Ambrus
-7 °C
3 °C

Éneklő szárnyak

MTI
2005.08.24. 17:19
Egy fiatal ausztrál repülőmérnök piezoelektromos hangkeltőket szerelt egy kisrepülőgép szárnyára, hogy ezzel csökkentse a levegő tapadását. Az eredmény kisebb légellenállás, kisebb üzemanyag fogyasztás, alacsonyabb minimális repülési sebesség, és talán egy innovációs díj a feltalálónak. Ian Salmon repülőgép-mérnök hallgató a Qantas repülőgépgyárban dolgozik fejlesztő mérnökként, és találmányával bejutott a 2005-ös "Fresh Science awards" innovációs verseny 13-as döntőjébe.

Ian a repülőgép szárnyát rugalmas műanyag lapocskákkal borította, melyek alá a magas-sugárzó hangszórókban is gyakran használt piezoelektromos hangkeltőket tett. A szárnyfelület elektromossággal gerjesztve hangrezegést adott ki. Jól megválasztott frekvencia esetén a légáramlatok a szárny mentén simábbak lettek, s ezzel a szárny hatékonysága javult. A legjobb eredményt egy-egy speciálisan megválasztott frekvencia adta, de a zene is hozott némi javulást.

A hanggal csökkentett légellenállás ötlete nem teljesen új, voltak már ígéretes szélcsatornás kísérletek, ahol nagy hangszórókat irányítottak a modellekre, de még senki sem próbálkozott hangkibocsátó szárnyakkal. A módszer előnyei kis sebességeknél szembeötlőbbek, ahol a levegő viszkozitásának, tapadásának nagyobb hatása van, ezért Ian Salmon ötletét a következő generációs kisrepülőgépekben szeretné megvalósítani.