Árpád
-1 °C
9 °C

Az udvarias számítógép növeli a munkakedvet

2004.07.19. 10:38
Egy tajvani kutatás szerint a számítógépes hibák sokkal kevésbé lennének idegesítőek, amennyiben a programozók a jelenlegi szövegeknél elegánsabb és udvariasabb megfogalmazásban közölt hibaüzeneteket írnának. Ha a gép nem frusztrálja a felhasználót, nőhet a munkateljesítmény és a kreativitás is.
A távol-keleti kutatók szerint a kiegyensúlyozottabb számítógép-használat érdekében az operációs rendszerek és a különböző szoftverek gyakrabban kérhetnének bocsánatot, mint eddig. Ezáltal a felhasználó kevésbé érzi magát hozzá nem értőnek, kevésbé aggódik, hogy a géphasználat során valami hibát vét, és így sokkal produktívabb és kreatívabb munkára képes.

Nyers és mentegetőző szoftverpár

Jeng-Yi Tzeng, a tajvani nemzeti Tsing Hua egyetem kutatója 269, a kísérlet céljáról mit sem sejtő középiskolást vont be a vizsgálatba. Két, egy nyers és egy mentegetőző modorú programot állított össze a játékhoz, amelynek az volt a célja, hogy a diákok rájöjjenek, melyik kínai közmondást takarja a gép feladványa. A kitalálós játékot a program beépített hibái nehezítették, például a helyesen megoldott példákat a program később újra az új feladványok közé keverte, írja a New Scientist nyomán az Agent Portál.

Félóra játék után az udvariasabb verzió felhasználói jópofának nevezték a játékot. Hatvan százalékuk szerint a bocsánatkérés élvezetesebbé tette a játékot, és mindössze tizenkét százalékuk érezte manipulálva magát.

"Pontosan erre az eredményre számítottam" - kommentálta Eric Horvitz, a Microsoft szakembere az együttműködő, nem pusztán eszközként viselkedő számítógépekben hívő kutató, az elhíresült - sokak számára rendkívül idegesítő - Microsoft Gémkapocs, alias Gem Géza atyja. "Az arrogáns szoftverek éppen úgy idegesítik a felhasználókat, mint az arrogáns emberek" - fogalmazott.

Mesterséges intelligencia kell

Ezzel szemben Jonathan Klein, a robotjátékokat készítő iRobot cég munkatársa úgy véli, a gyakran ismételt bocsánatkérés őszintétlenségére figyelmeztetett: a frusztrált felhasználó inkább "gépelje ki magából" a feszültséget, a számítógép pedig empatikusan reagáljon erre, mesterséges intelligencia segítségével.

Tzeng azonban Jonathan Klein megközelítését addig nem tartja lehetségesnek, amíg a mesterséges intelligencia nem képes felismerni a felhasználók érzelmeit. Addig is az udvarias mentegetőzés, azaz "a felhasználónak mindig igaza van" álláspont közvetítése sokkal kifizetődőbb és egyszerűbb.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.