Miklós

A fiatalság génjének titka

MTI
2005.11.15. 13:03
A fiatalság génjének is nevezett, 1997-ben felfedezett Klotho fehérje az oxidációs stresszel szembeni ellenálló képességet befolyásolva fejti ki hatását, mutatták ki sejttenyészeteken és genetikailag módosított egereken amerikai tudósok.

Az élet fonalát szővő görög istennőről, Klothóról elnevezett fehérjét felfedező Makoto Kuro-o professzor a texasi egyetemen nyolcéves kutató munkával egy lépéssel közelebb került a "fiatalság-hormonnak" is nevezett gén működésének megmagyarázásához, s eredményeiről az amerikai biokémiai és molekuláris biológiai társaság folyóiratában számolt be.

Egérkísérletek igazolták, hogy az emlősöknél a Klotho gén összefüggésbe hozható az öregedéssel, mivel hiánya öregköri betegségeket, korai öregedést okoz, túladagolása pedig 20-30 százalékkal meghosszabbítja az életet.

Későbbi kutatások során az is kiderült, hogy a Klotho fehérje a sejtek oxidációs stresszel szembeni ellenálló képességét növeli. A sejtekben felszaporodó szabad gyökök károsítják a DNS-hez hasonló makromolekulákat és fehérjéket, és az öreg szervezet sejtjei nem jól működnek. A Klotho képessé teszi a sejteket a méregtelenítésre, mivel aktivizálja a mangán-szuperoxid-diszmutáz enzimet, amely fontos antioxidáns, de amelynek mennyisége a szervezetben az életkorral arányosan csökken. Védő hatását a sejtek mitokondriumában fejti ki, mivel a káros szuperoxidokat hidrolizálva kevésbé káros hidrogén peroxiddá alakítja át őket.