Natália
-3 °C
8 °C

Hangstúdió a videokártyában

2004.09.06. 11:01
Kapcsolódó cikkek (1)
Lehet, hogy a gémerek 3D-s videokártyái húzzák ki a slamasztikából a bajba jutott digitális hangstúdiókat? Egy kis amerikai cég, a BionicFX legalábbis ezt ígéri.
A hangtechnikában az utolsó néhány év egyértelműen a virtuális hangstúdiókról szólt, az egészen kicsi házi rendszerektől kezdve fel egészen a százezer dolláros nagyságrendig. Aki pedig látott már ilyet, az tudja, hogy a technológiának ez a fordulata - a hagyományos stúdióberendezések (szintetizátorok, szemplerek és hangfeldolgozó effektek) kiváltása szoftveres megoldásokkal - millió kis előnnyel jár. Ezekért az előnyökért azonban fizetni kell, a virtuális stúdiótulajdonos munkájának jó részét a számolgatás és az optimalizálgatás teszi ki: ahhoz, hogy valós időben, egyszerre lehessen futtatni akár húsz, harminc vagy ötven stúdióalkalmazás-elemet, bele kell férnünk Intel (vagy más) processzorunk teljesítménykorlátaiba.

Álca

A hangtechnikai piac még világméretekben sem számottevő nagyságrendű, összehasonlítva mondjuk a videojátékokkal, így a 3D-s videokártyákon találhatókhoz hasonló olcsó és nagy teljesítményű segédprocesszorok elterjedésére itt nincs esély. Még a profik is csak jóval gyengébb képességű kiegészítők közül válogathatnak, viszont jóval magasabb áron.

A furfangos James Cann, a BionicFX fejlesztője viszont azt állítja, hogy szabadalma, az AVEX (Audio Video Exchange) kitörést jelent ebből az ördögi csapdahelyzetből. A csel abból áll, hogy Cann a digitalizált hangjeleket egyszerűen videotextúráknak álcázza, így küldi át őket a videokártyára, ahol persze már saját, előzetesen odatöltött programrészlete várja az adatokat feldolgozásra. Az iszonyatos sebességgel elvégzett műveletek végeztével az eredmény kiolvasható a videokártyából.

Negyven gigaflop

A teljesítményviszonyokat legjobban a számok érzékeltetik: míg a jelenlegi leggyorsabb Pentiumok öt-hat gigaflop körüli erővel képesek számolni, a BionicFX által ajánlott Nvidia grafikus chip negyven gigaflopon pörög, amihez hasonlóról a hangtechnikusok eddig még csak nem is álmodhattak. Igaz, Cann még hozzáteszi a Tom's hardware-nek adott interjújában, hogy ezt a teljesítményt maradéktalanul egyelőre még nem lehet kivenni a kártyából, mivel az AGP busz áteresztőképessége ezt nem teszi lehetővé; a helyzeten az új PCI Express csatolórendszer várhatóan sokat javít majd.

Teremakusztika

Egyelőre még sok a kérdőjel az új technológia körül, mivel működés közben - a fejlesztőkön kívül - eddig senki sem látta: a piaci startot januárra ígéri a cég, az első nyilvános bétaverziót pedig októberre. Az első alkalmazás egy teremakusztika-szimulátor (közismertebb hangmérnök-nevén: zengető), a BionicReverb lesz. A zengetés közismerten nagy számításigényű feladat: a terem közepén képzeletben elhelyezett hangforrás tiszta hangjából kell előállítani a falakról különböző irányokba visszaverődő hanghullámok által előadódó hangképet. Ahhoz, hogy ez minél pontosabb, élethűbb lehessen, óriási számítási kapacitásra van szükség - az AVEX technológia, ha jól működik, sokmillió forintos berendezések minőségét közelítheti meg az asztali játékpécéken.

Cann jövendölése szerint programja csak az első lépés, és a grafikus kártyák számolási képességeit a közeli jövőben számos más területen is ki tudjuk használni, például tudományos alkalmazásokban, vagy akár a jól ismert SETI programban is.