Judit
-2 °C
8 °C

Stirling-motor a rejtélyes találmány?

2001.01.16. 12:46
Tovább folytatódik a találgatás Dean Kamen titokzatos találmányával, a Gingerrel kapcsolatban. Bizonyos források szerint a dolog nem más, mint egy Stirling-motorral üzemeltetett roller. De mi az a Stirling-motor?
Dean Kamen, a feltaláló, aki azzal került be a Guinness rekordok könyvébe, hogy egész életében ugyanazt a kék farmernadrágot hordja, most már nagy erőkkel igyekszik csitítani a titokzatos találmánya körül kialakult felhajtást. A felhajtás azonban addig nem fog csitulni, amíg a dolog titok.

Rokkendroller

Ginger és Fred
Jelenleg a találgatások halmazában a roller-teória áll a legerősebben. Az elmélet egyik alapja, hogy azok, akik még titokzokni leereszkedése előtt Kamen műhelyének környékén mászkáltak (meglátogatták a feltalálót), egy kisebb hatkerekű rollert véltek látni a munkapadon, illetve tervek formájában a falakon.

Kamen ezeknek az embereknek elmagyarázta, hogy a dolog neve Ginger. A név magyarázata a következő: a híres iBot kerekes kocsi kódneve a fejlesztés idején Fred volt - a két kódnév így könnyen megfejthető utalás Fred Astaire és Ginger Rogers kettősére, akik úgy szteppeltek, mint senki sem. (Az iBot kerekes kocsi különlegessége, hogy bár két keréken mozog, amikor az ember előredől az ülésben, ahelyett hogy hasra esne, a kocsi előre gurul vele.)

Szabadkézi Stirling-motor
[forrás]
A másik részlet, hogy Kamen tavaly beadott egy saját fejlesztésű Stirling-motorról szóló szabadalmat.

A Stirling-motort Robert Stirling skót lelkész találta fel 1816-ban. Működési elve a gázok hőtágulásán alapul.

A Stirling-motor két dugattyúból áll, amelyek egymástól eltérő szögben összekötve mozognak. Az egyik dugattyú a felmelegedő gáz tágulásának hatására mozgatja a tengelyt, amely a másik dugattyút elmozdítva az előbbit lehűti, amelyben a lehűlő gáz tovább mozgatja a tengelyt a hő felé, ezáltal újrakezdve a körforgást.

Dean Kamen
A Stirling-motor hatásfoka 30 százalék, a hagyományos belsőégésű motorok 25-40 százalékos hatásfokával szemben (szinte ugyanakkora), nagy hátránya ezekhez képest, hogy lassú; nagy előnye, hogy egyszerű, és nem szennyezi a környezetet.

A Stirling-motornak több mechanikai megoldása is létezik. Ezeket egyrészről a NASA fejleszti űreszközökben való felhasználásra, másrészt specializált tanszergyártók készítenek Stirling-készleteket, amelyekből egy csésze forróvíz és egy jégkocka felhasználásával lehet mozgást előállítani, és rácsodálkozni a fizikára.

Megváltozott világ

S-motor otthoni fizikai kísérlethez
Ha felidézzük tehát a közismert jós Bob Metcalfe titokzatos mondatát arról, hogy nem egyértelmű, mennyire rengeti meg a világot az, aki feltalálja a fémet, és azt kanál formájában dobja piacra, szinte hihető, hogy tudjuk, mi a találmány. Egy közepesen forradalmian tökéletesített Stirling-motor és a kerék feltalálásával egyidősnek tekinthető roller újragondolása.

Ha tehát a találgatás folyamán nem tévedtünk el végzetesen, akkor megállapítható, hogy egy nagy tömegben gyártott, a gyakorlati élet követelményeinek megfelelő Stirling-motor elterjedésének messzemenő világgazdasági és történelmi következményei lehetnek. Egy olyan világban, ahol több milliárd gépkocsi áll át Stirling-motorra, az olajcégek egycsapásra kardjukba dőlnek. Az olajtermelő országok bezárhatják a boltot, és a légkondicionálóikat hátrahagyva a radikális fundamentalizmus felé fordulhatnak. A világ államai általában véve örök búcsút mondhatnak a benzin adóztatásából származó bevételnek, ami - mint már önök is sejtik - nagy szívás lesz pirinyó hazánknak.

Dean Kamen pedig a Credit Suisse First Boston Bank elgondolásainak megfelelően a világ leggazdagabb embereként bujkálhatna az arab titkosszolgálatok bosszúja elől. A lényeg egy: a légszennyezésnek legyen vége.