Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Bepoloskázott szarvasok

2001.01.05. 09:21
Az autósok épségét is veszélyeztetik a Washington állambeli Sequim közelében élő szarvasok, melyek az autópályán át vándorolnak téli szálláshelyükre. A helyi állatvédők rádióadós gallérokkal szerelték fel az állatokat, így a szarvasok közeledtére villogni kezdenek az autópálya melletti figyelmeztető táblák.

Magyarországon szerencsére ritkán fordul elő, hogy az autósok elé őz vagy szarvas lép ki az útra, többnyire kóbor kutyák és macskák végzik a kerekek alatt. Ez persze a néhai négylábúakat nem vigasztalja, a sofőrök és utasok testi épségét azonban nagyban befolyásolja, hogy egy tízkilós kutyát sodor a lökhárító, vagy egy kétszáz kilós szarvas jön be a szélvédőn.

A helyi állatvédők rádióadós gallérokkal szerelték fel az állatokat
Észak-Amerikában korántsem ilyen jó a helyzet, ott ugyanis jóval nagyobb annak az esélye, hogy a hétvégi házhoz tartó család vadonatúj egyterű szabadidőjárműve egy kanyar után egy döbbent szarvassal találja szemben magát.

A Seattle közelében fekvő Sequim lakosainak ugyancsak meggyűlt a bajuk a környék szarvasaival, akik a tél beálltával a városnak is otthont adó völgybe költöztek. Ezzel nem is lett volna baj, csak éppen a lenti, melegebb vidékekre a frissen épített autópályán át vezetett az állatok útja. Az autók és a szarvasok nagysebességű találkozása az utóbbi öt évben tucatnyi szarvas halálát okozta.

Az autók és a szarvasok nagysebességű találkozása az utóbbi öt évben tucatnyi szarvas halálát okozta
Az emberek szerencsére sértetlenül megúszták a karambolokat, mivel arrafelé főleg terepjárókon közlekednek a népek. Az autókban azonban így is tetemes kár esett, és csak idő kérdése volt, hogy mikor okoz egy rosszkor átkelő szarvas emberhalált. A problémára tehát sürgősen megoldást kellett találni: hogyan élhetnek együtt a szarvasok az autópályával?

Legegyszerűbb lett volna drótkerítéssel szegélyezni az autópályát, ez azonban megfizethetetlenül drágának bizonyult. Felmerült a szarvasok elkergetésének lehetősége is, ezt azonban a helyi állatbarátok embertelennek minősítették. Már úgy tűnt, hogy nincs kivitelezhető megoldása a kérdésnek, amikor Shelly Ament biológus meglepő ötlettel állt elő: rádióadókkal kell felszerelni az állatokat, hogy tudni lehessen, mikor kelnek át az úton.

Valamennyi falkavezért rádióadóval felszerelt gallérral látják el
A fél éve folyó kísérlet sikeresnek mondható: a szarvasjelzővel felszerelt útszakaszon mindössze egyetlen szarvast ütöttek el ez idő alatt. Az állatvédők most nagyjából minden tizedik állatot, valamennyi falkavezért rádióadóval felszerelt gallérral látják el. A gallér által adott rádiójelet nemcsak az állatvédők készülékei veszik, melyek segítségével nyomon követhetik a csorda vándorlását, hanem a 101-es főút kísérleti szakasza melletti rádióvevők is.

Hamarosan a teljes autópályát ellátják rádióvevőkkel, melyek nagy, villogó táblákat hoznak működésbe, ha egy szarvas negyedmérföldnyinél jobban megközelíti az autópályát. Így remélhetőleg egyetlen szarvas sem leli halálát az autóúton, és a környékbeli karosszérialakatosoknak is kevesebb dolguk lesz.