További Hardver cikkek
Magyarországon szerencsére ritkán fordul elő, hogy az autósok elé őz vagy szarvas lép ki az útra, többnyire kóbor kutyák és macskák végzik a kerekek alatt. Ez persze a néhai négylábúakat nem vigasztalja, a sofőrök és utasok testi épségét azonban nagyban befolyásolja, hogy egy tízkilós kutyát sodor a lökhárító, vagy egy kétszáz kilós szarvas jön be a szélvédőn.
A helyi állatvédők rádióadós gallérokkal szerelték fel az állatokat |
A Seattle közelében fekvő Sequim lakosainak ugyancsak meggyűlt a bajuk a környék szarvasaival, akik a tél beálltával a városnak is otthont adó völgybe költöztek. Ezzel nem is lett volna baj, csak éppen a lenti, melegebb vidékekre a frissen épített autópályán át vezetett az állatok útja. Az autók és a szarvasok nagysebességű találkozása az utóbbi öt évben tucatnyi szarvas halálát okozta.
Az autók és a szarvasok nagysebességű találkozása az utóbbi öt évben tucatnyi szarvas halálát okozta |
Legegyszerűbb lett volna drótkerítéssel szegélyezni az autópályát, ez azonban megfizethetetlenül drágának bizonyult. Felmerült a szarvasok elkergetésének lehetősége is, ezt azonban a helyi állatbarátok embertelennek minősítették. Már úgy tűnt, hogy nincs kivitelezhető megoldása a kérdésnek, amikor Shelly Ament biológus meglepő ötlettel állt elő: rádióadókkal kell felszerelni az állatokat, hogy tudni lehessen, mikor kelnek át az úton.
Valamennyi falkavezért rádióadóval felszerelt gallérral látják el |
Hamarosan a teljes autópályát ellátják rádióvevőkkel, melyek nagy, villogó táblákat hoznak működésbe, ha egy szarvas negyedmérföldnyinél jobban megközelíti az autópályát. Így remélhetőleg egyetlen szarvas sem leli halálát az autóúton, és a környékbeli karosszérialakatosoknak is kevesebb dolguk lesz.