Mária
-6 °C
-2 °C

Automata váltó kerékpárra

2001.08.17. 14:20
A kerékpár fokozatainak recsegtetése és az út bukkanóin való bukdácsolás véget érhet. A kerékpárfelszerelést gyártó japán Shimano kifejlesztett egy számítógép vezérelte rendszert, mely hegymenetben és lejtmenetben képes automatikusan fokozatot választani, illetve megfelelően módosítja a felfüggesztés beállításait.
A Shimano által bemutatott 16 sebességes automata kerékpárváltó irányítását egy "fedélzeti számítógép" végzi, melyet a kormányon helyeztek el. A sebességet és a gyorsulást érzékelők segítségével határozza meg, így a számítógép képes kiválasztani a megfelelő fokozatot. A chippel vezérelt, rásegítővel támogatott első és hátsó váltó lehetővé teszi a gondtalan sebességváltást.

Az alacsonyabb, lassabb sebességfokozatokban az első és a hátsó kerekek erősebb csillapítást kapnak, magasabb fokozatokban pedig pattogósabb lesz a beállítás. Mindezek révén egyenletes és megerőltetés nélküli lesz a kerékpározás, kivéve persze a pedálok taposását.

Nem kell mást tennie, csak hajtsa a pedálokat - adott rövid összefoglalót a Wirednek Michael Geraci, a Shimano szóvivője. A Digital Integrated Intelligence (DI2) a kerékpár sebességét és a gyorsulás változását vizsgálja a kerekekre szerelt szenzor segítségével.

Elektronikus fokozatválasztó

A fedélzeti számítógép, amely a kormányban kapott helyet, képes eldönteni, hogy a kerékpáros gyorsít éppen vagy lassít, és ennek megfelelően kapcsol lefelé és felfelé az elérhető 16 fokozat között.

Az első és a hátsó lánckerék fokozatválasztója elektromos rásegítéssel működik. Mivel elektronikus, nagyon gyorsan képes váltani. A hagyományos rendszereknél a lefelé és felfelé váltáshoz hüvelykujjal kell pattintani a kapcsolókarokat, ami kevésbé pontos. Az automatikával nincs rántás sem a váltások alatt - mondta Geraci.

A Shimano azt követően fejlesztette ki a rendszert, hogy az illetékesek rádöbbentek: a vásárlók jó részét csak összezavarja, ha sok fokozat közül válogathat. A fogászom például nagyon intelligens ember, de nem képes meghatározni, mikor melyik fokozatot kell kapcsolnia a kerékpárján - mondta William Cook, a Virginia államban működő Barcroft Cycles kerékpár tulajdonosa.

A Shimano számos prototípust készített bemutatókra. Az autókban alkalmazott automata váltóhoz hasonlóan a DI2 rendszer háromféle üzemmódot ismer. A Drive üzemmód szinte minden helyzethez képes alkalmazkodni, a Low hegymászáshoz alacsony fokozatokban tartja az áttételt, a Sport esetében pedig gyors váltások történnek a nagyobb sebesség elérésére.

A kerékpár kormányán elhelyezkedő gombokkal lehet kiválasztani az üzemmódot. Egy negyedik gombbal automatikusról kézi sebességváltásra lehet váltani.

Automatikus lengéscsillapítók

A kerékpár felfüggesztését szintén automatikusan állítja a rendszer, a sebességtől és a pedálozás ritmusától függően. Alacsony fokozatban gyorsan hajtja a pedálokat a kerékpáros, ezért a számítógép azt feltételezi, hogy emelkedőn haladnak. Ezért az első felfüggesztést a hidraulikus csillapítás megváltoztatásával merevebbé teszi. Így a rugózással a pedálokra kifejtett erő kisebb része megy veszendőbe. Növekvő sebesség mellett aztán lágyul a felfüggesztés, elnyelve a bukkanókat és komfortosabb utazást lehetővé téve.

A DI2 a Shimano első számítógép vezérelte váltója, bár egy korai mechanikus változatot már három éve piacra dobott a cég. Az új váltó jövőre mutatkozik be, de a hagyományos váltóktól eltérően a hagyományos kerékpárvázra nem lehet felszerelni.

Vagyis ha valaki hozzá akar jutni, 2-3 ezer dollár közötti összegért vásárolnia kell egy új kerékpárt. A húzós ára mellett a DI2 rendszer azzal is kitűnik, hogy fél kilóval nehezebb, mint a hagyományos váltók. Kezdetben a rendszert csak Európában árusítják majd, és a nagyobb ára és súlya miatt inkább a komfort és nem a sport kategóriában kerül majd bevezetésre.

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!