Szilárda

Tehéntejjel a kalici vírus ellen

MTI
2006.11.20. 10:34
Ausztrál kutatók laboratóriumi kísérletei szerint a szarvasmarha előtej (kolosztrum) bizonyos összetevői nagy mértékben gátolni tudják különféle szájon át terjedő, többnyire a táplálékkal a szervezetbe jutó vírusok, köztük a kalici és a polio vírusok szaporodását.

Karl B. McCann (Melbourne-i egyetem) és munkatársai kalici vírussal, illetve polio vírussal fertőzött sejtekhez szarvasmarha előtejből származó laktoferrint adagoltak, és ez jelentősen csökkentette a vírusok fertőzőképességét. A vírusokkal végzett laboratóriumi kísérleteket nehezíti, hogy sejttenyészeteket kell megfertőzni velük, és csak bizonyos sejt-vírus kombinációk tarthatók életben.

A kutatók azt tapasztalták, hogy a fertőzés előtt vagy közben sejttenyészetekhez adagolt szarvasmarha eredetű laktoferrin lényegesen lelassította a kalici, illetve polio vírusok terjedését. Ki tudták mutatni, hogy a vírusok jelenlétében laktoferrin jelent meg a sejtek felületén, s feltehetően elzárta az utat a vírusok elől - amint arról a kutatók az alkalmazott mikrobiológiával fogflalkozó Journal of Applied Microbiology című folyóiratban beszámoltak.

Egy másik ausztrál biológus csoport - az előző kutatásban is részt vevő - és szintén a Melbourne-i egyetemen dolgozó - H. Roginski vezetésével az International Diary Journal című, tejtermékek kutatásával foglalkozó tudományos folyóiratban összefoglalta a különböző eredetű tejfehérjék és peptidek mikrobiológiai hatásával kapcsolatban eddig megjelent száznál is több publikáció eredményét, és azt a következtetést vonta le, hogy különféle vírusok ellen a szarvasmarha eredetű laktoferrin sokkal hatásosabb, mint az emberi eredetű.