Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Intelligens oktatószoftverek az amerikai középiskolákban

ITTK
2004.10.01. 10:48
Az Egyesült Államok középiskoláiban egyre több olyan oktatószoftvert használnak, amelyek képesek alkalmazkodni a diákok egyéni problémamegoldási módszereihez. Az intelligens szoftverek olyan alkalmazások, amelyek az egyéni problémamegoldási megközelítések mellett a tanulók erősségeit és gyengéit is igyekeznek feltérképezni, ennek alapján pedig visszajelzés és személyre szabott javaslatok adására is képesek.

Az intelligens oktatóprogramok piacának egyik vezető terméke az a Cognitive Tutor névre keresztelt szoftver, amelyet a Carnegie Mellon Egyetem berkeiből induló Carnegie Learning nevű cég fejlesztett ki. A szóban forgó rendszerek körében kutatásokat végző Art Graesser, a Memphisi Egyetem pszichológia- és számítástechnika-professzora a Carnegie rendszerét tekinti az intelligens oktatóprogramok "szabványának". A  Carnegie Mellon Egyetem által végzett vizsgálatok pedig azt mutatják, hogy az alkalmazást használó tanulók rendre magasabb pontszámot értek el a teszteken, mint a program segítségét igénybe nem vevő diákok.

A szakemberek ugyanakkor arra is felhívják a figyelmet, hogy bár az intelligens oktatóprogramok kiválóan alkalmasak az egyértelmű megoldásokkal rendelkező tantárgyak, mint például a matematika esetében, addig a nem annyira egyértelmű és határozottan körülírható válaszokat adó tárgyak, mint például a szociológia vagy a pszichológia esetében jóval kevésbé hasznosak.

A Cognitive Tutort használó mintegy 1700 alsó és felső tagozatos amerikai középiskola tanárai, diákjai és igazgatói mindenesetre elismeréssel szólnak a rendszerről.