Árpád
-1 °C
9 °C

MTA: Korszerűsíteni kell a természettudományos oktatást

MTI
2003.04.16. 10:28
A Magyar Tudományos Akadémia szakbizottsága úgy ítélte meg, hogy a természettudományos tárgyak tanításának feltételei fejlesztésre és korszerűsítésre szorulnak. Az MTA kulcsfontosságúnak ítéli a természettudományos tárgyak helyét és szerepét a 2005-től életbe lépő kétszintű érettségi rendszerében.

Az MTA természettudományos közoktatás helyzetét elemző ad hoc bizottsága az MTI információi szerint nem tartja megengedhetőnek a természettudományi tárgyak óraszámának további csökkentését. A bizottsági tagok fontosnak tartják, hogy a természettudományos szemlélet és ismeretek jelentőségüknek és nélkülözhetetlenségüknek megfelelő súllyal jelenjenek meg a tantervekben, a tananyagban, az óraszámokban és a számonkérés során egyaránt.

A Bazsa György egyetemi tanár által vezetett testület szerint nem kétséges, hogy a tananyagok mennyiségét csökkenteni kell, de ez nem járhat együtt a tanítási keretek, az óraszámok csökkentésével.

A bizottság a megjelent dokumentumok alapján úgy véli, hogy a érettségi két szintjének eltérő funkciója nem jelenik meg az új követelményrendszerben. Jelenleg úgy tűnik, a két szint között csak a követelmények mennyiségében és valamelyest mélységében van nem érzékelhető funkcionális eltérés.

A testület szorgalmazza a felsőoktatás egészén belül annak tisztázását, hogy fontosnak és elégségesnek tartják-e az érettségizők minél teljesebb általános műveltségét, jobb kommunikációs képességét vagy az egyes szakmákhoz tételes "előismereteket", többlettudást várnak el elsősorban azokon a szakokon, ahol túljelentkezés van. Elengedhetetlennek tartják, hogy a kötelező érettségi tárgyak között legyen egy természettudományos tárgy is.

A közoktatásban nem arra van szükség, hogy minden tanulót a természettudomány művelésére készítsenek elő, hanem arra, hogy kialakítsák a diákokban a tudomány eredményeire alapozva a megfigyelés képességét, a megismerés módszereit, a természeti összefüggések ismeretét. A természettudományos tárgyak tekintetében meghatározónak tartják az elméleti és gyakorlati ismeretek, az osztálytermi előadás és a kísérletezés egészséges arányát, utóbbiaknak meghatározó szerepük van a tanulói képességek fejlesztésében.

Az MTI értesülései szerint a testület állásfoglalását eljuttatta Magyar Bálint oktatási miniszternek is.