Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Xbox: Erőltetett menet

2001.03.07. 12:28
A Microsoft hozzávetőleg kétmilliárd dollárt bukhat Xbox játékkonzolján, amely 2005 előtt biztosan nem fogja visszahozni a beléfektetett pénzeket, állítja a Merrill Lynch napokban közzétett tanulmánya.
A konzolpiacon általános gyakorlat, hogy az eladott játékgépek mindig veszteséget termelnek, amelyet a gyártók a játékeladások és a licencek után befolyó összegekkel ellensúlyoznak. A Segának például így sikerült kiütnie magát a hardvergyártók sorából, hogy a ráfizetéses Dreamcast gépeit már nem volt miből finanszíroznia. A gyártási költségek a termék élettartamának vége felé egyre olcsóbbak lesznek, és ahogy csökkennek a hardvereladások, a szoftvereken már csak kaszálni kell.

Pénzt vagy életet

X-BOX a játékkonzol
Az Amerikában őszi-téli megjelenéssel várt Xbox az áltagosnál többet vesz ki a Microsoftból, mivel a cégnek hatalmas beruházásokra volt szüksége, hogy egy számára teljesen új piacra léphessen be, a Sony és a Nintendo felségterületére. A Microsoft csak marketingre elsüt 500 millió dollárt, és ehhez jön még az Xbox csúcstechnológiájához passzoló szokatlanul magas gyártási költség, 375 dollár gépenként.

"Minél többet adnak el, annál többet buknak rajta", élcelődött a Merrill Lynch elemzője a szoftvermonopólium helyzetén. Csupán a hardvergyártáson durván 125 dollárt veszít a Microsoft, és ebben még nincsenek beleszámítva a forgalmazási, a marketing és az adminisztratív költségek. Az IDC elemzői szerint azonban ez nagyjából megegyezik a Sony Playstation 2 gépekre leosztott veszteségével, bár ez mindaddig spekuláció marad, amíg meg nem szilárdul az Xbox végfogyasztói ára.

A Microsoft egyelőre hallgat az Xbox áráról, de sok választási lehetősége nincs, a Sony és a Nintendo két oldalról szorítják a satuba. A Playstation 2 jelenleg 300 dollárért megy, míg a Nintendo Gamecube várhatóan 199 dollár lesz, azaz 300 dollár felé semmiképp nem mehet a Microsoft. Legrosszabb esetben megpróbálkozhat a 299 dolláros léccel, de valószínűbb, hogy alávág kicsit a Sony-nak egy 279 dolláros megoldással.

Csurran-cseppen

A Merrill Lynch becslése szerint a Microsoft ötmillió gépet passzol el 2002 nyaráig, amely elmehet egész 10 millióig a 2004-ben záródó gazdasági évben. Az IDC tavalyi előrejelzése szerint a következő években jelentősen megnő az eladott konzolgépek száma, ugyanakkor az ebből befolyó pénz 2001 3,3 milliárdjáról 2003-ra 2,3 milliárd dollárra fog csökkenni.

Kritikus pont lesz az Xbox életében, mikor sikerül a boltokba kerülnie. 2001 végére lett beígérve az amerikai és a japán premier, ám elemzők szerint utóbbi könnyen átcsúszhat 2002-re, mivel a japán szoftvercégek lassan kapcsolódtak be a fejlesztők sorába. Esetleges késlekedés esetén zökkenőmentes amerikai nyitásra lesz szükség, hogy 1-2 millió Xbox kirepüljön, mivel Japán a világ játékpiacának 25-30 százalékát teszi ki.

A Microsoft az összesen 20 milliárd dolláros játékpiacon szeretne minél nagyobbat hasítani a Sony és a Nintendo rovására. A két talpon maradt konzolgyártó forgalma közösen 11 milliárd dollárt tesz ki. A Nintendo konzolja mellett GameBoy családjával és franchise-ötleteivel - mint amilyen a Pokemon - a markában tartja a 7-12 éves korosztályt. A Sony PlayStation gépével a tizenévesektől felfelé hódít, konzoleladásait független szoftvercégek játékaival pörgeti.

Kiismerni a terepet

A Microsoft az utóbbi üzleti modellt akarja lemásolni. A vállalat az Xbox ismerős harver- és szoftverelemeitől (Intel processzor és DirectX), a könnyű programozhatóság ígéretével azt várja, hogy szinte minden élő játégcég fejleszteni fog konzoljára. A Sony sikereit nehéz lesz megütnie, állítják elemzők.

Az első PlayStation 80 millió példányban figyel a világ legkülönbözőbb háztartásaiban, 744 millió eladott játékkal egyetemben. A PlayStation 2 alkatrészhiány miatt akadozó terítése ellenére a Sony egy év alatt nyolcmillió konzolt passzolt el. Amire az Xbox megjelenik ez a szám 20 millió körül lesz, több mint 250 játékkal megtámogatva. Az Xbox premierjekor 20 játékkal indul neki a piac meghódításának.

A Merrill Lynch elemzői erős második vagy harmadik befutónak saccolják az Xboxot, bár nem tartják kizártnak, hogy idővel átvegye a lista vezető pozícióját, mint ahogy azt eddig több piacon elérte (Windows, Office, böngészők, kéziszámítógépek?). Az IDC derűsebb jövőt lát az Xboxnak, szerintük a Microsoft és a Sony fog több ízben megharcolni az első helyért.