Miklós
-7 °C
2 °C

Xbox, az ideális webszerver

2001.04.13. 02:25
A Microsoft feltehetőleg mindent megtesz, hogy első konzolját csak és kizárólag játékra lehessen használni, de ha a 16 mega memóriájú Sega Dreamcastba belenyomtak egy Linuxot, az Xbox sem lesz kivétel. Az igazán élelmesek Linux helyett inkább egy Apache-szervert barkácsolhatnak a nagyszerű paraméterekkel rendelkező vasból.
Power today, server tomorrow
Keményvonalas linuxosok egy csoportja már az Xbox első bejelentése óta feni a fogát, hogy a Microsoft első konzolját megfertőzhesse a szabad forrású operációs rendszerrel. Nem is csoda, hiszen a még az év végén is erősnek számító gépet - 733MHz-es processzorral, 64MB memóriával, DVD-meghajtóval, 100 Mbps Ethernettel és 8 gigás merevlemezzel - a szoftvercég a gyártási költségek alatti áron, legfeljebb 300 dollárért fogja szórni, hogy versenyben maradjon a Playstation 2-vel.

Ennyiért még az ördöggel is megéri küzdeni egy linuxos gépért, csakhogy erre a Microsoft is gondolt. A probléma a hagyományos perifériák, azaz a billentyűzet, egér, nyomtató és modem teljes hiányában gyökeredz. Bár a konzolnak lesznek USB-csatolói, ezeket a redmondiak "speciális" USB-portoknak nevezik, azaz szinte biztos, hogy annyit torzítanak a szabványon, hogy mezei USB-eszközökkel ne bírjon kommunikálni.

Se keze, se lába, szerver

Ha a Microsoft semmiképp nem akarja, hogy a táposabb vásárlók asztali géppé csiszolják az Xboxot, ám legyen. Legyen belőle webszerver. Egy webszervernek igazából nincs szüksége billentyűzetre, egérre, monitorra vagy egyéb lokális múlandóságra, mivel hálózaton keresztül bármilyen másik gépről könnyedén vezérelhető.

Az Xbox operációs rendszere egy lecsupaszított Windows 2000 lesz, jobbára sok kipróbált és hasznos funkcióktól mentesen. A küldetés mégsem bukhat el egy ilyen apróságon, a webszerver már akkor boldog, ha írni-olvasni képes a merevlemezt, a hálózaton meg záporoznak az adatcsomagok - mindkét művelet nélkülözhetetlen a játékok számára is, így ezek blokkolásától nem kell tartani.

Barkácsszakkör indul

A cél tehát, hogy az Apache-ból xboxos játékot faragjon a powerjúzer. A szoftver portolásához a Microsoft Xbox Development Kits csomagja épp megfelel, ezzel a fejlesztők ugyanúgy dolgozhatnak, mint a megszokott windowsos alkalmazásokkal. A Linuxszal ellentétben itt nem kell újrafordítani az egész oprendszert, csak egy olyan programra van szükség, ami elfut a meglévő rendszeren.

Nyolc gigabájttal nem lehet messzire szaladni, ráadásul a merevlemez csatolója még csak nem is SCSI, hanem mezei IDE, egy kisebb webszervernek még így is pompásan megfelel. Ha valakinek több tárhely kell, forduljon bizalommal a Network Appliance-hoz. Ha valaki drágának találná a cég 15 ezer dolláros, 50GB-os kapacitású eszközeit, berakhatja helyére az Xboxot is, simán.

Harciasabb és kalandvágyóbb felhasználók, ha netán szétfeszítenék az Xbox burkolatát, még a merevlemezt is kicserélhetik nagyobbra. Ekkor a garancia elszáll, dehát ilyen dobásuk úgysem lesz mégegy.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!