Luca, Ottilia
1 °C
5 °C

Az átlagjátékosnak nagy a vincsesztere, de gyenge a videokártyája

2007.06.06. 10:00
A 360 ezer Counter-Strike játékos adataiból összeállított statisztika megmutatja, hogy a játékosok pont a játékok szempontjából kulcsfontosságú videokártyán hajlamosak spórolni, cd-meghajtó és hangkártya pedig gyakorlatilag már nincs is.

A Valve játékfejlesztő cég 2004. óta szondázza a Steam online disztribúciós és szerverkereső rendszerébe bejelentkezett játékosok gépeit. A legfrissebb felmérés során több mint 360 ezer játékos adta meg konfigurációjának adatait, ők alighanem az egyik leghardcore-abb játékos közösség a világon, gyakorlatilag a Counter-Strike terroristaelhárítós taktiaki-akciójáték közönsége. Tippelje meg, vajon milyen vas van ma az átlagjátékos gépében, aztán olvasson tovább és képzelje magát az egyszeri játékfejlesztő helyébe, akinek ez alapján kellene eldöntenie, milyen hardverre optimalizálja a játékát.

Processzor és memória

Processzorfronton igencsak kiélezett az örök Intel-AMD verseny, előbbi vezet 51,4-48,6 százalékos arányban. (Egész jól állja a sarat az AMD a játékosok körében; a globális processzorpiacon a részesedése csak 20 százalék körüli.) Meglepően elterjedtek a többprocesszoros rendszerek, a játékosok 22 százaléka több mint egy cpu-val fűti a gépét. A legnépszerűbb processzorok a 2 és 2,3 GHz közötti AMD-k, a csúcskategóriát (3,7 GHz feletti Intelek illetve 3 giga feletti AMD-k) mindössze fél százalék engedheti meg magának.

A rendszermemória mennyisége a játékosok kb. felénél 512 MB, majd az egygigások és a 265 megások kategóriája következik. Érdekes, hogy még mindig mérhető a 128 megával szenvedők tábora (3,1 százalék), ami mellett tulajdonképpen már maga a Windows se nagyon indul el, nem hogy bármilyen játék.

Látvány és hang

Videokártyatéren stabil az Nvidia fölénye: a játékosok 57 százaléka választotta őket a nagy rivális ATI 36 százaléka ellenében (a maradék alaplapra integrált grafikus vezérlővel lett megverve). A legelterjedtebb kártya az alsó-középkategóriás GeForce 6600 (7,88 százalék), éppen megelőzve a nagyobb testvér GeForce 7600-at (7,28 százalék). Az ATI legnépszerűbb darabja az öregecske Radeon 9600 a negyedik helyen, 4,7 százalékos eredménnyel. A legújabb generációs, DirectX10-es kártyák aránya mindössze 1,24 százalék...

Az Alienware Area 51 AXL-je. Mindent tud, és alig 5100 dollárba kerül.

Videomemóriából 256 MB a divat (44 százalék), de sokan (28 százalék) 128-cal játszanak. A videokártya-driverek elemezgetésébe nem mennénk bele túl mélyen, mindenesetre érdekes, hogy nem nagyon akaródzik a játékosoknak frissíteni a legújabb verziókra (ami az ATI-nál idén májusi, az Nvidiánál áprilisi): a többség a tavaly októberi és idén márciusi meghajtószoftvereknél van leragadva.

A legtöbb játékos 17 collos monitoron lövi halomra az ellenfeleit, utánuk jönnek a 19 collosok. Több mint két százalék 24 hüvelykes vagy még annál is nagyobb képernyőn űzi az ipart. A több videokártyával dolgozó gépek száma elenyésző (1,3 százalék), az a kevés pedig szinte mint az Nvidia SLI technológiáját használja, az ATI Crossfire nevű megoldása mintha nem is létezne.

A hangkártya, mint külön komponens mára gyakorlatilag eltűnt: a legnépszerűbb gyártó, az egykor legendás SoundBlaster szűk tíz százalékos részesedéssel vegetál a különféle alaplapra integrált hangkeltők mellett.

Egyebek

Az operációs rendszerek között egyeduralkodó a Windows XP (93 százalék), a Vistának éppen csak sikerült öt százalék fölé tornásznia magát. Háttértárak terén a dvd még ennél is látványosabban veri a cd-t (az arány 96:4), merevlemezeknél pedig a legfelső, 250 GB feletti kategória a legnépesebb. Az internetkapcsolat szinte minden esetben szélessávú, azon belül is a két megabites vonal a leggyakoribb (33 százalék), de még mindig vannak majdnem háromszázaléknyian, akik betárcsázós modemmel játszanak.