Natália
-3 °C
7 °C

Intelligens cipő a mágneses térben

2005.03.11. 15:30
A Cebit hatezer kiállítóval, digitális otthonnal, hordozható, de mégsem hordozható tévével, intelligens cipőkkel és mágneses terekkel várja az érdeklődőket.
Hannover igazi kiállítási lázban ég, ugyanazt mondja landolás után a repülőgép kapitánya, ugyanaz olvasható a reptéri kijelzőkön, és városszerte mindenhol: Welcome to CeBit 2005. A Cnet beszámolója szerint az idei kiállítás legjellemzőbb terméke a digitális otthon, legfontosabb kulcsszava az integráció.

Dobozba zárt világ

A digitális otthon persze a szórakoztató pc-t jelenti, vagyis egy apró dobozt. Mint arról már beszámoltunk, a jövő számítógépe helyettesíti majd a dvd-lejátszót, a hifit és a telefont. Mindez persze már régóta működik kiegészítő szolgáltatásként, de a gyártók szerint a közeljövőben felesleges lesz a pc-n kívül bármilyen más eszközt vásárolnunk.

#alt# A Cebiten be is mutattak különféle megoldásokat, például azt a háztartást, amelynek biztonságára webkamerák ügyelnek. Ezek aztán a központi számítógépen keresztül a nappaliban található nagyfelbontású tévékre vetítik a képet, az említett eszközök (webkamera, HD-tv) minőségét ismerve megalkották hát a digitális furcsa párt.

A kiállított rendszerre kapcsolódik még a garázsban várakozó gépkocsi, amely drótnélküli kapcsolatban áll a központi számítógéppel. Ennek köszönhetően aztán minden további nélkül átküldhetjük az adatokat, amelyeket innentől az autó saját feldolgozóegysége kezel. Például lejátssza a filmeket, vagy – szintén drótnélküli kapcsolaton – zenét küld a gyermekeken elhelyezett fülhallgatóra.

Az Intel vezetői szerint kétségkívül az ehhez hasonló megoldásoké a jövő, de az embereket még meg kell győzni arról, hogy félelmeik a frekvenciáktól és az inkompatibilitástól alaptalanok.

Nem jó semmire

Persze a háztartás többi része is fejlődik. A csütörtökön már ismertetett, hét megapixeles kamerán kívül a Samsung bemutatta az SGH-i300-as mobilt. Ennek különlegessége a három gigabájtos merevlemez, tömörített videókat vagy mp3-akat tárolhatunk rajta, esetleg bármi mást.

Ha viszont valaki inkább élő tv-adásokat nézegetne a fantáziátlan videók helyett, annak ott a NEC terméke, amely képes fogni az analóg tv-jeleket. Úgy-ahogy, azt ugyanis a társaság szekértői is elismerik, hogy menet közben nem sokra használható a termékük, Kínán kívül nem is merik árulni sehol.

Dalok a mágneses mezőben

A hordozható médialejátszók piacán komoly sikereket elért Creative bemutatott egy újfajta, drótnélküli adatátviteli technológiát. Az eszköz a rádió működési elvéhez hasonló megoldást használ, ráadásul kisebb interferencia és alacsonyabb fogyasztás mellett, mint az elterjedt bluetooth.

A cég már be is mutatta a prototípust, amely egy Zen mp3-lejátszó és egy fülhallgató között teremt kapcsolatot. A leírás szerint az adó egy mágneses buborékot hoz létre a felhasználó körül, ezt veszi a fülhallgató. A távolság az adó és a vevő között legfeljebb egyméteres lehet, ugyanakkor egy szimpla AAA-s elem harminc órán át képes üzemeltetni egy ilyen eszközt.

Sakkozó cipő?

#alt# Az Adidas büszkén mutatta be a világ első intelligens cipőjét, amely „érzékeny, értelmes és átveszi a futási stílusodat”. A német cég mérnökei hároméves fejlesztőmunka után tárták a nagyközönség elé büszkeségüket. Az Adidas 1 újdonsága az, hogy párnázását tökéletesen a futó igényeihez képes állítani.

Futás közben különböző terepviszonyokkal, kemény betonnal, puha földdel, salakkal találkozhat a futó. Ilyenkor a lábadat érő ütések és a lábfejre nehezedő súly folyamatosan változnak, ami hol kisebb, hol nagyobb mértékben terheli meg a lábfejet. A változó terhelés nehezíti a futást, ezért az Adidas innovátorai azon kezdtek dolgozni, hogy kiküszöböljék ezt a problémát.

A talajviszonyoktól és a futás sebességétől függően a cipő agya, egy mikroprocesszor, másodpercenként ötmillió számítást végezve irányítja a motor hajtotta kábelrendszert, így módosítja az ütéstompítást. Az emberi reflexideg mintájára készített cipőt 2005-től Magyarországon is forgalmazzák.

A cipő már kapható Európában 250 eurós áron; Magyarországon 64 990 Ft fogyasztói áron kezdik majd forgalmazni.