Judit
3 °C
6 °C

Weblog keresi a tárcsázó programok áldozatait

2004.02.23. 08:30
A számítógépre a felhasználó tudta nélkül magát befészkelő, és kérés nélkül drága külföldi számokat hívogató programok ellen az utóbbi fél évben semmit nem tettek az illetékesek, állítja Telkes József. A fejvadászcégéről ismert üzletember megpróbálja összegyűjteni, hogy mennyi kárt okozhattak eddig Magyarországon a dialer programok.
A külföldi internetes oldalakon könnyen felugorhat egy-egy olyan idegen nyelvű figyelmeztető ablak, melynek OK-val történő bezárása nem várt lavinát indít el a felhasználó gépén. A furmányosan bekötött szkript észrevétlenül kémkedő és tárcsázó programokat tölthet le illetve telepíthet.

A tárcsázó (dialer) programok emelt díjas hívást kezdeményeznek, nem egy esetben azonnal és feltűnés nélkül átvéve az eredeti internetes hívást. Onnantól kezdve pedig a magas percdíj ketyeg. Németországban és Svájcban az elmúlt hónapokban törvényen kívül helyezték a hasonló csalást alkalmazó programokat.

A Matáv szerint szóltak

A Matáv a "kezdőket" segítendő létrehozta a www.netezz.matav.hu oldalt, amelyen egy ingyenes internet-tanfolyam keretében a kapcsolatváltó betárcsázó programok veszélyére is felhívják a figyelmet, közölte a társaság illetékese. A honlapon a Matáv lehetőséget biztosít arra, hogy az internetezők szakértőktől kérdezhessenek és kaphassanak választ az internetezésről.

Tavaly szeptember elején sajtótájékoztatót tartott az Axelero "Biztonságos internet" témában, ahol erről a veszélyforrásról is beszámoltak, valamint tanácsokat adtak az elkerüléséhez. A sajtótájékoztatót követően sajtóközleményt adtak ki a témában, az információs anyag jelenleg is megtalálható az internetes szolgáltató honlapján, emlékeztetett a Matáv illetékese.

Két napra előre és hátra

Telkes József február közepén fedezte fel, hogy a számítógépe a modemen keresztül egy 008821 kezdetű külföldi számot hívott fel, és ismeretlen ideje lóg a vonalon. Természetesen ennek gyorsan véget vetett, majd a MATÁV nemzetközi tudakozójától megtudta, hogy a szám az EMSAT nevezetű műholdas szolgáltató hálózatában van, a hívásért pedig bruttó 975 Ft-ot kell fizetni, mondta el lapunknak az üzletember.

Azonnal megpróbálta megtudni, hogy mennyivel nőtt a telefonszámlája, de a Matáv ilyen összegzést azonnal nem, csak a 48 órával korábbi időpontra tud adni. A központos megelőző intézkedésként azt ajánlotta, hogy a vonaláról tiltsák le a nemzetközi hívásokat. A tiltás átfutási idejére a Matáv 48 órát ígér, de nyilvánvalóan sokkal hamarabb végre tudja hajtani, mondta az üzletember.

Telkes József elmondása szerint azonnal elkezdett nyomozni az ügyben, mi minden hangzott már el az internet magyar felén a betárcsázós programokról és az EMSAT-hívásokról. Nem egy esetben fordult már elő itthon, hogy mit sem sejtő előfizetők a szokásos összeg sokszorosára rúgó telefonszámlát kaptak.

Érkeznek panaszok

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) műszaki, valamint jogi szempontból folyamatosan vizsgálja az internet használata közbeni nemzetközi és EMSAT-hívásokat, nyilatkozta lapunknak Csóh György, a hatóság budapesti irodájának piacfelügyeleti előadója. Mint megtudtuk, a hivatalba tavaly október óta mintegy húsz bejelentés érkezett.

Csóh György szerint 2001. óta összessen hetven panasz érkezett. A keletkezett kár (mivel a hívások 1 perctől 40 percig tartottak) nemzetközi hívások (mintegy 45 darab) esetében 10-20 ezer forint, EMSAT-hívások esetében (mintegy 25 darab) 40-100 ezer forint körül alakult.

Kivizsgálják a reklamációkat

Ebben a témában számlareklamációk érkeztek a Matávhoz. "Az egyébként csökkenő számú reklamációk jelentős hányadát a hasonló esetek teszik ki, ennek megfelelő súllyal kezeljük a problémát" - közölte a társaság illetékese. A törvényi előírásoknak és a belső szabályzatnak megfelelően a panaszok kivizsgálása megtörtént, több esetben hatósági helyszíni vizsgálat is volt. A vizsgálatok eredményei ezekben az esetekben is megegyeztek a Matáv vizsgálati eredményeivel.

