Natália
-3 °C
8 °C

Internetezők könyvvásárlási szokásai Magyarországon

Net Research Center
2001.10.08. 12:50
Az idén tavasszal készült TGI-NRC Visitor Lifestyle Research 2001 keretén belül sor került többek között az internetezők hazai könyvvásárlási szokásainak vizsgálatára is. A kutatás eredményeiből kiderült, hogy a megkérdezettek túlnyomó többsége, 86% vásárolt könyvet az elmúlt egy évben. Ezen belül a válaszolók 54%-a 1-4 darabot, 23% 5 és 9 darab között, 23% pedig több mint tizet vásárolt. A 14-29 évesek 83%-a, a 30-49 évesek 93%-a vásárolt könyvet a kutatás előtti egy évben. Érdekes eredményeket mutat az internetezők között a vásárlók kor szerinti megoszlása. A vevők majdnem kétharmada, 62%-a 14-29 évesek közül kerül ki, és csak 29% a 30-49 évesek korosztályából. A vásárolt könyvek száma esetében viszont más a helyzet; az adatok szerint a korral nő a megvásárolt könyvek száma. A 10-nél több darabot vásárolók esetében már az idősebbek vannak többségben, 45%-kal, szemben a 14-29 évesek 43%-ával, és ez természetesen fordítva is igaz, a kevesebb megvásárolt könyvek esetében nő a fiatalok aránya. Ezek a különbségek leginkább a korral változó vagyoni helyzettel magyarázhatóak. A megkérdezettek leggyakrabban, nem meglepő módon, könyvesboltokban vásárolnak könyvet, ez az esetek 85%-ában van így. 8% utcai könyvárusoknál, 5% könyvklubokban vásárol legtöbbször. Az elsősorban az Internetről rendelők aránya igen alacsony, csupán 1%, és mindössze további 9% említette ezt, mint ritkábban használt alternatívát. A felmérés adatai alapján kiderült, hogy a nyugati országokhoz hasonlóan Magyarországon is a könyvek és a CD-k a legnépszerűbb online vásárolt termékek. A különbség az internetezők Interneten való vásárlásának arányában van. Míg például Észak-Amerikában a Net felhasználói között már az év elején átlépte a 80%-ot az online vásárlók aránya, addig Magyarországon csupán 22% ez az arány.