Natália
-3 °C
8 °C

Átvilágított digitális videomagnók

2002.05.06. 17:54
Egy szövetségi bíró hatvan napot adott a digitális videomagnót gyártó Sonicblue cégnek arra, hogy kiderítse, milyen tévéműsorokat másoltak, vettek fel és cserélgettek a készülék vásárlói. A döntés után egy nappal a társaság két területen is kemény munkához látott.
Míg a Sonicblue jogi osztálya megpróbálja elérni a határozat visszavonását, a műszakiak azon vannak, hogy elkészítsék a több ezer készülék használatát lenyomozó szoftvert, hátha mégsem tudnak kibújni az ítélet alól.

Múlt csütörtökön Charles Eick amerikai szövetségi bíró azt közölte a Sonicblue gyár képviselőivel, hogy kötelesek minden elérhető információt összegyűjteni arról, milyen TV műsorokat másoltak, vettek fel, cserélgettek, és néztek meg reklámok nélkül a ReplayTV 4000 digitális videomagnók tulajdonosai.

A bíró úgy döntött, az információkat át kell adni a felperes tévéhálózatoknak és filmstúdióknak, melyek a Sonicblue-t beperelték a ReplayTV 4000 forgalomba hozásáért. A befolyásos érdekcsoportok haragja azért fordult a készülék ellen, mert a felhasználók a műsorokat a reklámbejátszásokat átugorva rögzíthetik, sőt a fizetős műsorokat olyan nézőkkel is megoszthatják, akik nem fizettek a tartalmakért.

Lopnak a nézők?

A médiacégek - köztük a Paramount és a Disney - azt állítják, hogy a ReplayTV 4000 segítségével az emberek ellophatják a szerzői jogvédett műsorokat. A bíró döntése nem kötelezi a Sonicblue-t arra, hogy név szerint azonosítson minden egyes felhasználót. Sikerült úgy megegyeznie a médiavállalatokkal, hogy az adatok anonimek maradhatnak, és minden felhasználó tévénézési szokásai egy külön kód alatt szerepelnek.

A Sonicblue műszaki igazgatója, Andrew Wolfe a Wirednek elmondta, cége a feljebbviteli fórum előtt Charles Eick döntésének felülvizsgálatát kéri. Vagy legalább azt, hogy 60 napnál hosszabb időt adjanak annak végrehajtására.

Elmondása szerint a gyártó cégnek időbe telik, míg beindíthatja a felhasználók ténykedését figyelő technológiát. Új szoftvert kell írni a ReplayTV 4000-re, amely összegyűjti, ki mikor mit néz. Az adatok anonimmá tételét is ki kell dolgozni - mondta Andrew Wolfe. Véleménye szerint arra is szükség lesz, hogy olvasható formára hozzák az eredményeket. Csak abban az egyben nem biztosak, hogy két hónapalatt ezt mind el tudják-e végezni.

Költségmegosztás

A bíró úgy döntött, a médiacégeknek kell állnia az adatok összegyűjtése során felmerülő költségek háromnegyedét, és a Sonicblue most azt mérlegeli, hogy újabb mérnököket vesznek fel a munka felgyorsítására.

A határozat különben nem sérti a cég privacy policy-ját, vagyis az adatvédelmi irányelveit, mert ezek alapján minden olyan adatot gyűjthet a cég, melyet jogi úton előírnak neki. Privacy szakértők szerint azonban a döntés rossz precedenst teremt, mert a szerzői jogok védelmét a felhasználó magánszférájának védelme fölé helyezi.

Az adatvédők tiltakoznak

A bíróság alapvetően beavatkozik a piaci folyamatokba, és magáncégeket arra kötelez, hogy Nagytestvérként vagy annak ügynökeként figyeljék meg az emberek viselkedését - mondta Megan Gray, az EPIC (Electronic Privacy Information Center) jogvédő szervezet ügyvéd munkatársa. Elmondása szerint a jogvédők benyújtanak egy levelet a bíróságra, melyben felhívják a figyelmet a határozat magánszférát súlyosan érintő hatásaira.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.