Szupergyors helikopter
A helikopterek repülési sebességének korlátot szab sajátos meghajtásuk. Az X2 előzetes típusnevű amerikai légijármű, egy orosz megoldás adaptációjával, a tervek szerint elérheti az óránkénti 450 kilométeres, e kategóriában világrekordot jelentő sebességet is.
A helikopterek rotorja forgásakor keletkező elfordító-erőt a messze hátranyúló farokrészükön forgó kis légcsavarral egyenlítik ki. Erre azonban nincs szükség, ha közös tengelyen két emelőrotor forog egymással szemben, mert azok kölcsönösen kioltják egymás forgatónyomatékát. Úgyszólván kizárólag ezt a rendszert alkalmazzák a Nyikolaj I. Kamov tervezte orosz helikoptereken, így a mi mezőgazdasági helikoptereinken is, amelyek egyértelműen beváltak, még akkor is, ha ez év nyarán sorozatban következtek be légibalesetek nálunk, éppen a Kamovokkal.
Az eddig csak egyrotorosokat gyártó amerikai Sikorsky-gyárban (amelynek alapítója ugyancsak Oroszországból emigrált) úgy döntöttek, hogy legújabb, egyelőre X2 típusúnak nevezett, kisérleti helikopterükön Kamov megoldását alkalmazzák. Így akarnak gyorsabb repülésre képes légijárművet alkotni, - a helikopterek sebességének ugyanis határt szab, hogy a rotorok hegyén a forgás meg az előrehaladás közben keletkező sebesség olykor megközelíti a hangét, amikor fellép a transszónikus légellenállás-növekedés. Ezért a mai szerkezetű gépek legfeljebb 350 km/órával repülhetnek.
Ennek a jelenségnek az elhárítására az X2 hátranyúló farokrészére nem kiegyenlítő, hanem előrehajtó légcsavart szereltek. Amikor a gép már gyorsan repül, szembeforgó rotorjai sebességét csökkentik, mert akkor, a farlégcsavar általi gyors előrehajtás révén a rotorok már részben autogiróként (csavarszárnyas repülőgép módján) emelik a gépet. Ezért az X2 legnagyobb sebessége a tervek szerint eléri majd a 450 km/órát, új sebességi világrekordot állítva fel a helikopterek kategóriájában.