Natália
-3 °C
8 °C

Távirányítós transzkontinentális vasutak

2003.11.21. 10:41
A gépzsíros acélkabinokban robotoló vasutasok helyét hamarosan átveszik a kényelmes bőrfotelből irányító irodai munkások, akik a számítógépek és a Wi-Fi rendszerek segítségével indítják útnak az áruszállító gépszörnyeket.
A drótnélküli adatátvitelt biztosító Wi-Fi technológia először idén augusztusban jelent meg az amerikai vasúthálózatokon, de ennek az előnyeit eddig csak az utasok élvezhették. A kaliforniai ACE vasúttársaság és a PointShot Wireless ugyanis kimondottan azért építette ki a hálózatát, hogy a Szilícium-völgy kisvárosok között ingázó infomunkásai munkába menet is internetezhessenek.

Üres vezetőfülkék

Az új-mexikói Burlington Northern and Santa Fe (BNSF) vasúttársaság azonban nemrégiben felfedezte, hogy a Wi-Fi a vonatok távirányítására is alkalmas lehet.

Bár a vállalat mozdonyai az egész amerikai kontinenst bejárják, a rádiós technológiát egyelőre csak a rendezőpályaudvarok és szerelőcsarnokok környékén használják. A BNSF szerint ez a módszer a korábbinál sokkal hatékonyabb, mert így egyszerre több szerelvényt lehet mozgatni, és sokkal biztonságosabb, mint amikor mozdonyvezetőkre bízzák ugyanezt a munkát.

Központi irányítás

A számítógép előtt ülő irodai vasutasok pontosan azt láthatják az kijelzőn, mint amit a vezetőfülkéből látnának, és akár még a kürtöt is megszólaltathatják, mondta el a The Registernek Jeff Campbell, a BNSF informatikai igazgatója.

A Computerworld információi szerint a BNSF múlt hónapban sikeresen kipróbált egy hangfelismerésen alapuló technológiát, amellyel a vasúti személyzet hívásait adatként tudják rögzíteni. A vállalat azt is tervezi, hogy az összes vagonját és az árukat RDIF rádiós azonosítóval fogja nyomon követni.