Viola
4 °C
13 °C

Elkészült a japán mágneses motor

2004.03.27. 16:46
A Japan.com híroldal tudósítása szerint Kohei Minato olyan villamos motorokat épített, amelyek szinte energia felvétele nélkül működnek. Ezt a speciálisan elrendezett állandó mágnesek és a pulzálva táplált tekercsek teszik lehetővé. Idáig akár csalásról is szó lehetne, viszont az egyik nagy áruházlánc 40 ezer darab hűtőventillátort rendelt a feltaláló cégétől.

#alt#Japánban senki nem fizet ki 40 ezer darab ventillátort anélkül, hogy meggyőződne azok működőképességéről. Így a J@pan Inc. gazdasági lap munkatársa, félretéve minden fenntartását, felkereste Shinjuku városának ipari negyedében az 58 éves Kohei Minato műhelyét.

A feltaláló élete nagy részét zenészként töltötte, illetve a lánya zenei karrierjét egyengette az USA-ban. A műhely tele van a mágnesen motor különböző méretű prototípusaival. Nobue Minako, a feltaláló felesége és egyben cégének ügyvezetője sorban elmagyarázza a szerkezetek működési elvét. Az egyik legmeghökkentőbb közülük az úgynevezett Minato-kerék.

Fontos az elhelyezés

A ferdén elhelyezett 16 mágnessel szegélyezett kereket elegendő a mágneses fal előtt megpörgetni és az folyamatosan forgásban marad. Ez világossá teszi, hogy valahogyan sikerült kiküszöbölni a mágnesek közötti fékezőerőt, vagyis alapvető fontossággal bír a külső mágnesek elhelyezése és szöge.

A következő szerkezet egy méretes rotor, amely apró akkumulátorhoz csatlakozik. A gépen a terhelést a 35 kilogrammos rotor képezi. Nobue elfordít egy kapcsolót, a hatalmas rotor pedig minden erőlködés és zaj nélkül percenként 1500 fordulattal forogni kezd.

A szerkezet körüli mérőműszerek mutatják a felvett és leadott energiát. Mint kiderül, legalább 200-300 wattot kellene fogyasztania a gépnek, és ehelyett mindössze 16 watt tartja mozgásban.

Többet termel

Nobue magyarázata szerint a készülék villamos energiát csupán a két oldalsó állótekercs táplálásához igényelnek. Ezek aztán továbblökik a rotort a holtponton, és a következő sor mágnes érkezik a tekercsek elé. A jelek szerint a mágnesek távolsága és elhelyezése olyan, hogy ha egyszer már forog a rotor, a pólusok és az állótekercsek közti mágneses taszítóerő fenntartja a forgást.

A következő motor már generátorhoz kapcsolódik. Az újságíróval kiegészített küldöttség meglepődve látta, hogy a meghajtást biztosító tekercseket 1,8 volt feszültség mellett 150mA-es árammal táplálták, miközben a generátor 9,144 V mellett 192mA-t termelt. Vagyis a bemenő 540mW-ra 1,755W kimenő teljesítmény jutott.

Mi ez az egész?
A Minato-féle motorok az azonos nyomatékú és teljesítményű hagyományos villamos motorok energiaigényének ötödével, vagy ennél is kevesebbel beérik. Működés közben is teljesen hűvös marad a házuk, vagyis a burkolatuk akár műanyagból is készülhet, miközben szinte semmilyen zajt, vagy elektromos zavart nem keltenek.
A motor a Howard Johnson féle tisztán mágneses megoldás és az új-zélandi Robert Adams pulzáló motorjának vegyítése lehet. Utóbbinak végletekig leegyszerűsített kivitelét néhány CD-ből, szögből, mágnesből és pár méter drótból bárki megépítheti.
A fizika törvényei szerint azonban nem lehet több energiát kinyerni egy berendezésből, mint amennyit beletettek. Ezt nyomban felvetették Kohei Minatonak, aki biztosított mindenkit, hogy a szerkezetei nem cáfolják meg az energia megmaradásának törvényeit.

Nincs egyensúlyi helyzet

A megmagyarázhatatlan plusz teljesítmény a rotorba ágyazott állandó mágnesek mágneses erejéből ered. A szerkezetek pusztán kiaknázzák a természet négy alapvető erejének egyikét, jelentette ki Minato.

Az iskolában viszont azt tanítják, hogy a mágnesek kétpólusúak, a mágneses mozgás pedig egy stabil egyensúlyi helyzetben állapodik meg, próbálták megfogalmazni ellenvetéseiket a szkeptikus látogatók.

Kohei Minato azonban elmagyarázta, hogy a mágnesek rendkívül pontos elhelyezésével, illetve az állórész tekercseinek jól időzített pulzáló táplálásával eléri, hogy a taszító erő éppen a mágneses holtpontban jelentkezzen. Ez további mozgást indukál a mozgás fékezése helyett.

