Vilma
-7 °C
4 °C

Az 'intelligens pohár' hívja a pincért

2002.04.06. 20:05
Japán kutatók italospoharak oldalfalát átlátszó, vezetőképes fóliával burkolták. A fólia úgy viselkedik, mint egy elektromos töltést tároló kondenzátor, ahol az ital a szigetelőréteg. A beépített chip regisztrálja az ital fogyását, és adott esetben önállóan jelez a felszolgálóknak.
A japán Mitsubishi konszern elektromos kutató és fejlesztő laboratóriumának (MERL) munkatársai kifejlesztettek egy olyan 'intelligens poharat', amely kiürült állapotban önmaga hívja a felszolgálókat. A vendégek italutánpótlását úgy sikerül garantálni, hogy az iGlassware poharak talpába mikrochipet és apró rádióadót építettek.

Az iGlassware rendszer a rádiófrekvenciás azonosításon (RFID) alapul. A rádiós adatátvitel során az adathordozó és az iró-olvasó egység lép egymással kapcsolatba. A pohár talpába épített mikrochip vékony rádiófrekvenciás mágnesekkel áll kapcsolatban.

A poharak oldalfalát átlátszó, vezetőképes fóliával burkolták. A fólia úgy viselkedik, mint egy kondenzátor, amelynél szigetelőréteggel elválasztott két vezetőképes felület elektromos töltést képes tárolni. A pohár esetében az ital viselkedik szigetelőanyagként, és a talp, illetve az oldalfalak felelnek meg a vezető lemezeknek.

Ha csökken az ital szintje, az oldalfal fóliájának kisebb felülete érintkezik a szigetelő folyadékkal. Ezzel csökken a pohár kapacitása, amit érzékel a mikrochip. Az asztallapba süllyesztett érzékelőkön keresztül a pohár kapacitását és a chip azonosítóját tartalmazó jeleket a központi egység folyamatosan veszi.

Minden pohár chipjét ugyanis a megbízható azonosításhoz digitális kóddal látják el, így a pincérek a megfelelő vendégnek tudnak újratölteni. Az átvitelre használt frekvenciák a feltalálók szerint a szívritmus-szabályzók működését sem zavarják.

Az újdonságról beszámoló New Scientist idézi Ronald Cole-t, a Delaware egyetem vendéglátás-menedzsment szakértőjét, aki szerint nagy szükség volna az iGlassware rendszerre. Tanulmányok mutatták ki, hogy a gyors italfelszolgálás és a vendég megelégedettsége között erős az összefüggés. Ha túl nagy az időkülönbség a rendelés és a poharak újratöltése között, romlik a teljes étkezés megítélése - mondta a szakértő.