Mária
-7 °C
3 °C

Jobb lehet a repülőgépek belső klímája

MTI
2006.06.08. 11:38
A turistaszezonban sokan repülőgéppel jutnak el kiválasztott úti céljukhoz. Ez kellemes utazást feltételez, de a nagy magasságban sok kényelmetlenséggel is számolni kell. Például az utaskabin túl száraz levegőjével, amin most egy speciális berendezés beépítésével már lehet segíteni.

A hosszabb repülőutak során mindenki észlelheti, hogy az utaskabinokban - még a luxus osztályúakban is - nagyon száraz a levegő, mert azt a nagy magasságban ritka levegő beszívásával cserélik, frissítik fel.

A nedvességtartalom az ajánlott, minimális 20 százalék helyett általában csak 5-8 százaléknyi, mint a Szaharában egy nyári nappalon. Emiatt kiszárad a torok, a száj, a kontaktlencsék a szemmozgás során fájdalmat, könnyezést okoznak. Ugyanakkor az utaskabin belső, szigetelő falai és a gép törzsszerkezete közötti részeken a hőmérsékletkülönbségek miatt nedvesség csapódik ki. Az pedig korrodálja a fémeket, károsítja a hőszigetelő-anyagokat és sokszor okoz zavarokat a vezeték-rendszerekben is.

Ezt a problémát oldotta meg a svéd CTT vállalat CAIR (cabin atmosphere indicator-regulator) elnevezésű, nagyjából 60 kilós, ám gépenként - a típustól és nagyságtól függően - 60-300 ezer dollárba kerülő berendezése. Lényege, hogy a felesleges helyeken jelentkező nedvességet a még alacsonyan repülő gépen pára állapotában beszívja, illetve a jeges lecsapódást melegítéssel párává alakítja. A beszívott nedvességet szivacsszerű anyagokban tárolja, hogy aztán onnan a gép kabinjaiba visszafújja.

Így a first class utastérben 25, az economy (a legolcsóbb) osztályon pedig legalább 15 százaléknyi lesz a nedvességtartalom. A pilótafülkében pedig mindig ideális hőmérsékletet és nedvességtartalmat biztosít.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!