Mária
-6 °C
-2 °C

Együttműködna az ORTT-vel a Nemzeti Hírközlési Hatóság

MTI
2006.02.16. 14:56

A mobil-előfizetők száma nőtt, a felhasználói árak csökkentek, és ennek a tendenciának a fenntartása a célja a Nemzeti Hírközlési Hatóságnak (NHH) - ismertette Pataki Dániel, a szervezet elnöke csütörtökön Budapesten.

Az elmúlt évben a mobilszolgáltatások piacán az előzetes becslések alapján 10 százalékkal csökkentek az árak - mondta el az NHH elnöke a hatóság 2005-ös adatait és idei terveit ismertető sajtótájékoztatón.

Ugyanakkor a három szolgáltató előfizetőinek száma a tavalyi év során 600 000-rel 9,32 millióra, a penetráció több mint 6 százalékponttal 92,4 százalékra nőtt - tette hozzá.

Hangsúlyozta: az idei évben továbbra is a mobil és vezetékes hívásvégződtetési díjak, valamint a vezetékes piacon tapasztalható regionális különbségek csökkentése a cél. Az árcsökkentés mértékéről azonban nem kívánt adatokat elárulni.

A hatóság tavaly júniusban érvénybe lépett rendelkezése szerint a 2004. decemberi végződtetési díjhoz képest a T-Mobile és a Pannon 10,38 százalékkal, a Vodafone 16,48 százalékkal csökkentette a hálózatába érkező hívások díját. A verseny élénkülését célzó intézkedés nyomán a végződtetési díjak szolgáltatók közötti különbsége a korábbi esetenkénti 40 százalékról 20 százalékra csökkent.

A vezetékes piacon a forgalmi díjak az alternatív szolgáltatók megjelenésével szintén csökkentek, míg az előfizetői díjak szinten maradtak. A hálózaton belül a teljes hangforgalmon belül a közvetítőválasztással bonyolított forgalom aránya tavaly meghaladta a 10 százalékot.

A szélessávú előfizetések száma 65 százalékkal 413 ezerre nőtt, a kábeltelevíziós hálózaton keresztüli szélessávú előfizetésekkel együtt pedig ez a szám 2005 végén az NHH becslései szerint elérte a 600 000-et.

A 100 lakosra jutó előfizetések száma így 6 százalékra nőtt, ami az unióhoz újonnan csatlakozó országok között a legmagasabb szint - jegyezte meg az elnök.

Az NHH idei terveiről szólva az elnök elmondta: céljuk annak elérése, hogy a szolgáltatók alacsonyabb áron kínálják többek között a hurok átengedést és a számhordozást terhelő egyszeri díjakat. Ez várakozásaik szerint további lökést ad a versenynek és az árcsökkentésnek.

A hatóság fogyasztóvédelmi szerepét a tavaly indult, a mobiltarifákat összehasonlítását lehetővé tevő internetes oldal, a Tantusz továbbfejlesztésével erősítik. Első lépésben a szélessávú szolgáltatások összehasonlítását teszik elérhetővé.

Mivel az elektronikus szolgáltatásokhoz egyre inkább tartalomszolgáltatás is kapcsolódik, ezért az NHH az Országos Rádió- és Televízió Testülettel (ORTT) együttműködést kezdeményez.