Kristóf, Jakab
17 °C
24 °C

„Három év az Xbox 360 előnye” - Interjú

2005.12.07. 21:25
A Stormregion fejlesztési igazgatója arról beszélt, hogy az Xbox 360 processzora az egyik legerősebb darab lehet, ami eddig otthoni gépbe került, de megtudtuk azt is, honnan származik a játékgép grafikus magja.

Tommal, azaz Szerémy Tamással, a Stormregion szoftverfejlesztő cég fejlesztési igazgatójával beszélgetünk az Xbox 360-ról. A 40-50 négyzetméteres iroda másik sarkában várakozik türelmesen a játékgép, de a ventillátorok zümmögése idáig hallatszik. A belvárosi irodát két lényegesen nagyobb terem zárja közre, a Stromregion stábja ezekben készíti a jövő játékprogramjait. Odakint esik az eső, mi meg a játékgépekben rejlő lehetőségekről beszélgetünk.

Milyennek tartjátok az Xbox 360 processzorát?

Elég izgalmas a belső architektúrája. Elsősorban arra tervezték, hogy több párhuzamos utasításszálat kezeljen, a három mag mindegyike két szállal dolgozik, ami hat utasítás végrehajtását jelenti egyetlen órajel alatt. A 3,2 gigahertzes frekvencia is kellően magas, más tekintetben azonban kevesebbet tud a csip, mint egy fejlettebb pc-s processzor. Hiányzik belőle például az utasításjóslás képessége.

Össze lehet hasonlítani egy erősebb pc-s processzorral a teljesítményét? Például egy Athlon FX 57-tel?

Annyira más rendszerekről van szó, hogy értelmetlen egy efféle összehasonlítás. Elképzelhető, hogy a nyers erőt tekintve matematikai műveletekben az Xbox 360 processzora jobban teljesít bármelyik pc-s csipnél, de mindennapi alkalmazások során egyáltalán nem biztos, hogy érezhető ez a különbség.

Mit lehet tudni a grafikus magról? Nagy a titkolózás.

Az Ati a gyártó, és néhány speciális tulajdonságtól eltekintve a leginkább az X800-aséhoz hasonlít.

Akkor miben rejlik egy játékgép ereje? A processzora nem erősebb, mint egy jobb számítógépé, a grafikus magot én is megvehetem magamnak egy videokártyára építve…

Ez igaz, ugyanakkor pc-re lényegesen nehezebb és bonyolultabb megírni egy játékot, ami behatárolja a lehetőségeket. Ha azt akarom, hogy egy szoftver jól fusson pc-n, azt harmincféleképpen kell optimalizálni. Nem tehetjük meg, hogy a játékot csak a létező legerősebb hardverre készítjük el. Függetlenül a DirectX-től a szoftvert külön el kell készíteni az összes létező videokártya-generációra, egészen a Geforce 3-asig. Most a 7-es sorozatnál tartunk, úgyhogy el lehet képzelni, hogy ez mekkora meló. Játékgép esetében viszont nincsenek ilyen megkötések. Az Xbox360 hardvere adott, a mi dolgunk csak annyi, hogy mindent kihozzunk belőle.

A mostani játékok mit mutatnak a gép erejéből? Kóstolgatják?

Még azt sem, a processzor teljesítményének legfeljebb harminc százalékát használják ki.

Mikorra várható, hogy elkészülnek az első olyan játékok, amik megmutatják, mire képes az új Xbox?

Legkorábban egy év múlva, 2006 karácsonyán.

Nem szalad el addig a világ az Xbox mellett? Nem lesznek már lényegesen erősebb pc-k a piacon addigra?

Lehet, hogy lesznek, de a korábban említett problémák miatt a játékok lényegesen jobban néznek majd ki Xboxon. Én úgy számolom, hogy legalább három évig versenyképes lesz a játékgép a legerősebb pc-kkel.

Xbox 360 vagy PS3?

Nehéz kérdés. Szerintem hasonló teljesítményű gépekről lehet szó, papíron talán valamivel gyorsabbnak tűnik a Playstation 3. De nem minden a nyers erő, ha nehéz a hardverre optimalizálni a játékot, az egész keveset ér. A Playstation 2 esetében két évbe tellett a programozóknak megtanulni a játékgép logikáját, japán agy kell hozzá, ezért is készítették eleinte ők a legjobb szoftvereket a konzolhoz. Ha a Playstation 3-nál is hasonló lesz a helyzet, az ronthatja a játékgép esélyeit.

Készítitek már a szoftvereket a Microsoft új játékgépéhez?

Hivatalosan erre nem válaszolhatok.

Akkor máshogy: ha esetleg készítenétek valamikor a közeljövőben Xbox 360-ra játékot, az milyen stílusú lenne?

Ha készítenénk ilyesmit, az várhatóan taktikai akciójáték lenne.