Kérdésünkre, hogy miért nem sikerült eddig letiltani a nyilvánvalóan csalásra használt külföldi számokat, a Matáv illetékese azt válaszolta, hogy az előfizetői hozzáférési pontról kezdeményezett hívásokat a szolgáltatónak a hatályos törvényi kötelezettségek alapján teljesítenie kell. A Matávnak nem áll jogában ezen hívások jogosságát vizsgálni, továbbá azt sem vizsgálhatja, hogy a fennálló internetes kapcsolaton keresztül milyen információk áramlanak.

A Matáv ugyanakkor folyamatosan figyelemmel kíséri a belföldi és nemzetközi forgalmak alakulását. Ha egy adott hívószám forgalma kirívóan megnő, a Matáv a nemzetközi társszolgáltatói kapcsolatain keresztül felveszi a kapcsolatot a külföldi távközlési szolgáltatóval. Amennyiben az adott hívószámról egyértelműen megállapítható, hogy kapcsolatváltó betárcsázós programokkal való visszaélésekhez használják, akkor a Matáv letiltja az automatikus hívásfelépítés lehetőségét az adott hívószámra, de a hívószám továbbra is kapcsolható kezelőn keresztül.

Több károsult is lehet

A hivatalos álláspont szerint évente alig néhány tucat ember eshet Magyarországon ebbe a csapdába. Telkes József mégis azt gyanítja, hogy sokkal komolyabb lehet a helyzet, hiszen ismerőseitől ő is hallott már gyanúsan magas számlákról.

Telkes Józsefnek megmutattuk az Index betárcsázós csalásról szóló tavaly októberi cikkét. Az üzletember mélységesen fel van háborodva, hogy ilyen alaposan ismert a visszaélés menete, és mégsem tesz senki ellene semmit. Szavai szerint elő akarja keríteni a felelőst, "akinek minden így jó, ahogy van".

Eltűnnek a számok

Az NHH szakértője szerint sajnos a csalásra használt kapcsolási számok letiltása nem olyan egyszerű, mint azt sokan gondolnák. Hiszen a szerverek, amelyekre a nemzetközi és EMSAT-hívások érkeznek nem hazánk területén találhatók (bár léteznek nemzetközi egyezmények a zavartalan távközlés biztosítására).

Bonyolítja a helyzetet, hogy mire kiderül, a hívások mely kapcsolási számra (országba) irányulnak, addigra általában ezek meg is szűnnek. Az NHH megfigyelései alapján általában legfeljebb három hónapig működnek, és utána nyomtalanul megszűnnek ezek a szolgáltatások, mondta Csóh György.

Kérjen részletfizetést

Más magyar károsultak esetét megismerve az üzletembernek az a benyomása támadt, hogy itthon igazából senki nem akar tenni semmit. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség a fogyasztóvédelem eszközeivel nem tud segíteni, az NHH pedig legfeljebb azt tudta megállapítani, hogy a hívás valóban megtörtént, mondta Telkes József.

A Matáv ügyfélszolgálata a károsultaknak csak annyit tud mondani, hogy a károsult kérjen a nagy számlájára részletfizetési lehetőséget, emlékeztetett Telkes József.

Jelszavas védelem

Ha valakinek a számlája "hirtelen" megemelkedik, azt sajnos normál körülmények közt a tárgyhónapot követő hónap huszadikáig tudja meg, és ennek függvényében intézkedhet először a szolgáltatónál, mondta Csóh György.

A felhasználó ugyanakkor kérheti az NHH segítségét. Általában célszerű (jelszavas) híváskorlátozást alkalmazni. A felhasználó emelett letilthatja a nemzetközi-, emeltdíjas- és mobilhívásokat, emlékeztetett Csóh György.

Lehetne alap a korlátozás

A szakértő szerint az igazán elfogadható megoldás az lenne, ha a szolgáltatók alapként biztosítanák a híváskorlátozás alkalmazását, tehát lenne valamilyen 4 jegyű szám alapjelszóként, és a felhasználó saját maga változtathatná meg jelszavát, tilthatná le a szükséges irányokat.

Telkes József eközben a matav.tk címen elérhető weblog és egy Yahoo levelezőlista beindításával a hasonló tapasztalatokon átesett felhasználókkal szeretné felvenni a kapcsolatot. Reményei szerint sikerül felmérni a dialer alkalmazások által eddig okozott valódi kárt, és kiharcolni az illetékesek megfelelő intézkedését.