Külföldön terjeszkednek az orosz mobilcégek
Elemzők szerint az MTS és fő versenytársa, a Vimpelcom az idén 15-17 százalékos árbevétel-növekedésre számíthat a lakosság elkölthető jövedelmének növekedésével összhangban. Tavaly a lakosság elkölthető jövedelme 9 százalékkal nőtt, elsősorban az ország legfőbb exportcikke, a kőolaj drágulásának köszönhetően. A mobilcégek növekedésének másik forrása a külföldi terjeszkedés lehet, ehhez egy-két cég már meg is tette az első lépéseket: a Vimpelcom fő részvényese, az Alfa csoport nemrégiben részesedést vásárolt a török Turkcellben, kiütvén a TeliaSonerát.
Az MTS 7-10 milliárd dollárt szán üzletrészvásárlásra Észak-Afrikában, a Közel-Keleten, Ázsia egyes országaiban, illetve Délkelet-Európában. Megjegyzendő, hogy a nagy nyugati társaságok, köztük a legnagyobb Vodafone újabban ugyancsak a felzárkózó piacokat akarja jobban megdolgozni, miután a túlérettnek vélt japán piacról márciusban kilépett, és egyes híresztelések szerint csökkenteni akarja amerikai jelenlétét is.
Elemzők úgy látják, bár az orosz cégek nem olyan tőkeerősek, mint azok a vállalatok, amelyekkel külföldön meg kell mérkőzniük, de több tapasztalatuk van a gyengébb piacok kiaknázásában, ahol az egy főre jutó bevétel havonta 10-20 dollár, míg ugyanez Nyugat-Európában 30-40 dollár. Az orosz belföldi piacon viszont igyekeznek csökkenteni a költségeket a nyereségesség fenntartása érdekében, ugyancsak a telítettség miatt: az MTS 20 százalékkal csökkenti moszkvai központjában az alkalmazottak számát, a regionális központokban 10 százalékos lesz a leépítés.