Légkondi is lesz

Nobue Minato ekkor a látogatókat két olyan géphez vezette, amelyek meggyőzhetik a tamáskodó befektetőket a felfedezett eljárás működőképességéről. Az egyik szerkezet az áruházlánc által megrendelt hűtőventillátor prototípusa. A készülék szinte tökéletes mása a mellette álló Mitsubishi-konszern gyártotta ventillátornak, amelyet széles körben használnak Japánban. A működési teszt bizonyítja, hogy a két berendezés közel egyforma mennyiségű levegőt mozgat meg.

A másik bemutató darab a Nippon Denso, Japán legnagyobb légkondicionáló berendezés gyártója számára készült. A berendezés meglepően kompakt építésű, és szintén hasonlít a hagyományos típusokhoz.

Marad Japánban

#alt#A J@pan Inc. újságírója azt tudakolta a feltalálótól, hogyan tervezi bevezetni az iparban az eljárást. Kohei Minato kifejtette, hogy elsőként Japánban szeretné bevezetni a technológiát, mivel úgy érzi, hogy az országon belül ellenőrizni tudja a dolgok helyes menetét.

Hogy miért nem megy az USA-ba vagy Kínába? Tapasztalatai szerint az első kritikus lépés a piacképes termék megalkotása, és az eljárás finomítása. Eközben pedig nem szeretne külföldön jogi csatározásokba és szabadalmi jogsértési ügyekbe bonyolódni. A technológia licencének exportját ugyanakkor nem zárja ki, és más országokból egy sor potenciális érdeklődővel tárgyal.

Míg egy hétköznapi feltaláló inkább mindent egy nagyobb külső cégre bízna, Minatót inkább a társadalmi igazságosság és az emberekkel szemben érzett felelősség mozgatja. Az áruházlánc számára készülő 40 ezer ventillátort a Tokiótól északra fekvő térségben egy sor kis üzemben gyártják majd. Ez a régió a 80-as években Japán műszaki és gazdasági fellendülésének bölcsője volt. Minato biztos benne, hogy a motorok minősége ugyanolyan kiváló lesz, mintha egy világcég készítette volna őket.

Hogyan kezdődött?

#alt#A mágneses találmányon Kohei Minato a 70-es évek közepe óta dolgozik. Az első ötletek zongorázás közben pattantak ki a fejéből. Az első prototípust 1996-ban egy mexikói konferencián mutatta be, és az érdeklődők már akkor is lerohanták.

A kilencvenes években tovább dolgozott a találmányon, miközben 47 országban bejegyeztette a szabadalmát. Amerikában szerzett tapasztalatai ráébresztették, hogy a jogi védelem rendkívül fontos, még ha ettől a technológia bevezetése néhány évet csúszik is.

A legdrágább az energia

Miközben 47 országban bejegyezték a szabadalmát, a japán szabadalmi hivatalból elzavarták, kijelentve, hogy ez a találmány nem működhet, és légből kapottak az állításai. Néhány hónappal később a hivatalnokok kénytelenek voltak megváltoztatni a döntésüket, miután az amerikai szabadalmi hivatal jegyzékbe vette két benyújtott szabadalma közül az egyiket.

Némely videók
Ezek a videók a Japan.com weboldalról letölthetők, de esetleg így gyorsabb lesz:

MinatoFanb:
A video of a 1 watt fan in operation. (AVI: 18.5MB)

MinatoCPUFanb:
A video of a tiny CPU cooling fan in operation. (AVI: 21.8MB)

MinatoPCFanb:
A video of a standard sized PC cooling fan in operation. (AVI: 19.9MB)

MinatoCarAirconb:
A video of a prototype Toyota Corolla airconditioning fan, with a secondary generator attached. (AVI: 32.1MB)

Az új megoldás természetesen rendkívüli következményeket von magával. Az USA-ban például az elektromos motorok használják fel a villamosenergia-termelés csaknem 55 százalékát. Miközben a gyárak a lehető legolcsóbb motorokat vásárolják, statisztikák szerint az átlagos 20 éves időtartam alatt a motor működtetésének teljes költségéből alig 3 százalékot képvisel a beszerzési ár, a többi viszont az energiafogyasztás.

A befektető nem diktálhat

Az első külföldi befektetőnek 2001-ben egy szaúdi cég ígérkezett, majd felvették a kapcsolatot amerikai és más országokból érkező vállalatokkal. A tárgyalásokat rendkívül visszavetette a szeptember 11-i támadás. A szaúdiak visszaléptek, a japán feltaláló pedig elölről kezdhette a kapcsolatok építését.

Most viszont az első nagyobb sorozat legyártásával, és további prototípusokra vonatkozó megrendelésekkel a háta mögött Kohei Minato úgy gondolja, hogy a befektetőknek nem kell központi szerepet kapniuk. Már csak olyan cégekkel bonyolódik komoly tárgyalásokba, amelyek stratégiai előnyöket és elismertséget hoznak magukkal. Így cége, a Japan Magnetic Fan Co. az év első felében egy sor stratégiai bejelentésre készül.

Értékeljen és nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Mondja el melyik, és nyerjen értékes ajándékaink közül!

Ajándékozzon utazást karácsonyra!

Nem tudja mivel lepje meg kedvesét? Válasszon szállásutalványaink közül egyet!