Mária
-6 °C
-2 °C

Rejtély, hogy hogyan szexeltek az egyiptomiak

MTI
2006.10.11. 11:38
Mika Waltari Szinuhe című regényéből, vagy a Liz Taylor alakította Kleopátrából az a kép kerekedett ki, hogy az ókori egyiptomiakat rögeszmésen kísértette a halál és a túlvilág, másrészt azonban szexuális szabadosság jellemezte őket. Elmélyült tudományos kutatás azonban nem folyt erről a területről, és ennek egyik oka az volt, hogy az egyiptológiával sokáig elsősorban a puritán angolszász kutatók foglalkoztak - írta az El País című spanyol napilap.

Az ókori egyiptomiak szexuális szokásainak kevéssé feldolgozott témájával foglalkozott a spanyol egyiptológusok nemrég megrendezett tenerifei kongresszusa. A kongresszuson Marc Orriols egyiptológus számolt be kutatásairól: kiderült számára, hogy a görög-római korszak előtti időkből nagyon kevés ábrázolás maradt fenn. Uadi Hammamat, Deir al-Bahari, Deir al-Medina rajzai főként istenségek közösülését mutatják be. Min isten például állandó erekcióban szerepel és elég gátlástalanul jelenik meg Hathor, Geb, Nut és Ozirisz is.

Emberek közötti aktust azonban csak valamivel több mint 30 rajz mutat be. Nagyobbik részük az úgynevezett "a tergo" (hátulról) pozitúrában, amelyből a kutató szerint akár arra is lehetne következtetni, hogy ez volt a szokásos, jellegzetes póz. Ő azonban úgy véli, hogy az ábra nem szexuális aktust mutat be, hanem esetleg a megalázás egy fajtáját, a hatalom gyakorlását a partner felett és ebben az esetben mindkét szereplő férfi lehet. Néhány rajzon "normális" helyzetben láthatók a párok, de lehet, hogy itt sem kimondottan szexuális jelenetről, hanem hieroglifikus jelről van szó. Kettőn szerepel a "misszionárius" testhelyzet is.

Az úgynevezett torinói papirusz ugyan nagyon egyértelmű közösülési jeleneteket tartalmaz, de Orriols ezekről kételkedve nyilatkozott. Régebben bordélybeli jelenetekként értelmezték, de a kutatók szerint a férfiak arcvonásai, aránytalanul nagy hímvesszőjük, valamint a nők akrobatikus testhelyzete miatt inkább szatirikus alkotásról lehet szó. Mivel egyetlen ilyen példány létezik, és az eredete sem tisztázott, azt is feltételezni lehet, hogy egy magánszemély rögzítette rajta emlékeit a maga szórakoztatására. Szövegekben akad továbbá itt-ott utalás fétisizmusra, pedo- és zoofiliára is, de az egész anyag összehasonlíthatatlanul szegényebb a görög és a római szexuális ábrázolások áradatánál, s így nehéz belőle következtetéseket levonni - állapította meg a tudós.