Natália
-3 °C
8 °C

Konzolból számítógép

2005.03.11. 20:04
Nagy a titkolózás a konzolgyártók háza táján, de összegyűjtöttük, amit tudni lehet. A Sony és a Microsoft játékgépei soha nem látott grafikával, és extra szolgáltatásokkal harcolnak majd a vásárlókért, míg a Nintendónál inkább az egyszerűségre és olcsóságra törekednek.
Hogy pontosan merre vezet a számítástechnika útja, egyelőre nem tiszta. Párhuzamosan fejlődnek a technológiák, az egyre nagyobb számítási kapacitásnak köszönhetően pedig elkerülhetetlennek tűnik a részterületek összeolvadása. A pc-gyártók azt hangsúlyozzák, hogy a későbbiekben mindent a számítógép processzora irányít majd a háztartásban, szükségtelen lesz hát bármilyen egyéb eszköz beszerzése.

Merész ötlet

Ugyanakkor a konzolgyártók azon a véleményen vannak, hogy a következő generációs játékgépek végleg eltakaríthatják a pc-t az otthonokból. Valójában persze arról van szó, hogy a sebességnövekedésnek köszönhetően a játékgépből pc, a pc-ből meg játékgép (is) lesz. Tulajdonképpen minden jó lesz szinte mindenre.

Konzolt tervezni persze nem egyszerű feladat. A pc-vel ellentétben fontos szempont az időtállóság: míg a számítógép alkatrészeit folyamatosan fejleszthetjük, addig a játékgépeknek éveket kell kibekkelniük a generációváltásig. A mostani csúcskategóriás konzolokat, a Playstation 2-t, az Xboxot valamint a GameCube-ot már évek óta árulják. De már nem sokáig.

#alt#
Elképzelt PS3
Az következő évben ugyanis mindegyik gépnek megérkezik az utódja, ezek pedig alaposan megcincálhatják a piacot. Legnagyobb érdeklődés a Sony gépét övezi, melyet a jelenlegi információk szerint Playstation 3-nak neveznek majd – írta meg a Cnet. A gépet az E3 számítástechnikai kiállításán mutatják be először a nagyközönségnek, májusban, de szinte biztos, hogy 2006 elejéig nem kerül a boltokba. A konzol igazi különlegessége a Cell processzor lesz, melynek említése a számítástechnikai szerelmeseinél komoly izgalmi állapotot idéz elő.

Elképesztő sebesség

A Sony, az IBM és a Toshiba együttműködésében kifejlesztett csipben egy hatvannégy bites IBM Power processzor és nyolc szinergikus processzoregység lesz. A Power processzor futtatja az operációs rendszert, és osztja szét a kisebb feladatokat a nyolc alegységnek. Szakértők szerint a nyolc szinergikus processzor megjelenése jelentős előrelépés a mai processzorok felépítéséhez képest; a mostani gépekben egy különálló grafikus chip rajzolja ki a pixeleket, és a központi processzor végez el minden más számítást.

Ezzel szemben a Cell alegységei különféle multimédiás utasításokat tartalmaznak majd, ugyanakkor eléggé rugalmasak és intelligensek lesznek ahhoz, hogy más feladatokkal is megbirkózzanak. Az első kilencmagos változat körülbelül 4,6 gigahertzen üzemel majd, 256 gigaflopsos számítási teljesítmény mellett, tehát akár ötvenszer lealázza a csúcskategóriás P4-eseket, vagy Athlon FX-eket.

Titkolózás minden szinten

A komoly processzorhoz persze komoly grafikus mag passzol, melynek megalkotása az Nvidia feladata. Erről a termékről azonban – ha ez lehetséges – még kevesebb információ áll a rendelkezésre, mint magáról a PS3-ról. A hivatalos közlés szerint a társaság eleve nem is fejleszt semmiféle kártyát. Amin dolgoznak, az a 6800-as sorozat izmosítása, melynek felbukkanása a Sony játékgépében valószerűtlen, már csak marketingszempontból is. A 7000-es sorozat megjelenéséről azonban egyelőre semmiféle információ nem látott napvilágot, ami lehet persze a Sony és az Nvidia között kötött titoktartási szerződés része is.

A PS3 minden jel szerint kezeli majd a társaság memóriakártyáját, a Memory Sticket, valamint az akár 50 gigabájtnyi adat tárolására is alkalmas blue-ray szabványt is, mely a dvd utódja lehet. A konzol ára egyelőre még kérdéses. Az előző generáció 300 dolláros indulóára nem túl valószínű, a kiszivárgott információk szerint azonban 500 dollárért (kevesebb mint százezer forintért) hozzájuthatunk majd a Sony új játékgépéhez.

