Mária

Ragadozó baktériummal a fertőzések ellen

MTI
2004.02.03. 15:27
Német és brit kutatók szerint az úgynevezett ragadozó baktériumok - antibiotikumokat helyettesítve - alkalmasak fertőzések kezelésére. Mint a Science című brit tudományos folyóirat beszámolt róla, a németországi Max Planck Intézet és a nagy-britanniai Nottingham egyetemének munkatársai a Bdellovibrio baktériummal kísérletezve állapították meg, hogy a mikroba igen hasznos lehet abban a korban, amikor a gyógyszeripar által fejlesztett hagyományos antibiotikumok fokozatosan veszítenek hatékonyságukból. A baktérium gyorsan változtatja helyét, érzékeli más mikróbák jelenlétét, rájuk tör, és megsemmisíti azokat. A kutatók remélik, hogy a Bdellovibrio mikrobamegsemmisítő képességének összetevőit feltérképezve, sikerül azt gyógyszereknél is felhasználni, de nem kizárt, hogy a tulajdonságait imitáló gyógyszer helyett maga a baktérium juttatható be a szervezetbe.

A baktérium érzékeli a potenciális zsákmány által kibocsátott kémiai összetevőket, majd nagy sebességgel megközelíti azt. Amint a kiszemelt sejtet elérte, azonnal hozzákapcsolódik. Szervezete olyan anyagokat termel, amelyekkel rést váj a kiszemelt sejtbe, befészkeli oda magát, és mintegy belülről falja fel azt. A Bdellovibriot az tenné alkalmassá az antibiotikumok helyettesítésére, hogy - bár állatkísérletekkel ezt még megnyugtatóan alá kell támasztani -, a jelek szerint emlősöknél a sejteket nem képes megfertőzni, és nem vált ki erős immunreakciót.

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.