamecube a Nintendo 64-et váltja le, a lelke egy 405 MHz-es IBM PowerPC Gekko processzor (0,18 mikronos, réz alapú), amit direkt ide fejlesztettek. 24 MB 1T-Sram dolgozik a gépben, amit kiegészít még 16 MB memória a video és audio feladatok számára fenntartva. A játékok egy a Matsushita (ejtsd: Panasonic) által fejlesztett, egyedülálló optikai lemeztechnológiát használnak (mini DVD), ami 1,5 GB adat tárolására képes egy 8 cm átmérőjű lemezkén. Emellett a Gamecubeba került még egy 64 MB-os San Disk memórialemez, ami elsősorban a játékokon belüli mentésekre való, de írhatósága és gyors cserélhetősége révén a rajongók szerint új távlatokat nyithat meg a játékfejlesztők előtt.

A Játékkockán van még több szabad hely különféle külső eszközök számára, de az ezzel kapcsolatos tervek még nem ismeretesek. Az biztos, hogy csatlakozhat majd hozzá modem, vagy szélessávú hálózati kártya is, és lesznek hozzá drótnélküli játékvezérlők is. A Gamecube másodpercenként 12 millió poligont tud megjeleníteni, vagyis a grafikai teljesítményre sem lehet majd panasz. Az ára pedig jóval alacsonyabb lesz mint a Sony PS2-é, csak 230-275 dollár körül, míg a PS2 367 dolcsi lesz. A kiállításon tartott bemutatókon több készülő játék demója is látható volt, amik a látogatók szerint elég meggyőzőek voltak. Ugyanakkor az is egyértelművé vált, hogy a Nintendo nem csatlakozik a trendhez, nem házi szórakoztatóközpontot akar készíteni, hanem kizárólag a játékgép funkcióra akar koncentrálni, és ebből kihozni a lehető legtöbbet.

Luigi a már klasszikussá vált figura a Gamecube terében
A Gamecube-nál kicsit hamarabb, de az eredeti tervekhez képest így is komoly késéssel, Japánban 2001 márciusában, az USA-ban pedig júliusban jelenik meg a Game Boy Advance. A GBA hasában egy 32 bites RISC processzor csücsül. Ugyanakkora méretű, mint az elődje, de a képernyő szélesebb (240x160 pixel), 3d grafikákat is meg tud jeleníteni, 32000 színt kezel, ugyanakkor a régi Game Boy játékok is futni fognak rajta. Négyszer gyorsabb az elődnél, és 4 gépet kábellel összekötve egymás ellen is lehet játszani. Újdonság, hogy a régi Game Boyhoz és a Game Boy Advanceoez is megjelenik egy adapter, amin keresztül mobiltelefonhoz tudnak csatlakozni, és így lehet pl. emailezni is velük.

A Game Boy a Nintendo egyik legnagyobb sikertörténete, a kis kütyü a cég bevételeinek a 30 százalékát hozza, és a piac 90 (japán) ill. 99 (USA és Európa) százalékát uralják. A GB immár 11 éves, és ezalatt több, mint 1000 különféle játék készült rá, és több, mint 100 millió készüléket adtak el. A GB sikerének a kulcsa mindenki szerint a hozzá kapható rengeteg játék, elsősorban pedig a hatalmas népszerűségnek örvendő Pokemon sorozat. A GBA mostani késésének az oka is paradox módon a nagy kereslet. Még mindig olyan nagy az igény a Game Boy Color verziójára, hogy a Nintendo alkatrészhiánnyal küzd, és így nem tudnák kielégíteni régi és az új termékek iránti keresletet egyszerre.

Pokémon az új őrület
A Game Boy Advance valamirevaló konkurencia híján biztos befutónak számit, a Gamecube-nak azonban nem lesz könnyű dolga. A konzolpiacnak csak 29 %-át mondhatja magáénak a Nintendo, ott 67 %-kal a Sony a piacvezető. Ráadásul a Sony PlayStation 2 október 22-től lesz kapható az USA-ban, vagyis az idei karácsonyi piacnak az egyértelmű sztárja lesz. Ez különösen fontos, mert a videojátékpiac forgalmának 80 százaléka a karácsonyi ünnepi szezonban bonyolódik le. Az 1,3 milliárd dolláros, közös Sony-Toshiba fejlesztés eredményeképp elkészült, és Japánban már nagy sikerrel debütált PS2 a Sony jövőbeli stratégiájának egyik sarokköve, a cég komplex 24 órás szórakoztató portált akar építeni köré (játékgép, házimozi, zenegép, internetezőgép, stb.). Sokak szerint azonban a Sony túl sokat akar, túlvállalja magát. Miközben a vásárlók egyre egyszerűbb dolgokat szeretnének, ők egyre bonyolultabbakat csinálnak, és nem biztos, hogy el tudják ezt fogadtatni a vevőikkel. Homlokegyenest ellenkező stratégiát választott a Nintendo, akik szerint a vevőik játékgépet akarnak, és ezért ők azt készítettek nekik.

A játékkonzolok piacán jövőre tovább fokozódik a helyzet egy harmadik erős játékos belépésével: jön a Microsoft és az X-box. Az MS konzoljáról még nem lehet sokat tudni, valószínűleg egy 733 Mhz-es Intel Pentium III processzor + 10 GB merevlemez és ethernet csatlakozás lesz az alapkonfiguráció, de mindez operációs rendszer nélkül, a kezelőprogramokat a gép a játéklemezekről fogja betölteni. Az X-box megjelenése 2001 karácsonyára várható.

A modem csak egy a rengeteg kiegészítő közül melyet a Gamecubehoz csatlakoztathatunk
Játékban van még a szebb napokat is megélt Sega is, de a konkurencia erősödését látva kénytelenek voltak stratégiát váltani. Szeptember 7-én indul a Sega online játékhálózata, amivel azt az előnyt szeretnék kihasználni, hogy pillanatnyilag a Dreamcast az egyetlen konzol, amelyiknél a hardware és a játékok is rendelkezésre állnak az internetes játékhoz. A Sega internetvállalatként való újradefiniálása mellett 149 dollárra csökkentik a Dreamcast árát, de a SegaNet előfizetéshez ingyen is adják. A Sega szerint egyébként a konkurencia teljesítménye nem annyival jobb, mint állítják (vagy remélik), a PS2 vásárlói közül is sokan panaszkodtak, hogy a kapott teljesítmény korántsem az, amit a Sony ígért. Ettől függetlenül a jelek szerint a Segának nem sok esélye van az életben maradásra, mivel jövőre már teljes intenzitással fog dúlni a konzolháború, és valamennyi konkurensük erősebb gépet vet be.