Mária
-7 °C
3 °C

Negyvenmilliós bírságot kapott a T-Mobile

2005.01.26. 11:17
A Gazdasági Versenyhivatal negyvenmilliós bírságot szabott ki a T-Mobile-ra a Relax díjcsomagok hirdetései miatt. A reklámokban szereplő havidíjmentesség azt a képzetet kelthette a fogyasztókban, hogy forgalom nélkül esetleg még díjat sem kell fizetniük, a percdíjak szerepeltetéséből pedig arra a következtetésre juthattak az ügyfelek, hogy a számlázás percalapú. A T-Mobile bírósághoz fordul a döntés miatt.

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa 2005. január 25-én tartott tárgyalásán megállapította, hogy a T-Mobile Magyarország Távközlési Részvénytársaság 2004 júniusában és júliusában a Relax díjcsomagok hívásdíjairól tájékoztatást adó egyes reklámjaival a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított. A Versenytanács a vállalkozást negyvenmillió forint bírság megfizetésére kötelezte.

Gondtalan?

A T-Mobile Relax 100, 250, 500 és 1000 néven "gondtalan telefonálást" lehetővé tevő előfizetéses díjcsomagokkal, mint új termékkel jelent meg 2004-ben magyar mobiltávközlési piacon. A csomagok meghatározott "becsomagolt" percmennyiségeket tartalmaznak, amelynek fix díját a forgalomtól függetlenül az ügyfélnek ki kell fizetnie.

Ha a perckeret felett kíván az ügyfél telefonálni, akkor azért már előre meghatározott tarifa alapján a fix díjon felül fizetnie kell a forgalommal arányosan. A csomagok alapvetően a belföldi hálózatok közötti hívásra alkalmasak, de kiegészítő díj fejében nemzetközi hálózatokba is lehet telefonálni.

Hamis képzetek

A reklámokban szereplő havidíjmentesség azt a képzetet kelthette a fogyasztókban, hogy forgalom nélkül esetleg még díjat sem kell fizetniük. A percdíjak szerepeltetéséből arra a következtetésre juthattak az ügyfelek, hogy a számlázás percalapú. A reklámok egésze az átlagfogyasztót nem tájékoztatta arról, hogy a percdíj csak akkor igaz, ha a fogyasztó pontosan lebeszéli a csomagban foglalt perckeretét.

A bírság meghatározásakor a Versenytanács figyelembe vette a hasonló esetek során kiszabott bírság nagyságát, az eljárás alá vont cég piaci részesedését, a kifogásolt tájékoztatási tevékenység kiterjedt voltát és azt, hogy a kifogásolt reklámmal a vállalat a fogyasztók széles körét érte el.

A Versenytanács véleménye szerint a tájékoztatás ezen hatásán lényegesen nem változtatott az üzletekben, vagy interneten rendelkezésre álló kiegészítő tájékoztatás sem. A versenytanács megállapította, hogy a magatartás nem tehető jogszerűvé azzal az elvárással, hogy a fogyasztó alaposan tájékozódjék a különböző díjakat illetően.

Bírósághoz fordulnak

A Gazdasági Versenyhivatal negyvenmilliós bírsága miatt bírósághoz fordul a T-Mobile Rt., jelentette a HavariaPress. A mobiltársaság ugyanis úgy véli, hogy mindent megtettek előfizetőik korrekt tájékoztatása érdekében. Ezért nem fogadják el a Gazdasági Versenyhivatal döntését, és a határozat ellen bírósági keresettel kívánnak élni.

A T-Mobile Magyarország Rt. állásfoglalása a szerint a kifogásolt Relax díjcsomagok új, leegyszerűsített tarifarendszert jelentenek, amit a kedvező percdíjak miatt már eddig is több százezer előfizető választott, sőt hatással volt az egész mobilpiacra. A cég szerint ügyfeleik ezzel is jelezték, hogy megértették a hozzájuk eljuttatott üzenetet, amelyet a Relax csomagokkal a hazai mobilszolgáltatók közül elsőként fogalmazott meg. A T-Mobile Magyarország Rt. egyúttal hangsúlyozta, hogy mindig is nagy figyelmet fordítottak előfizetőik teljes körű tájékoztatására, minden kedvezményről vagy újításról, hiszen ez saját érdekük is.