Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Képen innen, gépen túl

2001.10.08. 16:40
Kapcsolódó cikkek (1)
A HoloMedia Hungary Kft. hétfőn bemutatta háromdimenziós megjelenítő rendszerének kereskedelmi prototípusait. Az elsősorban reklámcélokra szánt eszközt működtető technika mibenléte titok.
Öszintén bevallva sisakra számítottam, mert azt mondták, hogy virtuális valóság. A bemutatón ugyan egyiket sem láttam, volt viszont két játéktermi alkatú doboz képernyőkkel, amely előtt összegyűlt a közönség, akár a korabeliek. Sajnos rosszul látok és helyezkedek, ezért nem veszem ki elsőre, hogy mit kell nézni, de másodikra már igen: egy komputeranimált dalmatakölyök lebeg az arcom előtt.

Az ott van!

A telefon ideát van
- mondja a szakember, hogy tudniillik a kép valóban egy méterrel a doboz előtt található. Egy papírlappal le is ellenőrzik, hogy tényleg ott van. Alighanem.

Nem ez az első eset, hogy korrekt magyar csúcstechnológiával találkozom. A HoloMedia amerikai-magyar vegyesvállalat (az amerikai partner a Provision Entertainment) - a rendszer kifejlesztésében magyar mérnökök is részt vettek.

A holografikus képet mutató dobozok lelke egy egyedi optikai rendszer, amelynek részleteit (szívük joga) hét pecsét alatt őrzik. A HoloMedia szekrényeket ezért csak bérbe lehet venni - bár ekkor már nem szekrények, hiszen a dobozok kevésbé testes tartalmát kérés esetén tökéletesen beleépítik a környezetbe, ahogyan ez egy londoni Sketchers cipőboltban már meg is történt.

Interaktív hologram

A technológia kapukon belüli megtartását segíti, hogy a HoloMediában megjelenő dolgok valóban virtuálisak, vagyis körüljárható háromdimenziós modellek egytől egyig. Ezeket (vagyis a holoműsort), különböző tervezőprogramokkal és háromdimenziós szkennerekkel a HoloMedia produkciós vállalkozása az ugyancsak budapesti székhelyű Deepworks készíti.

A háromdimenziós modellezés melós dolog, ilyen sűrűségben így elsősorban csak reklámcélokra alkalmas a holoképernyő. Ugyanakkor - mint a bemutatón elhangzott - különféle mozgásdetektáló gizmókkal már elérték, hogy a háromdimenziós kép puszta hadonászással manipulálható legyen (interaktív forgatás kézzel), onnantól pedig már valahol a Star Trek holodeckje környékén járunk - nevezzük ezt igen nagy dobásnak!