Új név, új partner

#alt# A Microsoft szintén titkolózik, ha következő generációs konzolja kerül szóba. Ami biztos, hogy a projekt Xenon kódnéven fut. A gép lehetséges elnevezése az Xbox 2, ám mivel ez lemaradásra utalhatna a Sony termékével szemben (mely már a hármas sorszámnál tart), valószínűbb egy másik név. Felmerült már az Xbox Next, az Xbox HD, vagy Xbox 360 elnevezés is, ezeket a domainneket már - bizots ami biztos - le is védte a Microsoft.

Bárminek is nevezzék, ennek a konzolnak is az E3-ra várható az első nyilvános debütálása, ráadásul a Microsoft nagyon igyekszik már a karácsonyi vásárlási roham idejére piacra dobni a gépet. Valamivel olcsóbb is lesz, mint a PS3, 350-400 dolláros árával elcsalhat pár vásárlót a Sonytól.

Ugyanakkor a következő generációs Microsoft konzol – szakítva az Xboxban megismert módszerrel – nem Pentium processzorral, hanem az IBM termékével érkezik. A Big Blue Power architektúrára épülő processzor mutat némi rokonságot a Cellel, de még több köze van az Apple gépekből megismert G5-ös csipekhez. Miután a Microsoftnak meglehetősen rossz tapasztalatai voltak az Nvidiával az Xbox gyártása közben, a következő generációt már a rivális Ati kártyái erősítik. Pontos adatok persze nem ismertek, az mindenesetre biztos, hogy az Ati fejlesztés alatt álló kártyája, az R520 meglehetősen komoly teljesítményre lesz képes.

A gyorsabbnál is gyorsabb

Az új grafikus mag legfontosabb újítása a textúrák élethűségét segítő Shader Model 3.0, illetve az akár 2,8 gigahertzes effektív órajelen üzemelő GDDR4-es memóriacsipek bevezetése lesz. Ugyanakkor a kiszivárgott, ötvenmilliárdos másodpercenkénti shaderművelet brutális erőtartalékokat sejtet, főleg ha megemlékezünk a néhány éve még csúcstechnikának számító Geforce 4600 ötmilliárdos teljesítményéről. Ennél pedig biztosan nem kerül gyengébb kártya a Microsoft játékgépébe.

Egyes hírek szerint az új Xbox rendelkezik majd vincseszterrel, mások szerint nem, az azonban biztos, hogy a konzol a Windows XP Media Centerrel kiegészítve tökéletes multimédiaközpontként üzemelhet majd. Így akik csak játékra, filmnézésre, zenehallgatásra használják számítógépüket, minden további nélkül lecserélhetik majd a fehér pléhdobozt.

Csak játékgép

#alt#
Elképzelt Revolution
A Nintendónál már hagyomány, hogy mindegyik konzol más néven érkezik: a GameCube-ot leváltó játékgép egyelőre Revolution néven fut, lehet hogy meg is marad mellette. A japán cég elvileg az E3-on már a kész terméket mutatja be, így hát korai megjelenésével megszerezheti magának a piac egy részét. Érthető a Nintendo aggodalma, egyszer már ráfaragott a várakozással, amikor is addig-addig hangolgatták a GameCube-ot, amíg elszaladt mellette a világ, meg főleg a PS2.

A Revolution másik nagy előnye az ára lehet: háromszáz dollárnál valószínűleg nem lesz drágább. Ugyanakkor a Nintendo meglehetősen – bármennyire is furcsán hangzik ez a szó a játékgépek világában – konzervatív módon gondolkozik: a Revolution csak egy játékgép lesz. A társaság vezetősége szerint ugyanis a multimédia funkciók gyengítik a játékélményt, meg különben is, csak összezavarják a vásárlókat.

A Nintendo eddig is az IBM-mel dolgozott, a szövetség pedig továbbra is fennmaradt, amiből következik, hogy a kék óriásra jó évek várnak. Mivel mindhárom jelentős konzolgyártónak ők szállítják vagy gyártják a processzort, valószínűleg nem jár rosszul, aki most vásárol az IBM részvényeiből. Ahogy az Atira is szép idők várnak, a Nintendóba ugyanis szintén a kanadai gyár termékeit találjuk majd.

Kasztrendszer

Átnézve a specifikációkat, világosan kirajzolódik, hogy melyik gépet kinek szántják: várhatóan a PS3 lesz az abszolút bajnok, teljesítményben és árban legalábbis mindenképp. A vásárlóközösség legvastagabb része nyílván ezt a terméket választja majd. Igazi alternatíva lehet a Microsoft konzolja, melynek esetleges hátránya az első játékok esetében kevésbé lesz szembetűnő, ugyanakkor tökéletes multimédiaközpontként is használható lesz a PS3-nál valamivel olcsóbb gép. Az új Nintendo pedig azt szegényebb réteget célozza, melynek egyáltalán nem fontos, hogy egy játékgép multimédia funkciókkal is rendelkezzen.