Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Internetre csatlakozik az alsónardág is

2004.05.13. 18:41
Már megszokhattuk, hogy a boltokban a kenyértől a kenyérpirítóig minden terméken van vonalkód, de ennek a használata igen körülményes. A kereskedelmi cégek többek között ezért tartják fontosnak az úgynevezett RFID-címke, azaz rádiófrekvenciás azonosító címke széleskörű bevezetését, amely nemcsak a vásárlást segíti, hanem több milliárd eurós megtakarítást eredményezhet a lopások és hamisítások megakadályozásával, illetve a szállítás, elosztás, raktározás és leltározás egyszerűsítésével, hangzott el a Sun Microsystems csütörtöki sajtótájékoztatóján.
A vonalkódos azonosítás igencsak felgyorsította a boltokban az áruk kezelését, de számos hátulütője van: a gyűrött címke használhatatlan, a beolvasás emberi beavatkozást igényel, és csak korlátozott mennyiségű, körülbelül 12-14 bit információ tárolására képes. Ezzel szemben az RFID azonosítóval ellátott termékek gyorsan, automatikusan és nagy tömegben beolvashatóak, ráadásul a cimke 96 bit vagy több adatot képesek tárolni. A 96 bites kóddal 268 millió cég egyenként 16 millió tárgykategóriával, kategóriánként 68 milliárd terméknek adhat egyedi szériaszámot, ami talán a világ összes termékéhez elegendő.

Olcsó

A RFID- (Radio Frequency Identification) címke egy mikrochipből és egy antennából áll. Ha a mikrochip egy elektromágneses beolvasó közelébe kerül, automatikusan elküldi a rajta tárolt elektronikus termékkódot, amelyet egy szerver fogad. A chipre a gyártás során töltik fel a termékkódot, amely nem törölhető, de a chip könnyen tönkretehető. A RFID-címke lehet elemmel működő (aktív) vagy áramforrás nélkül működő (passzív), amelyek közül az utóbbi az elterjedtebb.

A Sun számos olyan hardvert és szoftvert fejleszt, amellyel a RFID-rendszerek integrálhatóak a vállalatok már meglévő informatikai rendszerébe, és 2000 óta az Auto ID Center kutatószervezet elnökeként vezető szerepet vállal az RFID szabványok kidolgozásában. A szervezet tevékenységének köszönhető, hogy ma már a címkék csupán néhány centbe, az olvasók körülbelül száz dollárba kerülnek.

Lopásgátló és zárnyitó

Az RFID egyébként egyáltalán nem új technológia, hiszen a boltok lopásvédelmi rendszere és az irodaházak kártyás belépőiben is megtalálható, de a vállalatok csak nemrég kezdték el a szállítás során is alkalmazni. Rájöttek ugyanis, hogy a rádiós azonosítókkal kiküszöbölhető a leltári pontatlanság, kiszűrhetőek a hamisított áruk, és lopás esetén könnyen kideríthető, hogy melyik két ellenőrzés között estek le a kamionról a termékek. Érzékelhető, ha a boltban kiürül egy polc, vagy ha lejárt valamelyik terméknek a szavatossága, és minőségi problémák esetén pontosan kideríthető a hibás tárgy származási helye, mondta el a sajtótájékoztatón Módly Zoltán, a Sun munkatársa.

Tárgyak az interneten

Módly szerint a jövőben minden értékes tárgy a hálózathoz fog csatlakozni a címkék segítségével, tehát a számítógépek mellett talán még a könyveink és az alsóneműink is az interneten lesznek. Persze erre még sokat kell várnunk, hiszen egyelőre csak a legnagyobb multik érdeklődnek a technológiai iránt (például a Wal-Mart), és a következő években még csak néhány szállító raklapjait akarják ellátni RFID-vel.

Tárgylista a betörőknek

Bár az azonosító címkét általában a csomagoláson helyezik el, Módly szerint könnyen elképzelhető, hogy a jövőben a gyártók beleépítik a termék anyagába. Ennek azonban a kritikusok szerint nem várt következménye lehet, például az utcát járó betörő kiderítheti, hogy a lakásokban milyen értékes tárgyak vannak.

Bár a termékek azonosításhoz ismerniük kell a kódokat, valószínűleg ez jelenti a legkisebb gondot, hiszen a hackerek manapság is sok esetben jutnak hozzá féltve őrzött hitelkártyaszámokhoz és egyéb személyes adatokhoz, amiket később az interneten értékesítenek. Mások attól félnek, hogy a teljesen egyedi azonosítóval ellátott termék a vásárló követését teszi lehetővé.

A Sun szakértői szerint az RFID telepítése egy-két év alatt megtérülhet, ezért igen sokan érdeklődnek iránta. A technológia bevezetésétől a Gillette 3-5 százalékos bevételnövekedést, a Procter&Gamble 1,5 milliárd dolláros költségcsökkenést vár. Az IDC előrejelzése szerint az Egyesült Államokban 2003-ban 91,5 millió dollárt költöttek RFID technológiára, 2008-ra azonban ez a szám 1,3 dollárra nő.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Egzotikus élmények!

Amiről eddig álmodni sem mert. Luxus nyaralás, a világ legcsodálatosabb tengerpartjain.