Zelma, Rajmund
-10 °C
-3 °C

Automata váltó kerékpárra

2001.08.17. 14:20
A kerékpár fokozatainak recsegtetése és az út bukkanóin való bukdácsolás véget érhet. A kerékpárfelszerelést gyártó japán Shimano kifejlesztett egy számítógép vezérelte rendszert, mely hegymenetben és lejtmenetben képes automatikusan fokozatot választani, illetve megfelelően módosítja a felfüggesztés beállításait.
A Shimano által bemutatott 16 sebességes automata kerékpárváltó irányítását egy "fedélzeti számítógép" végzi, melyet a kormányon helyeztek el. A sebességet és a gyorsulást érzékelők segítségével határozza meg, így a számítógép képes kiválasztani a megfelelő fokozatot. A chippel vezérelt, rásegítővel támogatott első és hátsó váltó lehetővé teszi a gondtalan sebességváltást.

Az alacsonyabb, lassabb sebességfokozatokban az első és a hátsó kerekek erősebb csillapítást kapnak, magasabb fokozatokban pedig pattogósabb lesz a beállítás. Mindezek révén egyenletes és megerőltetés nélküli lesz a kerékpározás, kivéve persze a pedálok taposását.

Nem kell mást tennie, csak hajtsa a pedálokat - adott rövid összefoglalót a Wirednek Michael Geraci, a Shimano szóvivője. A Digital Integrated Intelligence (DI2) a kerékpár sebességét és a gyorsulás változását vizsgálja a kerekekre szerelt szenzor segítségével.

Elektronikus fokozatválasztó

A fedélzeti számítógép, amely a kormányban kapott helyet, képes eldönteni, hogy a kerékpáros gyorsít éppen vagy lassít, és ennek megfelelően kapcsol lefelé és felfelé az elérhető 16 fokozat között.

Az első és a hátsó lánckerék fokozatválasztója elektromos rásegítéssel működik. Mivel elektronikus, nagyon gyorsan képes váltani. A hagyományos rendszereknél a lefelé és felfelé váltáshoz hüvelykujjal kell pattintani a kapcsolókarokat, ami kevésbé pontos. Az automatikával nincs rántás sem a váltások alatt - mondta Geraci.

A Shimano azt követően fejlesztette ki a rendszert, hogy az illetékesek rádöbbentek: a vásárlók jó részét csak összezavarja, ha sok fokozat közül válogathat. A fogászom például nagyon intelligens ember, de nem képes meghatározni, mikor melyik fokozatot kell kapcsolnia a kerékpárján - mondta William Cook, a Virginia államban működő Barcroft Cycles kerékpár tulajdonosa.

A Shimano számos prototípust készített bemutatókra. Az autókban alkalmazott automata váltóhoz hasonlóan a DI2 rendszer háromféle üzemmódot ismer. A Drive üzemmód szinte minden helyzethez képes alkalmazkodni, a Low hegymászáshoz alacsony fokozatokban tartja az áttételt, a Sport esetében pedig gyors váltások történnek a nagyobb sebesség elérésére.

A kerékpár kormányán elhelyezkedő gombokkal lehet kiválasztani az üzemmódot. Egy negyedik gombbal automatikusról kézi sebességváltásra lehet váltani.

Automatikus lengéscsillapítók

A kerékpár felfüggesztését szintén automatikusan állítja a rendszer, a sebességtől és a pedálozás ritmusától függően. Alacsony fokozatban gyorsan hajtja a pedálokat a kerékpáros, ezért a számítógép azt feltételezi, hogy emelkedőn haladnak. Ezért az első felfüggesztést a hidraulikus csillapítás megváltoztatásával merevebbé teszi. Így a rugózással a pedálokra kifejtett erő kisebb része megy veszendőbe. Növekvő sebesség mellett aztán lágyul a felfüggesztés, elnyelve a bukkanókat és komfortosabb utazást lehetővé téve.

A DI2 a Shimano első számítógép vezérelte váltója, bár egy korai mechanikus változatot már három éve piacra dobott a cég. Az új váltó jövőre mutatkozik be, de a hagyományos váltóktól eltérően a hagyományos kerékpárvázra nem lehet felszerelni.

Vagyis ha valaki hozzá akar jutni, 2-3 ezer dollár közötti összegért vásárolnia kell egy új kerékpárt. A húzós ára mellett a DI2 rendszer azzal is kitűnik, hogy fél kilóval nehezebb, mint a hagyományos váltók. Kezdetben a rendszert csak Európában árusítják majd, és a nagyobb ára és súlya miatt inkább a komfort és nem a sport kategóriában kerül majd bevezetésre.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!