Emma
3 °C
10 °C

Hétmilliós büntetés kapott a T-Online

2008.03.28. 12:01
A versenyhivatal szerint megtévesztő módon népszerűsítette adsl-szolgáltatását a T-Online, ezért hazánk vezető szolgáltatójának hétmillió forint bírságot kell fizetnie.

Másfél évvel ezelőtt eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a T-Online ellen, mert észlelte, hogy a társaság 2006 nyarán, majd 2006 őszén a fogyasztókat megtévesztve hirdette ingyenes kipróbálásra adsl-csomagját. A T-Online a reklámjaiban azt ígérte, hogy a fogyasztó 30 napon belül mindenféle költség és kötöttség nélkül elállhat a szolgáltatástól.

Nem volt ügyfél, mégsem új ügyfél

Csakhogy a reklámokban nem szerepelt egy igen kellemetlen tény. Aki a szolgáltatást egy hónapon belül lemondta, annak valóban nem kellett egy fillért sem fizetnie a próbahónapért. A T-Online anyacége, a Magyar Telekom azonban a tesztelőket a felmondást követő három hónapban nem tekintette új fogyasztónak. Ezzel ők igen komoly károkat szenvedhettek, hiszen a Magyar Telekomnál csak új ügyfelek kaphattak kedvezményes árat.

Mivel a Magyar Telekom nagykereskedelmi szerződési feltételei szerint új felhasználónak csak az számít, akinek a szerződéskötést megelőző három hónapban nem volt adsl-szolgáltatásra szóló szerződése, így a T-Online szolgáltatását ingyen kipróbáló, ám azt végül igénybe nem vevő, később más szolgáltatónál próbálkozó ügyfelek eleshettek a kedvezménytől.

Nem tudhattak róla

A versenyhivatal szerint az előfizetőknek nem kell ismerniük a nagykereskedelmi feltételeket és az abból fakadó – számukra kedvezőtlen – következményeket. Mivel más társaságok a kedvezményeket megadták a régi ügyfeleknek is, az emberek joggal gondolhatták, hogy a próbahónap után bármely másik szolgáltatónál akciós előfizetést köthetnek.

A T-Online a tévéreklámjaiban kifejezetten arra utalt, hogy kötöttség és költség nélkül lehetett a próbahónapot igénybe venni, amit a GVH szerint nem bizonyult igaznak, és semmi sem utalt a próbahónap felmondásának esetleges következményeire. Mindezek miatt a GVH a fogyasztók megtévesztéséért 7 millió forintra bírságolta a T-Online-t.

A bírság összegének meghatározásakor súlyosító körülmény volt, hogy a megtévesztő reklámokat nagyon sokan láthatták, és hogy a T-Online piaci részesedése jelentős. Enyhítő körülmény volt ugyanakkor, hogy nem súlyos jogsértésről van szó, és a megtévesztés az embereknek csak egy részét befolyásolta.