Konzervált napfény
Ausztriai és
hollandiai kísérletek után most Angliában próbálnak nyáron eltett
meleggel, "konzervált napfénnyel" jégmentesíteni egy útszakaszt.
A padlófűtésnél szokásos csőhálózatban keringő víz
hőszigetelt tartályba gyűjti a nyári meleget, és télen ezzel a hővel
melegítik fagyáspont fölé az út hőmérsékletét.
A brit Transport Research Laboratory Ltd. hozzákezdett
Berkshireben egy kísérleti útszakasz kiépítéséhez, ahol a téli
csúszásmentesítést nem sózással vagy homokszórással, hanem
melegítéssel oldják meg. Az energiát a nyáron begyűjtött
napenergiából nyerik - jelentette a New Scientist című brit
tudományos folyóirat.
A májusban megkezdett kísérlet során egy magánút rövid szakaszát
csőhálózattal látták el: 12 cm mélységben egymástól 15 cm távolságra
25 mm átmérőjű polietilén csöveket rejtenek a betonba. Ebben a
mélységben a talaj éves átlaghőmérséklete 12 Celsius-fok, de nyáron
25 fokra is felmelegszik.
A nyári melegben felmelegedő vizet az út mellett beásott,
méteres polisztirol hőszigeteléssel burkolt tartályokba vezetik.
Télen, amikor az aszfaltban elhelyezett szenzorok szerint a
hőmérséklet +2 fok alá süllyed, a tartályokból az úttest
csőhálózatába szivattyúzzák a melegvizet, hogy ne alakulhasson ki az
út felületén jégréteg.
Ausztriában és Hollandiában már próbálkoztak hasonló módszerrel,
de ott a víztartályokat 20 méteres mélységbe kellett beásni.
Nagy-Britanniában enyhébb az éghajlat, ezért olcsóbban kiépíthető a
rendszer. A két éves kísérlet a brit költségvetésnek 480 ezer
fontjába (860 ezer dollárjába) kerül, de az elképzelések szerint a
jövőben hasonló módszert irodák padlófűtésénél is lehetne alkalmazni.